Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5201 ggr
Emelie-E
2012-03-27 17:57
0

Yr efter drömmar

Jag har sen bara ett litet tag tillbaka vaknat och känt mig alldeles dåsig och yr (yrseln kan hålla i sig hela dagen) efter en natt eller en tupplur där jag drömmer mycket. Det är inte så att jag går runt och är yr hela tiden, men vid lite hastigare rörelser så blir jag yr och hjärtat hoppar till lite. Och detta händer bara efter en natt med drömmar. Vad kan det bero på? Det är inget som oroar mig, men det känns lite olustigt.

plutopellis
2012-03-27 18:30
1

Hoppar på här, har i två nätter samt idag på dagen drömt mardrömmar och mått riktigt dåligt när jag vaknat med bland annat yrsel huvudvärk onormal trötthet ont i kroppen mm.. Så jag vill också veta :)

Maria
2012-03-27 18:33
0

Kanske för varmt i sovrummet? Då kan man ju sova både tungt och länge och nästan känna sig som bakis när man vaknar.

/Maria

Emelie-E
2012-03-27 19:26
0

Det är inte varmt i rummet. Har haft det mycket varmare men aldrig känt så här innan. Men å andra sidan, nu när jag har det svalare i rummet så ligger jag ibland inburrad i täcket och då blir det väldigt varmt. Men jag vet inte om jag kan se något samband mellan det och mina drömmar.

plutopellis
2012-03-27 20:36
0

Måste hålla med Emelie, vi har vedeldat hus med skorstenen i sovrummet och har väääldigt varmt men aldrig heller känt så inna…

Emelie-E
2012-03-27 21:23
0

#4 "kul" med en som känner likadant! Och att det precis har börjat även för dig. Hoppas vi kan hitta något bra svar på varför det har blivit så :)

Lill-Kisse
2012-03-27 21:45
0

Ni två verkar ha ryckts upp ur sömnen medan ni befann er i det djupa stadiet av sömn. Annars hade ni inte kommit ihåg drömmarna så bra. Då är det kanske inte så konstigt att man känner sig yr, slak och allmänt ur gängorna.

Blev det lite för sent kvällen innan? Kanske ett onödigt glas öl eller vin? För god sömn bör man hinna sova ut, så att man vaknar i det lätta, ytliga tillståndet. Då brukar man inte komma ihåg några drömmar. Man får jobba på rutiner med regelbunden och ostörd sömn i tillräcklig mängd. (För mycket är ju inte bra heller.)

plutopellis
2012-03-28 06:53
0

Jag har en ettåring det är väl svar nog? Fast lite komiskt är det att vi båda upplever det just nu och på samma sätt…

Emelie-E
2012-03-28 09:08
0

Haha, jag har också en ettåring :P men som sagt, har aldrig känt så här innan. Och sonen väcker mig massor om nätterna. Visst kommer jag ihåg mina drömmar väldigt väl och jag drömmer massor av olika drömmar på en natt. Men det ha jag gjort tidigare också, men det är nu som jag vaknar och är yr. Idag är det ännu värre än igår.

plutopellis
2012-03-28 10:22
1

Haha så roligt! Nä jag har heller inte mått såhär innan. Har i två veckor ätit folsyra och vitamin b12 för var hos läkaren med min trötthet och istället för att bli bättre blev det såhär istället :( mår illa på morgonen och bär jag sonen blir jag andfådd och får hjärtklappning. Efter någon timme när man vaknat är man bara "gosig" i huvudet.. Ska ta nya prover om två veckor men tror jag ska kontakta min läkare snart pga detta… Jag sover hela tiden när sonen sover de senaste två tre dagarna :(

Emelie-E
2012-03-28 14:02
0

Ja, huvudet hänger inte med alls efter man vaknat. Och yrseln håller i sig hela dagarna. Som tur är så blir jag inte tröttare av det här. Men det som börjar sätta sig är att jag inte vill somna. För mina drömmar är oftast långt ifrån roliga och det räcker med att jag i stort sett stänger ögonen så börjar jag drömma. Varje natt och varje tupplur (då sonen sover) består av drömmar.

plutopellis
2012-03-28 14:03
0

Otäckt att läsa någon beskriva precis det jag upplever…

Emelie-E
2012-03-29 21:15
0

Lustigt att vi båda känner likadant :S I natt sov jag inte bra alls pga att min son ville sova bredvid mig så drömmarna var inte lika intensiva, men de fanns ändå där. Och en grej som jag tycker är läskig är att när jag har somnat så börjar jag drömma med en gång, och i två nätter nu har det handlat om att jag somnar. Två olika drömmar men samma känsla. Och så fort jag har somnat i drömmen vaknar jag och inser att jag bara sovit i ca 45 min. Idag ville jag inte ta min tupplur tillsammans med sonen, jag börjar få ångest för att sova. Och vet ni vad? Jag har inte varit lika yr som jag varit tidigare pga det. Så att yrseln håller ihop med drömmarna kan man inte komma ifrån. Men varför i hela friden har det blivit så här? Att jag drömmer såå mycket och vaknar upp alldeles yr?

plutopellis
2012-03-29 21:31
0

I natt har jag inte sovit lika tungt och med så mycket drömmar, haft väldigt ont i lederna och varit vaken mycket. Sedan har jag och sonen haft fullt upp med olika saker hela dagen och har heller inte vilat och kännt mig riktigt pigg. Sen om det beror på att jag just hade saker att göra hela tiden eller att jag slapp drömmarna är ju svårt att säga…