Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2973 ggr
JustMySelf
2012-02-23 16:26
1

Boosta immunförsvar?

Jag har blivit förkyld - igen. Täppt i näsan, ont i halsen, hes röst, feber, huvudvärk osv osv. Det måste vara typ tionde gånger den här vintern, plus några gånger i höstas. Det verkar som att mitt immunförsvar är riktigt kasst, finns det något man kan göra för att få det starkare?

Jag har inga sjukdomar och äter inga mediciner som sänker immunförsvaret så jag vet inte varför jag blir sjuk så lätt. Jag försöker att inte stressa så mycket, jag tränar medelmycket och äter hyfsat bra, men jag ska börja med lite extra vitaminer iallafall. Nu har jag vilat, vilat och vilat ännu mer, men ändå blir jag inte bra! Det är jättejobbigt att missa så mycket i skolan, och nu vill jag verkligen bli frisk!

Finns det något mer man kan göra?

Lena1971
2012-02-23 17:31
0

Det finns en del huskurer som ska stärka (reglera?) immunförsvaret, som ingefära och citrusfrukter. Det enda kosttillskott jag vet som ska ge effekt på förkylningar är zinkoxid. Om man tar tabletter med zinkoxid så fort man känner lite förkylningssymptom kan man stoppa eller lindra förkylningen.

Och så ska det vara bra att dagligen skölja näsan med saltvatten. Antingen köpa en nässköljare eller bara dra in saltvatten från ett fat. Det ska ha effekt på pollenalllergi också.

Hoppas du kan få bukt med det!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JustMySelf
2012-02-27 13:08
0

#1 Tack så mycket!

Fler som har tips?

Lill-Kisse
2012-02-28 00:05
0

Det där låter som om du kan ha haft en förkylning i höstas, som du kanske inte tog så allvarligt då. Man ska ju stanna hemma, sova, mycket och sköta om sig på alla sätt tills man blivit bra. 

Har man inte gjort det, kan det hända att man blir nedsatt på något märkligt sätt så att förkylningarna flyger på en gång på gång under vintern. Man får klä sig extra varmt, vara noga med att äta ordentligt och dra ned på kvällsaktiviteter. Gå direkt hem efter jobbet och koppla av.
När vårsolen kommer, bör man ta vara på solstunderna och blir snart starkare igen.

Cindy
2012-02-28 00:24
1

Köp högdoserat D-vitamin på hälsokosten och ta ca 2000-4000 IE per dygn så boostar du ditt immunförsvar. På sommaren kan du ta en lägre dos om du vistas mycket i solen.

Jag, min särbo och min pappa har inte haft en förkylning under de ca 2 år vi tagit extra D-vitamin. Och det är bra mycket billigare än Kan Jang och andra förkylningsgrejer jag brukade köpa förr.

Vänliga hälsningar
Cindy