Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3890 ggr
Maria
2

Akuten i 10 timmar

Igår morse så pratade jag med min neurolog och jag har svårt att behålla maten och känner mig både matt och svag.

Jag står ju på kö till magnetkamera av huvudet nu i April och den kan tyvärr inte tidigareläggas men han tyckte jag skulle åka direkt till akuten för att göra en datortomografi.

Han ringde dit och sagt och gjort var jag där inom en halvtimme. Det blev en lång dag. Jag var ju givetvis inte särskilt högprioriterad så 10 timmar tog det totlat.

Killen som hade britsen bredvid mig hade legat hela natten. Han skulle också röntga huvudet på grund av en fallskada några veckor tidigare med ihållande huvudvärk. Det var ju isåfall mer akut tycker jag.

Problemet är tydligen att de saknar radiologer.

I vilket fall som helts var det en spännande dag med mycket kul att ligga att lyssna på. Man förvånas alltid över människors beteende mot varandra.

Ett väldigt BRA besked blev till slut var, att man kan inte se någonting i huvudet. -Tomt som vanligt, sa min sonSkrattande

Så det hela lutar åt att det är magsåret som spökar igen. Jag berättade att jag var så matt på jobbet. -Jobbar du?, sa läkaren. Så jag blev helt sjukskriven månaden ut för att försöka äta upp mig. Har köpt en massa näringsdrycker.

/Maria

[Vargöga]
0

Usch att få spendera så länge på akuten. Jag har som längst väntat i 8 timmar (hade kristallsjukan). Men vad bra att det inte är något som kommit tillbaka i huvudet.

Maria
0

Absolut. Jag blev jätteglad.

Fast jag är övertygad att åtminstone hälften av alla patienter kunde gått via sin vårdcentral när man ligger och lyssnar.

En dam gick och köpte sig en magnumglass och efter två timmar sa hon att jag har ingen lust att vänta så det är lika bra att komma hit en annan dag och så gick hon hem utan att ens tala om det så det ropade upp henne efter någon timma.

/Maria

[Vargöga]
0

Nämen vad fräckt alltså. Skrikandes

Maria
0

Ja sådant förlänger ju väntetiden för alla andra.

Hon är inskriven och hennes journaler framplockade och de har fått tag i en läkare och OOPPS patienten har gått hem. Irriterande.

/Maria

Gittan
0

Det värsta är ändå när man får vänta länge när man har små barn som ska in akut..

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Maria
1

#5 Ja usch. En vuxen människa kan ju tackla väntan på ett helt annat sätt.

(Även om en del beter sig som småbarn om man får uttrycka sig så)

/Maria

plutopellis
0

Skönt att det inte var något! Krya på dig.. Testa att komma in tjutandes av smärta och säg att du blivit stucken av en fjärsing då får man hjälp innan man ens uppgett sitt namn ;) haha! Ja jösses.. Men fick också sitta en hel dag för misstänkt lungemboli och det tyckte jag var dåligt, då hade de dessutom skrivit in mitt födelsedata fel så när de ropade upp den de skrev in fanns ju inte den patienten medan jag inte fanns alls! Andra gången jag var inne med misstänkt lungemboli fick jag vänta en halvtimme i väntrummet men sen var det ju vänta hela dagen på provsvar röntgen mm.. Och då var dom ju där dom små jäkla propparna.. Men men, som sagt krya på dig och se till att vila ordentligt!

Gittan
0

Kommer man akut så är det ju akut och ingen mår bra av att sitta timme in och timme ut. Många gånger är man ju nervös och spänd när man kommer in akut.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

De sista gångerna jag varit på akuten så har lungorna varit orsaken. Säger bara till i luckan så blir jag hämtad och blir dirket inkörd på en brist och blir uppkopplad. Sedan kan det dröja ett tag.

Maria
0

De andra gångerna jag varit inne så har det varit mer akut och då går det undan. De har ett färgsystem (som jag glömt vad det kallas) på Sahlgrenska och igår var jag "grönt huvud", haha. Grönt är ganska långt ner på skalan.

Jag vet när vi var inne med min bror för ett år sedan när han fick sin stroke då gick det undan. Inom tre timmar var han både röntgad och inneliggandes på strokeenheten.

De måste ju ha ett prioriteringssystem.

Det var en kvinna som gnällde igår att det var så många som fått träffa doktorn före henne och hur man än försökte förklara att inget turordningssystem gällde så fattade hon inte.

När jag åkte in för blindtarmen för ett år sedan så hade jag otur för det var en massa trauman hela förmiddagen. Bilolyckor och liknande så då fick många också vänta.

/Maria

Leffe
0

Ja det är dessa akuta traumer som vi många gånger inte tänker på att de finns också på akutmottagningarna

plutopellis
0

Ja Gud ja! Och de slukar mycket folk! När jag kom in med ambulans med mina proppar första gången var det nog tio pers i rummet och väntade på mig.. Synd att fler inte har förstående för det otroliga arbete de gör på akuten. De räddade mitt liv, och min bebis andra gången jag var där :)

Maria
0

#11 Ja, man ser inte dessa tack och lov för de slussas undan på andra ställen för annnars skulle väl folk få rena chocken i korridorerna.

Därför är ju det väldigt svårt att lägga upp arbetet på en akutavdelning.

Jag har ju själv praktiserat på akuten för en massa år sedan.

/Maria

mongu
0

Triage heter det systemet dom går efter.

Skönt att det inte var nåt i huvudet som orsakar dina besvär. Har du fått recept på näringsdrycker? Det skulle du behöva tycker jag.

Tyvärr så blir väntetiden lång särskilt som det ju då finns såna som inte alls borde va på akuten utan på sin VC. Men det är svårt att få folk att fatta detta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#14 Triage heter det ju, tack.Flört

Jag har haft recept på näringsdrycker tidigare. De levererades t.om vid trappan hemma. Det blir ju bra mycket billigare också så jag borde ringa dietisten igen.

/Maria

[Nathalie62]
0

Så skönt att allt var grönt Glad hoppas dryckerna ger dig lite kraft i alla fall men ville dom inte utreda det vidare om det nu var magsår du har ? Beklagar att du fick sitta så många timmar, det ska inte behövas när man åker in akut tycker jag.

Maria
0

#16 Jo, jag ska förmodligen göra en ny gastroskopi.

Mitt fall var ju inte så akut så jag var säkerligen långt ner på listan.

/Maria

[Nathalie62]
0

#17, Hoppas då du kan få tid till det så snart som möjligt, måste vara mycket frustsrerande att gå runt med magsår, lider med dig.

_Charlie
0

Usch ts. Roligare kan man ju ha. Men vilken lättnad det är när man får grönt ljus på just huvudet! Jag ber om ursäkt över att jag använder din tråd, jag surfar nämligen på min mobil, och av någon anledning kan jag inte trycka på nytt inlägg från den, endast skriva i befintliga trådar. Jag hoppas att det är okej? Jag befann mig nämligen halva dagen på akuten igår. Jag vaknade på morgonen "full", som om jag var riktigt otroligt berusad. Jag svamlade och sluddrade. Hela världen gungade och jag vinglade omkring och ramlade. Ringde rådgivningen som ville jag skulle ta mig till akuten. Där gjordes massa tester. Hjärtat, nerverna, blodprover etc, allt visade helt normalt och de hittade inga fel. Till slut fick jag gå hem med en stark uppmaning att komma tillbaka vid minsta förändring. Just det, mina händer, fötter och smalben domnade bort vid minsta tryck mot dom. Det konstiga är att utöver känslan av att vara full känner jag mig inte sjuk och är därför väldigt orolig över vad detta är. Kan också tillägga att min temp varit uppe på 36.4 sent igår kväll och runt 35.2 i morgontemp vilket också oroar mig. Är det någon som har någon idé om vad det är som hänt mig?

Maria
0

Tog de någon datortomografi på din skalle?

Hur gammal är du?

Tempen är helt normal så den är inget att oroa sig för.

Hade läkarna någon idé om vad du råkat ut för?

Jag tänkte på en TIA-attack. En liten propp som löser upp sig av sig själv (Kallas för TIA om besvären försvinner inom 24 timmar annars är det en stroke) och en TIA kan man inte se på röntgen för då har den redan försvunnit så att säga utan att ha gjort någon skada.

Mådde du illa vid yrseln?

Det kan också komma från öronen där balansnerver sitter och man kan bli väldigt påverkad om det är någon mindre infektion där.

Kristallsjuka är något som man kan drabbas av som är ganska ofarligt med obehagligt.

Hoppas det löser sig och att det inte kommer tillbaka.

Hur mår du idag?

/Maria

_Charlie
0

Tack! Nej de tog inget test på huvudet. Däremot gick hon igenom alla muskler och nerver och gjorde stroketest u.a. Jag är 25. Idag sitter det ännu i, men det var värst igår förmiddag. Jag är ännu halvberusad och det är svårt att göra vanliga sysslor som man ju vill göra, eftersom jag inte känner mig sjuk men reser jag mig upp snurrar det.

_Charlie
0

Just det, jag har inte upplevt något illamående varken igår eller idag. Jag är bara yr och långsam.

Maria
0

Går det inte över så tycker jag du ska söka igen nu i veckan. Ring din vårdcentral.

/Maria

[SallysPigge]
0

Oj hoppas du mår bättre nu _Charlie :-)

Jag tänkte bara på det som skrevs tidigare om lång väntan på akuten. Min son bröt armen och skulle få skruvar isatta, då fick vi vänta i ett helt dygn. Vi fick sängplats och så och väntan gick ganska bra. Man förstår att vårt akuta problem inte var så akut som för så många andra. Det var mycket is ute då … Jag som vuxen klarade det, men sonen hade det tufft med att släpa runt på sitt dropp och inte få äta. Det var ju lite nackdelen med att han var tvungen att vara beredd för operation men samtidigt leva på dropp i ett dygn. Så sätt var det jobbigt.

Som tur var några månader senare när han bröt andra armen med samma skada som förra men inte lika allvarlig, slapp operation … men han hade fixat att vänta bättre då när han visste vad som gällde.