Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 2335 ggr
Zyxon
0

En fråga som snabbt behöver svar!!!

Hej, jag har flera gånger under en veckas tid känt att det liksom har huggit till av smärta i bröstet, jag vet inte om det uppstår några enstaka gånger när jag fyller lungorna med luft eller om det är hjärtat. Jag vet inte vart jag ska vända mig och därför skrev jag ett inlägg här. Jag förstår att det är mycket svårt att förstå hur jag menar och att jag borde undersöka mig hos doktor, men om det är någon som vet något eller har något förslag så är jag tacksam för svar. Jag vill bara veta om det är något allvarlgt, för när jag skriver det nu så låter det rätt allvarligt (tycker jag) men när jag upplever det så KÄNNS det inte allvarligt. Jag vill gärna ha tips om hur jag ska göra.

P.S. Kan det ha något att göra med att jag är för tidigt född, kan hjärtat vara svagare då, eller ena lungan som har något fel som man inte har upptäckt ännu? (Okej, det där lät VÄLDIGT allvarligt, jag kanske överdriver? Jag vet inte, jag kan ingenting om sådant här, vilket gör mig orolig!)

Väntar otåligt på svar om vad det kan vara samt vad jag ska göra. Har ännu inte pratat med något eftersom jag upplevde detta första gången för drygt en vecka sedan.

Tack på förhand!

Zyxon
0

Jag kan också nämna att varje natt när jag ska sova så hör jag mitt hjärta, och det slår rätt snabbt, det känns som den aldrig hamnar i någon vilopuls. Hur många slag i minuten är en vanlig vilopuls? Och kan det ha något att göra med att det hugger till ibland också? Att mitt hjärta är överbelastat/svagt? Jag är inte överviktig och mitt BMI är normalt så det kan inte vara det. Eller?

HJÄÄÄÄLP, SNÄLLA!

Maria
0

Vilopulsen är vädligt individuell och beror mycket på hur vältränad man är, vilken ålder, om man äter mediciner osv.

Man bör mäta pulsen när man vilat länge som på morgonen och kanske göra det en veckas tid för att få ett snitt.

Det här med att det hugger till av smärta är väldigt svårt att svara vad det kan bero på.

Återigen, får du det när du ansträngt dig? Gjort eller ätit något särskilt? Äter du några mediciner? Blir du andfådd samtidigt?

Du kan ringa sjukvårdsupplysningen om du är orolig eller också gå till din vårdcentral.

Stress och oro kan framkalla många konstiga och skrämmande symtom också.

/Maria

Zyxon
0

Nej, det brukar uppstå när jag sitter ner ibland mitt i ett andetag (?) Jag tar inga mediciner. Jag hoppas att det är stress. Vad ska jag göra? Ska jag berätta att jag upplevt detta för någon tycker du? Jag vågar inte undersöka mig eller ringa eller gå till  vårdcentralen eftersom jag är rädd för svaret. Ska börja kolla min vilopuls varje morgon under en veckas tid. Men vad är en normal vilopuls?

Tack

Maria
0

Det är klart att du ska söka vård om du är orolig. Vågar du inte ringa själv så be någon annan.

Att mäta vilopuslen kommer inte att ge dig så mycket svar på varför du får ont så det bästa är att söka vård.

Vilopulsen är mer av intresse om man tränar och den brukar ligga runt 60-70 men det kan variera mycket utan att det behöver betyda någonting alls.

Är man minsta stressad så stiger pulsen.

/Maria

Zyxon
0

Nej jag vet att vilopulsen inte har med det att göra men ville bara veta om den var normal. Hur kollar man blodtrycket? Ska väl försöka ta och prata med vårdcentralen eller något…

Maria
0

#5 Det finns blodtrycksmätare att köpa.

Annars är det vanligast att ta blodtrycket på vårdcentralen.

/Maria

Lill-Kisse
0

#3  En liten reflektion. När man är orolig och rädd för svaret, det är då ska man gå till vårdcentralen. Det är så himla skönt att få höra att man har en enkel, tillfällig krämpa som är helt normal och att man i grund och botten är helt frisk.