Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 2238 ggr
julklappen
0

Undrar om vikt.

Har hört att man ska väga visst efter hur lång man är.Stämmer det? Är det som det ska vara? när man väger 63,5 och är längden är c:a 165   ?

Maria
1

Sådana här mått ska man alltid ta med en nypa salt. Ungefär som BMI.

Det är väldigt individuellt och beror på så mycket.

Om man är man eller kvinna. Ålder, om man är tränad/otränad, hur man är uppbyggd.

Det närmaste man kan komma är väl att göra en impedansmätning av kroppen med en särskild apparat (våg) där man får fram vätskemäng, fettmängd och muskelmängd i %.

Då knappar man oftast in kön, längd och ålder innan.

/Maria

julklappen
0

ok. Men jag känner mig lite fööör tjock.

Maria
0

Ja, sånt känner man ju bäst själv och sedan så ändrar ju kroppen sig under livet så man kanske inte kan ha samma vikt när man är äldre som när man var tonåring.

/Maria

Mitralis
3

Jag tycker att man ska strunta i vikten och gå på känsla istället. 
Två personer som är exakt lika långa och väger exakt lika mycket kan se totalt olika ut. En kan exempelvis ha F-kupa och breda höfter med mycket rumpa och lår och platt mage. Den annan kanske har a-kupa och inga höfter och rumpa, men en "enorm" mage. Det är alltså omöjligt att säga att man ska väga precis si eller så.
Sedan så finns det ju personer som lider av sjuklig övervikt, men då är det ju väldigt tydligt att de väger för mycket.

Maria
0

#4 Håller med dig.

/Maria

julklappen
0

tack för svar.

Fridaaaa
0

Nej stämmer för det mesta inte.
Är själv 165 cm lång, men är mullig om jag väger 65 kg (väger 67 kg nu) men är mer lagom på 58-60 kg.

Man får helt enkelt kolla på kroppsform :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bamse 08
0

Som sagt så är det väldigt individuellt.

Jag är själv 170 cm och väger 64 kg, lagom för mig.

Sen när man är äldre så väger man ju mer, man väger ju inte samma som när man vara barn.

What doesn't kill you makes you stronger.