Konstant statiskt laddad, vad göra?
Jag har på senare tid, kanske sista 6 månaderna eller så, upptäckt att jag blivit mer och mer 'statiskt laddad', dvs. att jag lätt får en stöt när jag tar i olika saker.
Det kan vara allt från att skaka hand med andra människor eller annan slags beröring till när jag tar i vattenkranar, bildörrar, datorer, dörrhandtag inomhus, köksbänkar, vitvaror mm mm.
Detta börjar bli ett problem för mig, dels för att det är obehagligt när det häner och dels för att jag är rädd att jag kanske ska skada elektronik (t.ex. min laptop) eller att jag själv ska ta skada av alla stötar jag får. Vid flera tillfällen har det t.ex. hänt att när jag haft min laptop kopplad till tv:n och när jag tagit i datorn så har bilden flimrat till när jag fått en stöt.
När jag var yngre (för typ 15-20 år sedan) minns jag att det kunde hända någon gång då och då, men inte så hemskt ofta. En gång fick jag en fleece-morgonrock i julklapp, men den kunde jag inte använda för om jag bar den blev jag plötsligt jätte-elektrisk och fick stötar titt som tätt.
Jag har googlat runt men inte hittat någonstans där denna problematik diskuterats och ifall det finns något som man kan göra för att få bukt med det. Det enda jag läst är att kroppen kan vara mer statiskt laddad med torr hud än med fuktig hud, där man rekommenderade att man ofta smörjer in sig med handkräm.
För min del tror jag inte att det räcker, jag kan t.o.m. få en stöt när jag nuddar min laptop (en MacBook Pro med aluminiumchassi) med tröjärmen, alltså med tyg mellan fingret och datorns yta. Det verkar ju väldigt konstigt tycker jag att man får en stöt då!?
Finns det någon där ute som vet ifall det finns hjälp att få? Jag vet att man kan använda antistat-armband när man arbetar med elektronik, så jag tänker mig att det kanske finns något liknande som man skulle kunna bära 'till vardags'? Problemet är ju att man med antistat-armband måste fästa/jorda armbandet, vilket ju inte är möjligt att göra hela tiden till vardags i alla möjliga situationer.
Tack på förhand!
Edit: Jag frågade en kollega (naturvetare) vid lunch om vad han trodde om allt det här och enligt honom är det inte så att olika människor kan vara olika 'statiskt laddade', det funkar inte så.
Hans bästa tips är att ta i ett element med jämna mellanrum för att neutralisera den statiska laddningen. På så sätt bör jag inte få stötar lika ofta.
Han bekräftade även att våt hud är mindre statiskt laddad än torr hud, så att tvätta händerna strax innan man tar i exempelvis elektronik borde minska risken för stötar.
Det jag vet och själv har märkt är ju att det ökar under vinterhalvåret när det är så här kallt.. För att sen bli bättre under sommarhalvåret..

Det finns speciella sköljmedel som reducerar statisk elektricitet.
Om du har stora problem så finns det speciella ESD armband som man kan köpa som kan hjälpa när du pysslar med datorn. Min sambo som är elekrtiker har ett sådant.
Prova med sköljmedlet till att börja med så ska du se att de säkert blir lite bättre i alla fall. 
#3 Kan du inte berätta mer om detta armband?
/Maria

#5 OK
/Maria
#7 Jag trodde det var någon enklare variant.
/Maria
#8 Misstänkte det,,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#3 Känner du till någon speciell produkt som du kan nämna som faktiskt reducerar statisk elektricitet?
Vid en google-sökning så verkar jag få intrycket av att sköljmedel i allmänhet har som egenskap att minska statisk elektricitet, men det lär ju inte stämma. Använder själv alltid sköljmedel, men har som sagt stora besvär ändå.
Kan det alltså finnas något visst märke som är bättre?
Om någon vet så tar jag tacksamt emot tips!