Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3827 ggr
HannaM
2012-03-12 09:34
0

Stackars mina tarmar?

Ja, det är nog synd om dom, dom verkar uppretade… idag är jag inne på fjärde dygnet i följd med totaldiarre. Fine så, det går ju ändå vinterkräkäckel. Men, det som gör att jag funderar över vad i hela friden det är som spökar är det faktum att jag inte mår illa alls eller mått dåligt mer än lite magknip då och då. Har inga större problem att äta något även om jag blir mätt på mindre mängd. Men, det rinner mest rakt igenom. Jag får också luftuppstötningar som smakar svavel…

Jag hanterar rått kött (oftast kyckling) dagligen och börjar fundera på om jag fått något av den? Är det någon som är bra på magsjukdomar månne som kan hjälpa mig på traven?

Maria
2012-03-12 10:29
0

Du borde uppsöka läkare och göra en odling så du får behandling. Det finns en mängd orsaker till diarreér.

Glöm inte att dricka mycket för diareér gör att du snabbt blir uttorkad.

/Maria

HannaM
2012-03-12 11:14
0

Har dragit mig för läkare, magsjukepatienter brukarinte vara sådär våldsamt uppskattade på vårdcentraler=p

Eftersom jag åtminstone inte ännu mått illa så har jag egentligen varken problem med att äta eller dricka som tur är så även om jag såklart är lite torrare än jag borde så är det ingen jättefara.

Mitralis
2012-03-12 15:49
0

Jag hade så för några veckors sedan. Det var som att kissa med rumpan. Blev dålig på måndagen och sedan började det bli bättre på fredagen. Var halvbra under helgen och sedan på måndagen efter så fick jag ett litet återfall, men sedan var jag bra igen. I mitt fall så var det i alla fall "vanlig" magsjuka för det hade gått på alla tre avdelningarna som jag arbetade på på förskolan. Det som jag tyckte var lite konstigt var att inkubationstiden var så lång, men men… Det tog väldigt lång tid innan det började lugna ner sig på förskolan och barnen som var dåliga var dåliga i flera flera dager. Inget illamående, bara extremt lös i magen.

Maria
2012-03-12 15:52
0

#2 OK, större sjukhus brukar ha en infektionsavdelning dit man kan åka. Jag är väl lite bortskämd som bor i GöteborgTyst

/Maria

HannaM
2012-03-12 18:20
0

#3 Låter ju bekant… maken berättade om avarten på vinterkräksjukan (seriöst, kom på ett bätterord, det är vidrigt) som yttrade sig som dålig mage men inget illamående. Det han sa var däremot att den oftast går över snabbare än den vanliga varianten. Men det är klart, det finns väl avarter på avarterna också.

Pratade med sjukvårdsrådgivningen idag och hon tyckte jag skulle kolla med min vårdcentral eftersom jag både har ibs och därmed kassa tarmar och störd funktion från början vilket tydligen kunde ge förlängt sjukdomsförlopp och eftersom jag hanterar rått kött dagligen. För att se så det inte är något göttigt från kyckling eller så.

#4 Min vårdcentral har faktiskt en infektionsmottagning när jag tänker efter. Och det finns nog ett gäng till här, är ännu mer bortskämd som stockholmsbo.

Maria
2012-03-12 18:22
0

#5 AhaSkrattande

/Maria

[Nathalie62]
2012-03-12 23:07
0

Tycker absolut du ska kollla upp detta, speciellt om du har IBS också, då är ju tarmen redan så skör och det är jättebra att du häller i dig mycket vätska.

HannaM
2012-03-13 10:18
1

Och igen har det fantastiska.. "vetskapen om hjälp syndromet" slagit till=p När jag nu bestämt mig för att kolla upp det så mår jag bättre och har inte kontaktat vårdcentralen. Älskar det där psykiska. Har migränproblem. Sedan jag fick min nässpray utskriven och alltid har den med mig i ryggsäcken har jag inte haft ett enda anfall.

Ladydragon
2012-03-13 13:13
0

jag tycker verkligen du borde ändå kontakta läkare…

och speciellt eftersom du hanterar mat hela dagarna inte så jättekul om du har något smittsamt som kan smitta ner andra

vad säger din arbetsgivare? hanterar man mat så ska det vara noga kontroller och man ska inte få lov att arbeta om man har problem med till exempel Diarré och eller kräkningar

slutligen det kan vara din IBS som ställer till det men jag upprepar se till att en läkare får ta prover på dig och se så det inte smittar

slutligen det finns Imodium tabletter att köpa på Apoteket receptfritt det lugnar ner diarrén och dom funkar helt oki

att jämföra diarré med migrän vet jag inte om det är så lyckat och migrän kan vara mycket lurigt man kan ha mer eller mindre anfall beroende på hur man mår äter stressar och annat

HannaM
2012-03-13 19:10
1

Jag jobbar inte med kött, jag serverar mina illrar kött. Hade jag hanterat mat som andra människor ska äta hade jag naturligtvis inte gått till jobbet. Jag har självklart inte heller lagat mat hemma till någon annan än mig senaste dagarna.

Jämförelsen mellan migrän och diarre var inte att jämföra sjukdomen. Bara den här grejen att när hjälp finns eller är på väg så blir det bra av sig själv. För övrigt så kan man också (framförallt vid ibs) må sämre av dålig kosthållning, sömn och stress precis som vid migrän så visst finns det likheter om man tänker efter.

Anledningen till att jag inte köpte imodium var för att det verkligen kändes som att eländet ville ut och jag var helt enkelt rädd att om jag stoppade upp ena vägen så skulle det ta den andra vägen och hur otrevligt det än är att ha vattniga diarrer så väljer jag det alla dagar i veckan för illamående och kräkningar.