Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sömn-vila-och-avslappning
Läst 7459 ggr
dragonstar
0

Tröttheten förstör mitt liv.

JAg har under flera år tampats med deprisjon,utmattning och ångest, Efter att jag för ca 2 år sedna började med seratonihöjande har jag blivit mycket bättre, jag kan lättare hanskas med ångest och har inte haft någon deprisjon sen dess.

MEN jag är fortfarande trött, är en väldigt driven person och vill nu leva, vill studera, fjällvandra, och entligne få ha ett jobb. Inget av detta fungerar pågrund av min trötthet.

Jag sover minst 10 timmar gärna uppemot 14 och varje ansträngande dag slutar i flera dagars soffsittande då jag inte har energi alls.

Jag har fått höra att det beror på att jag inte äter regelbundet och inte tränar och rär mig. Men när jag försöker slutar det alltid i utmattning vilket leder till ångest.

Vad ska jar göra? Har en läkratid snart och ska säga till odm att detta är ohållbart.

Någon som har likande problem?

Vad ska jag göra? ingen mer en sambon tar mig på allvar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Finns det ett bättre iFokus forum för att diskutera detta så säg till så flyttar ajg tråden.

Maria
0

Du verkar ha problem med både ångest och depression fast du skriver att depressionen har blivit bättre vilket är skönt att höraGlad

Det här med att äta regelbundet och att röra på sig regelbundet är i längden väldigt bra. Du skriver att du blir utmattad och får ångest av det.

Är det så att du kanske tränar för mycket när du väl sätter igång? Det kanske räcker att bara promenera i början. Små korta promenader på kanske 15 minuter som du sedan kan öka på men att du gör det i väldigt långsam takt i början.

Äter man "dåligt" och oregelbundet så kan det också göra att man blir trött. Du kanske kan sätta upp ett matschema. Så att du får energi i dig regelbundet under dagen.

Att sova 10-14 timmar kan också göra att man blir mer trött faktiskt. Försök att trappa ner på timmarna men gör det väldigt långsamt. Kroppen reagerar alltid för snabba förändringar.

Du får göra som "Skalman" ha en mat och sovklockaFlört

Sedan så är det jättebra att du har en läkartid och detta ska du absolut ta upp. Du kanske kan få träffa en sjukgymnast och en dietist om du frågar.

/Maria

JustMySelf
0

Jag håller med #2, börja med att träna väldigt lugnt, och planera din mat ordentligt.

dragonstar
0

Okej har alltså försökt att träna och äta regelbundet i över 2 år nu. det hjlper inte.

Jag har chema på kylskåpet prommerar 30 miniuter varje dag men det var för mycket så har minskat till varannnan var tredje dag.

Jag föröker äta och gå upp regelbundet men det är jättesvårt, om jag tilleksempel i dag går upp kl 8 för att åka på en läkartid kommer jag vara jättetrött efter läkartidne går och jespar och jättelänge och i vissa fall sommnar jag sittandes.

Dagen efter är jag så slt att jag såver till kl halv två och måste dra mig upp ur sängen och tvingas äta frukost.

Så jag vet att detta med mat och såva är viktigt men jag är helt säker på att det är något annat som påvärkar. Hadde samam problem när jag gick i gymnasiet och då var det 3 år upp samma tid samam buss samam mattider och säng vid samma tid inte hjälpte det.

MItt probem är att jag har något anant osm gör mig trött och det yns inte på mina blodprover, och det förstör mitt liv.

Maria
0

Om 30 minuter är för mycket så kanske du kan ta 10 minuter i taget. Det är bättre att gå varje dag en kortare sträcka än varannan, var tredje dag.

Alla sådana här förändringar tar lång tid. Det är svårt att ha tålamod men det kan ta flera månader. Viktigt är bara att man rör sig lite varje dag.

Att gå upp 8 en dag och sedan 2 nästa gör att kroppen kommer i obalans.

Fråga din läkare om din medicin. Vissa mediciner kan ge trötthet som biverkan och du kanske kan byta sort för att prova.

/Maria

dragonstar
0

Okej men det är inte min medecin osm påvärkar, jag hadde samma problme innan och jag äter seratonihöjande på 20 mg vilket är lägsta normaldosen.

Vi har förökt med mindre , det är väkligne något annat osm är fel.

INgne här inne som vet vad jag pratar om?

Jag har en sambo som backar upp mig och håller helt med dmig jag är en väldigt drivne person och skulle inte säga att det inte går om det värkligne inte går.

Det är något som inte stämmer och det är inte min mat och såvvana.

Maria
0

Trötthet kan ha en mängd orsaker och jag kan tänka mig att de kollat ditt socker, blodvärde, ämnesomsättning osv. när du skriver att du tagit blodprover.

Vad säger din läkare? Är tröttheten ett symtom på din depression trots allt?

/Maria

dragonstar
0

Jag ska byta läkare nu då min läkare jag haft måste byta avdelning.

Men vi har gått igenom massor med prover och han vet inte riktigt vad som är fel. Han tror inte att det är för deprisjonene riktigt efterom att det är bättre ochc jag har gått hoss KPT Psykolog och nu har hon gott i pensjon men hon har ju själv sagt att jag verkar var p god väg att komma på ena och om jag inte vore så trött borde jag kunna jobba.

För jag är frisk nu enligt henne om det inte vore för min trötthet.

dragonstar
0

Var idag till läkren hon lyssnade på vad jag hadde att berätta och sa sendan att det verkar var något anant en min psykiska ohälsa som gör mig trött. Sen rekomenderade hon mig att ta kontakt med primärvården så att jag kan få en ordentlig utrednign på vad min trötthet beror på.

Så nu är det upp i morgon och ringa dit och hålla tummarna att jag får en tid snart.

Maria
0

#9 Håller tummarna att du får en tid så snart som möjligt.

/Maria

dragonstar
0

Ja dom bruakr ju ge en innom 3 veckor men hoppas jag kan få en nästa vecka redan.

alaura
0

jag har en kompis som åt serotoninhöjande och sov minst 14 h per tygn typ. när hon slutade med pillrerna så blev hon mycket piggare och sover nu ca 9 h per dygn. du ska inte fundera på att skära ner på medicinen? du kanske inte ens behöver den längre? kan ju kännas som en trygghet men det skadar kanske inte att testa skära ner. tänk bara på att man kan känna sig lite konstig de veckorna efter att man slutar men att det sen stabiliseras..

dragonstar
0

#12 Medecinene behöver jag, Innan jag började ta den var jag en fara för mig själv rent ut tagt, jag vart omväxlande apatisk och omväxlande agresiv.

trötthenten har jag haft sne jag kom in i pubiteten. Alltså många år inna jag börjad med medecinen.

Läkarne på psykratrimotagningen anser att vi uteslutit tröttheten pågrund av psykiska problem. Hon vill att jag ksa gå till vårdcentralen och att man ska kolla på min sömn och alla andra möjliga påvärkningar.

Jag kom inte upp att ringa idag och sambon såv tills ha skulel till jobbet så jag ska föröka ringa i morgon. Ska till Praktiken då men det kan jag jobba runt.

dragonstar
0

måste ju tilläga att jag äter minsta doseringen som många normalt äter. 20 mg.

dragonstar
0

Idag hadde jag läkartiden, Hadde tor och träffade en trevlig läare som verkar veta vad hon gör.

Jag ska in på provtagnign på mondag och sen ska hon remitera mig så att jag får göra ett ultraljud på hjärtat och se att allt där är dom det ska.

Desuto mtar hon en del blodprover hon kollade på de som tagits innan och konstaderade att hjärnhalten var bra men att man inte kollt sjävla järnföråden bara att mängden i blodet var bra. Sen var tydligne mina kättlar nogt över normala så det ska vi kolla närmare på.

Får se vad vi får fra mmen känns skönt att någon äntligne tar mig på allvar.

Maria
0

Detlåter väldigt bra att du ska få en mer rejäl genomgång.

De har förmodligen enbart kollat ditt blodvärde innan (Hb) men nu kollar de även järndepåerna. Bra.

Sedan undrar jag var kättlar är? förmodligen felstavning men jag kan inte gissaFlört (Körtlar?)

/Maria

dragonstar
0

Förlåt, skrev det lite snbt kötlaran är det de där i halsen som påvärkar en på olika sätt.

Vet inte riktigt vad dom gör ignetlingen och komemr inte ihåg vad dom heter.

Maria
1

Aha, antingen så var dina lymfkörtlar vid halsen aningen förstorade eller så menade hon något med sköldkörteln antar jag?

/Maria

dragonstar
0

Ja, hon alltså de gammla proverna visade höga halter tydlingen… så hon skulle beställa nya prover och så får vi se vad dom säger.

Och det du säger med järn är presis de hon menar =)

Maria
0

#19 Då är det sköldkörtelproverna hon menade och det kan mycket väl vara en förklaring till dina bekymmer.

Märkligt att de sagt att proverna var bra innanObestämd

/Maria

dragonstar
0

AJ jag tyckerochs åatt det är konstigt, hon sa samma sak.

Maria
0

Hoppas du får någon klarhet denna gången och bra att du hittade en läkare som tar dig på allvar.

/Maria

Leffe
0

Nu har jag inte jobbat på två år och märkt att det blir svårare och svärare med sömnen. Det leder till att jag blir sömnigare och sömnigare. Har märkt att om jag ger mig ut en stund på eftermiddagen. Alltså bara är ute i friska luften en 30 minuter så blir jag piggare för att sedan bli trött på kvällen och kan lägga mig tidigare och somna. Annars när jag känner att jag är trött och vill sova så somnar jag inte utan kan ligga vaken timme efter timme.

Jag sover cirka tre till fyra timmar när jag väl somnat. Har märkt att ju tidigare jag somnar och sover dessa timmar desto mindre trött är jag sedan. Tror att det stämmer att sömnen före midnatt är bättre än den efter midnatt. Det stämmer in på mig i alla fall

dragonstar
0

Tror nog att du har rätt i att det beror på när på dygnet man sover, sen beror det på om man är en morgon elelr kvällsmänniska.

För mig är det ju och inte de som är det stora problemet..

dragonstar
0

Jag har nyligen pratat med läkarne på telefånen.
Följade täster gjordes
Bakt Lab:
Anti-Borrelia IgG
Anti-Borrelia IgM
Klin kem:
Järn-P
CRP-P, PNA
Hb-B, PNA
Glukos-p, PNA
SR-B ,PNA
NT-pro BNP-P, PNA
Kreatinin-P
Kalium-P
ALAT-P
ASAT-P
Kobalamin-P
Ferritin-P
Tureotprotin (TSH)-P
Tyroxin, fritt-P
Calcium, total-P
Samt EKG

När hon ringde hade hon nyligen pratat med Kardeologer som också tagit del av mina prover och dom hade då konstaterat att all provsvar var bra och tyckte inte man behövde göra mer undersökning gällande mitt hjärta eftersom att proverna var så bra att de andra prover inte skulle visa något annat en bra. Dock skulle dom kolla ingeom mina gamla sjonaler men dom trodde inte att jag skulle remiteras till dem.
Min läkare sa även att hon inte kunde komma på vad som skulle göras härnäst, hon bad at få skicka en remiss till Psykriatrin och ta kontackt med dom som jag haft kontackt med och på så sätt kunna komma på vad hon skulle göra.
Så snälla om någon har några förslag, för min läkare vet inte riktigt vad nästa steg är och jag känner mig ledsen och vilse.

Maria
0

Bra att de ska kolla gamla journaler. Vad sa hon om de äldre proverna som inte hade varit så bra? Skönt att dina nuvarande provsvar var bra i alla fall.

Det kanske inte är så dumt med en remiss till psykiatrin ändå. Mår man dåligt i psyket så kan man få en mängd olika kroppsliga symtom och matthet är inte helt ovanligt.

Kanske du skulle ta och försöka sova en aning färre timmar bara för att prova. Men ta det i långsam takt.

En lätt promenad på en halvtimma om dagen kan också göra susen.

/Maria

dragonstar
0

När det gäller spykritrin är jag inrkriven där men dom vil lskriva av mig snart då jag varit inskriven i flera år och alla som pratar med min anser presis som jag att de är tröttheten som är problemet. men dom säger att odm inte kan hitta en anlednign til ldet och att det måste var något fyskrit.

Kan ju säg att jag bröt ihopp efter samtalet då dom bar skickar mig fram och tillbaka men sambon hjälper mig att läsa på om allt möjligt justn u och alal tipps som motages.

Hitta denna länk oc hdet som står där passar nästan allt väldigt bra in på mig. Det är som att läsa om sig själv.

http://hem.passagen.se/l8.bjork/_private/adhd.htm

Maria
0

#27 Du får försöka se det positiva av att du blir skickad "fram och tillbaka" även om det är svårtFlört Det visar ju ändå att de inte ger upp utan de bollar vidare för att förhoppningsvis till slut hitta rätt.

Jag kollade länken och det är precis sådant de kan utreda inom psykiatrin så ta upp detta med din läkare.

/Maria

dragonstar
0

Ja jag hoppas dom gör det, men de har kollat lte på Bokstavsdiagnoser och sen sagt att jag inte passar in där och inte behöver göra diagnosen. För mig känn det inte som att dom inte ger upp utna snarare som att dom ger upp. För det tar lång tid mellan allt.

Och som sagt det är jag som själv läser på och frågar om olika saker för att dom ska utreda det. Dom gör inte mycket utan att jag ber om det.

Maria
0

Det är ju bra att du står på dig.Glad

/Maria

Cindy
0

Dom testade inte d-vitamin? Brist kan leda till bl.a. depression. Äter du ordentligt och bra mat? När de testade sköldkörteln, kollade de flera olika värden då eller bara T4? Man kan ha för låg ämnesomsättning som inte syns på bara ett provvärde.

Vänliga hälsningar
Cindy

dragonstar
0

Ärligt talat vet jag inte exsakt vad dom tästade, men läkaren står helt frågande till min trötthet… som vanligt.

hon väntar på svar från Kardiologerna som skulle kolla mina gammla sjonaler en gång innan dom gav ett tefenitivt svar och efter det får vi se vad som görs.

Jag har telefåntid till min Läkare på Psykriatrion idag och ska säga att hon måste hjälpa att undersöka den nevropsykiska biten igen. och så får min läkare på vanliga primärvården gör den primärvårdsrelaterade biten. dom ska även kontackta varandar så vi får se hur det utväcklas.

alaura
0

läs på lite om trötta binjurar! jag har problem m det. då ska man va försiktig m o träna för hårt. gör ja det så ligger ja helt utmattad flera dagar så som det är nu.

dragonstar
0

#33 Tack för tippsen ska läsa lite om det =)

HannaM
0

Jag känner igen mig. Jag har varit trött sedan jag var tretton år. Jag skojar inte när jag säger att jag inte kan minnas en enda dag eller ett tillfälle i mitt liv efter det som jag inte varit trött. Jag kan tillfälligtvis ignorera tröttheten när jag tränar men i övrigt är jag trött, jämt.

Att sova mycket eller lite, tidigt eller sent. Ingen skillnad. Ja möjligen att jag är ännu mer trött om jag sover mindre än åtta timmar men inte så vansinnigt stor skillnad.

Jag är frisk på vartenda jäkla blodprov som tagits och jepp sköldkörteln är kollad. Jag är ett fysiskt fenomen, frisk som en nötkärna. Hade brutal blodbrist ett tag och alla läkare såg så glada ut och berättade att jag skulle bli pigg när jag var uppe i bra värden. Nae, den enda skillnaden var att jag inte längre var svimfärdig konstant. Lika förbannat trött.

Jag har medicinerat med ssri och någon mer variant för ångest/deppression utan effekt på vare sig den problematiken eller tröttheten.

Nu har vården inget mer att erbjuda enligt dom så om du får något vettigt svar någonstans ifrån så hojta gärna till.

Jag hoppas verkligen du får ett svar så det gå ratt göra något åt problemet för att vara konstant slut är så fruktansvärt hemskt.

dragonstar
0

#35 Ush usch!  Kännen mig, jag har blivit remiterad till en nevrolog nu, Väntar på att få träffa honom då han kanske kan erbjuda andra hjälpmedel. SSRI kan man bli trött av men misstänekr att du som jag var trött långt innan medecin sattes in.

Funkar matsmältning och mage bra? Tippsar om att du läser artiklaran inne på Trötthet iFokus. Har inte så många ennu men det kommer ökas suksesivt.

dragonstar
0

#33 Nrä det gäller binjurarna? Vad för täster var det som visade de problemen? Jag har ju gjort de flästa täster innom blodprover och likande.

HannaM
0

#36 Det låter bra att det händer något i alla fall. Jag har funderat på en sömnutredning för att se om det är själva sömnkvaliten som brister, om jag aldrig riktigt hamnar i den där berömda djupsömnen. Men då måste jag ju bråka för det och jag är ju så, eh, TRÖTT.

Mage och tarm fungerar inte längre. Eller jag har ibs. Med medicinering håller den sig oftast under kontroll och det är dessutom ett nytt fenomen, bara två år gammalt om man jämför med min tretton år långa trötthet.

Får kika in sen och kolla=)

dragonstar
0

#38 känner så ingen mig!