Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 19899 ggr
[JohannaStrom]
0

Domningar i läpp och tunga?!

Jag har nu på sista tiden upptäckt att jag har märkliga känslor i min tunga och min överläpp, det känns nästan som att jag tappar känseln i hela överläppen och längst ut på tungan, men jag har absolut ingen aning om varför…

Möjliga orsaker?:
Jag tar anitdeppmedicin (Sertralin)
Jag tar en medicin mot muskelryckningar (Ergenyl Retard 300 mg)
Jag har piercing i tungan och underläpp (Labret) men dom togs för ett tag sen…

Jag känner mig lite orolig och vet inte riktigt vad jag ska göra.. kan det va allvarligt eller går det över?

[Jessica_91]
0

Har du koll på om du käkat något specifikt innan? Skulle ju kunna vara en allergisk reaktion också.

Maria
0

Jag hade börjat med att ta bort piercingarna.

De kan komma åt nerver som gör att du får dessa känningar.

Jag tycker också att du ska kontakta din läkare för att höra om det ev. kan vara en biverkning. Ergenyl kan ge domningar, myrkrypskänsla men om det är just munnen har jag ingen aning om men du borde informera din läkare.

/Maria

[JohannaStrom]
0

Det enda jag har ätit idag är en toast, och jag kände domningarna innan jag började äta så jag tror inte det är det. Men kanske kan va reaktion på nån av medicinerna?

[JohannaStrom]
0

#2 Men är det verkligen möjligt för piercingen att komma åt nerverna NU? För det va liksom förra året i början av september som jag tog dom, man tycker ju att jag borde reagerat tidigare då? För det har aldrig varit såhär innan.. utan det började nu när jag började med Ergenylen..

Maria
0

Svårt att svara på men värt att prova.

Jag antar att du är i behov av din medicin och då är det ju bättre att prova om det kan vara piercingarna i första hand och sedan överväga om det kan vara medicinen.

/Maria

[JohannaStrom]
0

Jag ska ringa sjukvårdsupplysningen nu och kolla med dom o se vad dom tror att det kan vara.. för jag vill verkligen inte ta ut mina piercingar.. i alla fall inte den i tungan

Maria
0

OK, det är din munFlört

/Maria

[JohannaStrom]
0

Verkade på dom som det kommer från medicinen, så jag ska prata med min läkare om att få en ny medicin istället Glad

Maria
0

Vad bra.

/Maria

[JohannaStrom]
0

Nu har domningarna försvunnit helt, och jag ska till doktorn imorgon för en undersökning för o se vad som kan va fel. Tack för hjälpen i alla fall Glad

Lill-Kisse
0

Kroppen reagerar inte genast på främmande ämnen, men efter ett tag kan det komma reaktioner som du beskriver. Det händer många som använder smycken. Man tvingas avstå från det ena efter det andra tills ingenting går att ha. Vissa delar är mer känsliga än andra och det är där man har tunn hud. På tunga och läpparna finns ingen hud alls. Dessutom är det ett par ställen som är extremt känsliga (mycket fina nerver där alltså). Dina piercingar bör du avstå ifrån ett bra tag och testa om du blir bättre.