Sömn
Hejsan, jag blir 15 i år och tror jag sover på tok för lite…
På helgerna går jag mellan 4-6 och vaknar alltid runt 10, det blir inte ås många timmar, men jag är inte alls trött, faktiskt, piggare än vanligt.
Och på vardagarna blir det senast 3, men oftast runt 1-2… Och sedan upp vid 7, och då är jag piggare än om jag lägger mig vid 23.
Är det farligt att sova såhär lite? Har faktiskt märkt att jag tappat matlusten nästan helt…
Du är i en ålder då man behöver mycket sömn. Som tonåring behöver man mer sömn än både vuxna och riktigt gamla så du bör absolut försöka sova mer.
Visst kan man känna sig pigg en dag efter att ha sovit några få timmar men i längden är det inte bra.
Du skriver ju t.ex att du ingen matlust har och det är heller inte bra och kan kanske hänga ihop med din knasiga dygnsrytm.
Försök att ruta i dina dagar bättre.
Helgerna kanske är kul att vara uppe lite längre för då kan du också sova längre på morgonen men vardagarna ska du försöka att lägga dig i tid.
/Maria
Hmm ska nog börja lägga mig runt 23-00.. Känns som att det blir bättre så, får vara trött i skolan, men jag kan inte äta. Har ingen aptit. Jag äter ändå, för jag vet att jag inte är riktigt så stock i midjan som jag borde, och om jag inte äter så kommer jag inte direkt gå upp i vikt.
Sov 3h inatt, så nu ska jag älgga mig och sova ungefär 8h, och det har jag inte gjort på väldigt länge!
Det låter som en bra idé. Du kommer säkert få matlusten tillbaka.
Vad säger dina föräldrar om dina sovvanor?
/Maria
Försök att vara ute i solen på dagarna också, solljuset hjälper till att fixa en normal dygnsrytm så att man blir pigg på dagen och trött på kvällen och då får man lättare att somna i tid. Rör du på dig så stimuleras även aptiten.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Läs lite om sömn (googla så finns mycket bra) ang hur hormonerna styr hur vi somnar och vaknar och om vi är "nattmänniska" eller "morgonmänniska". Väldigt intressant!
Man har ju en sorts inbyggd dygnsklocka som säger till när det är dags att lägga sig och att vakna, men dena styrs även till vis del av ljuset.
Att vakna utan att låta kroppen vakna när den själv vill, dvs när man sover djupt och klockan ringer är som att be om att vara trött flera timmar.
Att du känner dig piggare när du sover mindre än mer kan helt enkelt vara så att dina sömncykler har en längd som matchar när du brukar lägga dig då. Och att du när du sover längre hamnar mitt i djupsömnen när klockan ringer.
Själv använder jag en klocka som börjar lysa 30 min innan jag ska vakna. På så vis hinner kroppen känna av att det blir ljust, och jag vaknar så gott som alltid innan klockan ringer, betydligt "lugnare" än med vanlig klocka. Kroppen slutar av ljuset producera det sömnhormon som behövs för att kunna sova, och man vaknar då.
Vissa kan vara så "avdödade" i hormonkännsligheten att de kan sova utan problem i fullt ljus, men man kommer sällan ner i lika mycket djupsömn (som är det viktiga) då. Ett exempel på varför "killar" (ja och tjejer givetvis) kan sitta uppe sent vid datorn och sedan sova 12 timmar på dagen och ändå vara trött.
En rullgardin och lampan jag ovan nämnde är till stor hjälp! Både på vintern när ljuset inte kommer väldigt sent på morgonen, och på sommaren när det kommer alldeles för tidigt.
Det finns möngder av anledningar och åtgärder för att sova bättre, som sagt läs! Men ljuset är i.af det viktigaste för mig =)
Med den klockan kan jag sova kortare tid och ändå vakna "utvilad" med det är givetvis inte bra i längden. Så se till att försöka sova i.af 8 timmar!
Hakuna matata!
Tack för svaret, jag tycker att jag bättrat mig med att sova mer, förutom en dag då blev det bara 3h hehe…
Men nu på lovet så stannar man ju uppe lite längre och då går jag upp ganska tidigt och äter frukost med mina syskon, sedan går jag helt enkelt och lägger mig igen. :)
Jag ska se om mamma kan köpa en sådan väckarklocka som lyser, för jag är väääldigt morgontrött och sover oftast en halvtimma för mycket. :P