Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 6245 ggr
Elshira
0

Konstig kännsla i nacke

Ibland (kanske 1 gång/år) brukar det kunna knäppa till ordentligt i min nacke. Inte knäpper till som när man "knakar" nacken (alltså kotorna) utan mer som en smäll. Jag gör inget särskillt utan det kan vara när jag vrider huvudet helt normalt bara när jag promenerar eller vad som.

Knäppet kommer från området där nacken möter själva skallen ungefär.

Men det som jag tycker är så mysko är att efter knäppet skrider sig en hetta från det området. Det blir ungefär 1-1.5 dm spridning, med start från där det knäpper till. Det känns verkligen som att någon häller en varm (het!) lite trögflytande vätska över mig!

Jag har inte ont efteråt och har inget blåmärke eller liknande. Är mest nyfiken på varför det blir så? Liksom hur kommer det sig att denna värme sprids (när det äte blir blåmärke av något blod eller liknande, att någon åder skulle gå sönder)?

Jag föreställer mig att det är någon muskel eller liknande som hamnat fel och hoppar till, men har aldrig kännt så när det händer i någon annan del av kroppen.

Hakuna matata!

Lill-Kisse
0

När det knäpper på olika ställen i kroppen, brukar det vara någon sena (muskelfäste) som hörs. Min enkla teori om det är, att man kanske har haft en felaktig arbetsställning för lång tid, gjort för lite stretching efter träning etc. 

Mina fötter har knäppt som pistolskott (lätt överdrift förstås) när jag gått barfota över golvet. Av en viss anledning blev jag tvungen att övergå till fotriktiga skor och har haft det i flera år nu. Faktum är att det aldrig knäpper i fötterna längre.

Elshira
0

#1 Ja alltså att knäppa med lederna är inget nytt för mig. Det gör det i princip i alla större leder jag har. T.ex när jag sätter mig på knä, när jag vriter på fotleden/handleden, eller rätar ut armbågarna. Dock endast/tummar och stortår. Tungan ute På vissa känns det i själva leden, med t.ex fotleden så känner jag tydligt något muskelfäste som "ploppar över".

jag tvingar det inte till att knaka (som när man knäcker fingrarna t.ex) utan det bara blir så…

Men just denna hetta som sprider sig i nacken?

Hakuna matata!

Lill-Kisse
0

Hetta = varningssignal.
När någonting blir för påfrestande, rycker kroppens försvar ut. Hur den biologiska processen går till eller vad den består av kan jag inte alls. Därmot märker man ju att det händer saker vid för hög belastning och påfrestningar.

Mitt ena finger svullnade och värkte nyss i flera dagar eftersom jag överansträngt den yttersta leden. Hela handen var mycket varmare än den andra fastän jag inte kunde använda den p g a att det värkte så förskräckligt. Fingret ser normalt ut igen och fungerar, men nu vet jag vad jag inte ska göra med det finger igen.