Spirulina
Hej!
Är det någon som äter spirulina?
Eller andra alger?
Har ni fått någon effekt av det?
Jag åt spirulina för en massa år sedan när jag arbetade i Hälsokostbutik. Jag gick nog igenom hela lagret av produkter
Sprulina lär vara rikt på mineraler vad jag minns men jag är numera av den åsikten att om man äter en normal kost så behöver man inte så mycket tillskott.
/Maria

Åter igen en produkt hämtad från andra sidan av jordklotet. Jag har skrivit tidigare vad jag anser om nyttan med att jaga produkter så långväga ifrån. Vi saknar ju inte bra mat här, så varför?
Googlar man på den här algens namn, hittar man väldigt mycket text. Det finns vetenskapliga studier som visar troliga fördelar och andra som varnar för vissa risker. "Därom tvistar de lärde" brukar man säga, när ingen vet vad ett långvarigt bruk kan medföra.
Det jag tänker när jag läser om spirulina är att det stärker vårat imunförsvar och vem vill inte det?
Sedan har de inte många cancerfall där de kommer ifrån….. om det beror på detta vet jag inte men min tanke har länge funnits….
Vad tror ni?
Mitt blodvärde har aldrig varit så bra som när jag börjat med dessa alger…. annars så har jag alltid haft mycket lågt pga rikliga blödningar så det har tom varit nere på 93!!!! nu ligger det alltid över 120….
Men en sak är säker att jag vågar inte sluta med dessa alger…
//Carola
De flesta som saluför olika hälsomedel säger att det stärker immunförsvaret. Det låter ju så himla tryggt och bra.
Vad menar du med att de inte har många cancerfall där de kommer ifrån? Var någonstans? Använder man algerna i matlagningen?
Så mycket Spirulina som jag ätit genom åren så borde jag klarat mig från cancer
Men som sagt tron kan försätta berg och jag tror visst att det i vissa fall i livet kan vara bra med tillskott.
Däremot är man frisk, äter normalt och lever sunt så tror jag inte man behöver proppa i sig en massa.
Överkott på vitaminer som lagras i kroppen är inte bra och inte överskott av mineraler heller.
/Maria

#3 Du skrev: "Men en sak är säker att jag vågar inte sluta med dessa alger". Något undrar du väl över ändå, eftersom du tar upp en fråga här.
Du skulle t ex kunna läsa om hur bra våra svenska blåbär, björnbär och aronia är för immunförsvaret m m. Några farliga biverkningar av dessa har jag inte hört eller läst om. Det känns både bekvämare och tryggare att gotta sig med dessa bär till youghurten eller glass. God paj och läskande saft kan man också göra av de bären.
Jag undrar om någon annan har ätit spirulina om de märkt någon skillnad? nu äter jag ju inte bara spirulina utan äter i stort sett blåbär, hallon , jordgubbar eller andra bär varje dag ….. #5 äter du spirulina eller andra alger? //Carola

#6 Nej. Jag äter inga främmande produkter från andra sidan av jordklotet. Om de är bra, unnar jag lokalbefolkningen att få dem.
Jag tycker inte alls att det är några svårigheter att variera vårt intag av mat och dryck på ett sånt sätt att man mår bra av våra inhemska råvaror. Till saken hör kanske att jag äter allsidigt.