Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 7609 ggr
julia61
2012-02-18 11:49
0

Artros

Hej! Har fått veta att jag har artros i de två nedersta kotorna i ryggen. Ont som tusan i flera månader.

Nu är jag bättre men vet inte hur jag ska tackla problemet med värken, då jag inte tål några värkstillande eller inflamationshämmande tabletter.

Finns det någon som har samma problem eller har någon allternatid lösning.

Har också fibromyalgi och värk i nacke axel, på vänste sida.

Värkig tant.

Maria
2012-02-18 12:58
0

Artrox är en medicin som artros som ska vara bra.

Länk

/Maria

julia61
2012-02-18 14:38
1

Ja,jag köpte den och blev lite skrajsen över biverkningarna. Men kanske man ska testa ändå…?

Har haft astma och det skulle man inte ha…men ähh, jag inbillar mig för mycket om att jag ska få alla de biverkningarna de räknar upp..

Maria
2012-02-18 15:57
0

#3 Biverkningar är de skyldiga att rapportera om det så bara är en på tusen.

Vanliga Bamyl och Panodil har biverkingar. Så bara för att det står så är det långt ifrån säkert att man drabbas. Chansen att inte drabbas alls är sååå mycket högre.

Sedan är det alltid bra att rådgöra med sin läkare eller ringa sjukvårdsupplysningen om man är osäker.

/Maria

[ElisabethYL]
2012-02-19 07:25
0

#2 Den enda biverkningen jag märker av är mkindre akne på ryggen och vid öronen (har tagit artrox i ca 2 år nu), men man kan bli lite tröttare i början.. Är nöjd med den medicinen då jag inte märker av vare sig artrosen eller min kofyskolios (ja - bortsett från när jag tittar mig i spegeln, hihi).

Vad har du haft för värkmediciner? Någon med glukosaminsulfat? För det är vad artrox är för något… Kom ihåg att så snabbt som möjligt testa om du kan gå ner till en tablett om dagen.

mongu
2012-02-19 20:48
0

Har du kontakt med sjukgymnast? För det är både bra och viktigt att träna när man har artros.

Men jag tycker inte du ska starta på egen hand utan få ett program av sjukgymnast som är anpassat för dig.

Sen är vattengymnastik bra, man blir ju så mycket lättare i vattnet så det är lättare att ta ut rörelserna. Nackdelen är ju att man blir så tung när man ska gå uppFlört

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

julia61
2012-02-22 13:37
0

Hej!

De värktabletter jag tagit sedan början av 80 talet har varit många olika sorter. Jag fick tabletter för värken, fibron då och reagerade kraftigt på Lobac och fick kortisonsputa akut.

Efter det så prövades oligka värksitllande med resultat av migräner eller utslag på kroppen.

Kom fram till att det jag tål är Alvedon…

Artrox  får jag huvudvärk av har jag nu märkt och slutar genast, för det brukar inte ge med sig när jag börjat få av någon tablett.

Idag ska jag, genom min sjukgymnast, få gå på Mindfullness kurs! Kul.

Men det har gjort mig ganska nedslagen är att när mina arbetskamrater fick höra att jag hade artros, ja då sade de att "rör på dig, det gör det bättre".

Jag får ont i ryggen när jag gör så, det var därför jag fick gå hemma och vila.

Kan gå ca 100 meter innan det gör ont igen…eller när jag böjer ned mig, då gör det ont direkt. Smäller i ryggen och smärtar.

Men smärtan av att få höra att man "bara" ska röra sig så blir allt bra igen, den gjorde mest ont….

Maria
2012-02-22 13:59
0

#6 Du blir kanske inte bra av att röra på dig men det ökar dina chanser att må lite bättre. Prata med din sjukgymnast.

Att vila och vara stilla gör inte artrosen bättre så lite rätt har dina arbetskamrater men det beror ju på hur man säger det också.

/Maria

julia61
2012-02-22 14:11
0

Men jag blev bättre av vilan, tränade hos sjukgymnast hela tiden och hon kom fram till att jag inte skulle böja eller lyfta, mer vila….

Jag är känslig efter så många månader av värk, allt jag vill är att få må bättre.

Maria
2012-02-22 14:15
0

Nej att lyfta och göra rörelser som inte är bra för din rygg är ju självklart. Jag förstår inte riktigt hur du menar här faktiskt för du tränade hos en sjukgymnast hela tiden och samtidigt så skulle du vila?

Det är bra att träna vilket säkert din sjukgymnast sett till men man ska givetvis göra det på rätt sätt.

Det är klart att man blir känslig när man har värk länge. Det tär på både kroppen och psyket.

/Maria

mongu
2012-02-22 16:51
0

Har du haft möjlighet att va med på nån artrosskola? Det är kanonbra, då får man information om vad det är, hur man kan tackla det hela, genomgång med lämplig träning osv.

Sjukgymnasterna brukar hålla sånt så kolla med din sjukgymnast. Även om du har tränat innan så kan det va bra att få veta lite mera om vad som orsakar artros och vad det innebär att leva med det.

Sen brukar man också få ett träningsprogram som är anpassat just för dig.

För självklart att du inte ska lyfta osv men träning är A och O när det gäller artros.

Sen vad för slags träning det får sjukgymnasten hjälpa dig med. Det kan va simning, stavgång, promenader eller vattengympa eller annat som passar just dig.

Har du testat att försiktigt öka på de 100 m du klarar att gå nu? För det är inte farligt när det gör ont när man har artros. Många gånger så ger sig smärtan när man gått en bit till. Det är som lite igångsättning krävs.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[KinaSylejmani]
2012-02-22 22:06
1

Jag har knäartos.

Tyvärr klarar inte min mage av Artrox men något som jag upplever som hjälper mig är LitoMove strandnypon.

julia61
2012-02-23 13:07
0

Jag har igår fått veta att jag kan bli mycket sämre och att just min artros påverkar så att jag har svårt att gå.

Det kan tyvärr utveckla sig så att det blir svårare att gå ute. Men träna ska jag göra i samråd med sjukgymnast.

Denne sjukgymnast sade att all artros uppför sig inte väl med rörelse. Men många gör det.

Det blir en balansgångGlad

mongu
2012-02-23 16:57
0

# 12 Sa din sjukgymnast verkligen så? Det var väldigt okänsligt gjort tycker jag. Ingen mår bättre av att få höra att man kan bli mycket sämre.

Det är inte alls säkert att du blir sämre. Att du har svårt att gå är det pga att nervrötter ligger i kläm? Så du får utstrålning i dina ben?

Har du frågat om artrosskola? Tror det skulle va bra för dig att få bra info om vad det är och innebär att ha artros, hur man kan lindra genom olika metoder, träning, akupunktur, TENS osv.

Det finns bra material att läsa på Reumatikerförbundets sida om artros, hur det behandlas och vad man kan göra själv.

För det är viktigt att röra på sig när man har artros och annars med såklart. Genom att röra på sig och träna så stärker man musklerna runt stället där man har artros vilket i sig innebär att det blir stabilare osv.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_74/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

Här är en bra länk om artros. Det är en sjukgymnast på Spenshults Reumatikersjukhus som skrivit detta. Det är hon som forskat på just detta.

Ha en bra dag! Mongu.

julia61
2012-02-24 08:25
0

Tack!

Jag har hittat ett sätt att gå, kan gå på mitt löpband barfota. Fungerar i en kvart i alla fall.

Sjukgymnasten sa väl inte att just jag kunde få så illa, men det kunde bli sämre då artrosen trycker på "säcken" runt nerverna.

Men jag ska ta reda på mer.

Det är jättejobbigt att gå, får ont i ryggslutet och kan bara ta små trippande steg. Sedan är det kört.

'Försökte gå en sväng i en affär igår, kunde gå i en tredjedel av affären men sedn var det kört igen. Gubben fick hämta bilen, klarade inte att gå över parkeringen.

Så visst känns det hoppllöst allt….Rynkar på näsan

mongu
2012-02-24 08:40
0

Ja det kan bli sämre men det är inte alls säkert att det blir det. Skulle det bli att du får smärta som kommer från nervrötterna i ryggen så går det att göra en dekompression, det är en operation där man ger nerverna mera plats.

Att gå i affärer är jobbigt och det är inte samma som att gå på en kort promenad. Vad händer om du startar med en kort promenad som du sen efterhand ökar ut med ja kanske 10 meter eller 25 meter för att till slut komma lite längre?

Sen ett anpassat träningsprogram som din sjukgymnast ger dig att göra hemma eller hos sjukgymnsten.

För vila är inte optimalt för artros och inte heller för kroppen i allt annat.

Prata med sjukgymnasten om artrosskola för du behöver kanske mera kunskap om vad artros är och vad man kan göra själv för att inte låta den ta över helt. För man måste kämpa vidare och inte låta sjukdomen ta över så man bara vilar.

Ha en bra dag! Mongu.

julia61
2012-02-24 09:21
0

Nej, det blir inte bättre med längre promenader, prövar hela tiden med att se vad jag kan göra.

Har som sagt hittat ett bra sätt att motinonera nu och jag ska börja träna hos sjukgymnast.

Jag sitter inte stilla, rör mig hemma och vilar när jag behöver. Arbetar 50 procent.

Men just gå är besvärligt, ger mig inte. Kan jag bara få till promenaderna till slut så vänjer jag mig nog med den här värken med.