Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3300 ggr
[Gabriella01]
4

snälla svara

Hej, hur gammal måste man vara för att ta bort något med laser?

Mitralis
0

Tror inte att det finns någon åldergräns för det.

Halvdansken
5

Ta bort vad? Födelsemärke, tatuering, ena handen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Gabriella01]
0

Leverfläck i ansiktet, en liten.

plutopellis
0

Det görs inte med laser, kontakta din vc så fixar dom det..

Mitralis
0

Jag har precis för mindre än en timme sedan kommit hem från öron- näsa, hals mottagningen på sjukhuset där jag tagit bort en leverfläck vid näsan.
Det gick väll så där… Trotts att jag låg så mådde jag illa och höll på att svimma och kräkas. Tror att det kan ha varit bedövningen som gjorde nånting med mej. Eftersom jag mådde illa så tråcklade han ihop mej med en väldig fart och när sista stygnet var satt så säger sköterskan tyst för sig själv någonting i stil med "Undrar om det blev bra det där…" Kanske inte precis det man vill höra när man ligger där.
Ska bli spännande att se hur det ser ut när plåstret och stygnen tas bort om 10 dagar.

Min opigmenterade leverfläck hade en svart fläck under sig på sidan och jag tyckte att området runt omkring gjorde ont. Tror att det antagligen retade någon nerv.

Om den inte hade gjort ont så hade jag nog låtit det vara för ärret som blir oavsett om man använder laser eller skalpell är inte heller så snyggt. 

Eftersom leverfläcken sitter i ansiktet så kommer de antagligen att skicka remiss från vårdcentralen till sjukhuset, men du måste börja på vårdcentralen ändå.

plutopellis
0

#5 Oj då, det lät inte alls roligt Rynkar på näsan hoppas det blir bra i slutändan och att proverna inte visar något för jag hoppas fläcken skickas på analys! (jobbar själv på patologen Flört)

Mitralis
0

#6 Jap, fläcken skall dom kika på. Tror inte att den än melingt, men eftersom den kändes konstig så ville jag ha väck den i alla fall. Har jag tur så läker det ihop fint även fast läkaren inte fick de bästa förutsättningarna att arbeta under. Jag måste ju ligga och lyfta på benen och pumpa med händerna för att få igång cirkulationen.

mongu
0

Det är bra att få bort såna fläckar som inte känns bra. Man går bara och stör sig på dom och oron kan komma för att det ska va nåt malignt.

Hoppas det blir ett fint ärr öronläkarna brukar va duktiga på detta. Sen bleks ju ärren och omändras under en lång tid så ca ett år tar det innan man vet riktigt vilket resultat det blivit.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Halvdansken
0

Jag har tagit bort en del fläckar med laser, men en av dem kom faktiskt tillbaka (inget farligt), så vissa man kanske hellre ska skära bort?

Tror inte att det finns en ålder för det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Gabriella01]
0

Okej, tack för svaren…. Men det värkar ju vara rätt dyrt, eller?

Mitralis
0

Med laser så är det väldigt dyrt. Jag tror att det först kostar ca 350 kr bara för att träffa en person som tittar på märket. Sedan så kostar det 1000 kr att ta bort det. Och som sagt, det är inte säkert att du bli nöjd med resultatet. Det kommer att bli ett ärr. Och du får inte sola ärret på 6 mån. Ibland så är det snyggare att låta det vara.
Sarah Jessica Parker och Kim Cattrall från Sex and the City har en varsinn leverfläck på hakan och vid munnen. Julia Roberts har en prick under sitt högra öga, om det gör att det känns lite bättre Glad

Här är i alla fall en länk.
http://www.laserestetik.se/sv/priser/stockholm/priser-laser-hudbehandling.aspx

Mitralis
0

Att gå med blodigt plåster i ansiktet är ganska påfrestande. Många som reagerar. Var på jobbintervju på kvällen när jag hade tagit bort märket och det gick väll så där. Jag kände mej ytterst medveten om att jag hade ett plåster i ansiktet och kundens omedelbara reaktion var "Har du farit illa i ansiktet?" Men det var ju i och för sig bra för då var det ur värden för hennes del sedan.
Dagen efter så jobbade jag på förskola och då var det en pojke som frågade "Har du tappat en bit kropp?". Det var givetvis många fler som frågade, både barn och personal.

Nu är jag supernojig över att ärret ska bli väldigt fult för det kändes som att det sprack upp lite varje gång jag böjde mej framåt. Nästan så att jag hoppas (men ändå inte) att den svarta fläcken är melingt, för annars så känns det nästan inte värt det.

Jag får inte själv ta bort plåstret och måste boka tid hos vårdcentralen den 30/3 för borttagning av stygn. Nu har jag dock köpt ett någorlunda hudfärgat plåster som jag ska sätta på plåstret. Till intervjun så hade jag klippt till ett vanligt påster, men det lyste så mycket att jag valde att inte ha det dagen efter.

TS: Bli vänn med ditt födelsemärke för att ta bort ett i ansiktet är inte så lättsamt som jag ville tro. Jag har tagit bort mängder med leverfläckar som skavde mot bh-bandet, och det har gått bra, fast det blivit ärr. Men på ryggen så spelar det ju ingen roll om man går med blodigt plåster och sedan ärr. Skillnad i ansiktet.

[Gabriella01]
0

Okej, tack alla…. Men den är ju jätteliten… Det är bara det att den stör mig. Om det går och jag skulle ta bort den med laser för 1000 kr eller mer så skulle jag verkligen göra det.

plutopellis
0

Gå till VC, de hjälper dig vidare… Prata med dom i alla fall Glad