Massa konstigt med mig
Hej, är ny här.
Det är så här att jag börjar bli väldigt trött på mig själv och hoppas att någon kanske kan komma med idéer eller vad som helst, för jag vet inte längre vad jag ska ta mig till.
Jag har sen ungefär en månad tillbaka haft svårt för att äta, det är i samband med att jag slutade ta medicin mot depression. Först fick jag biverkningar som gjorde att jag inte kunde äta, och nu är jag bara helt enkelt inte hungrig eller sugen. Det har varit så här i en månad.
Jag har även bytt p-piller sen nio dagar tillbaka, hoppade direkt från ett som heter Cerazette till ett som heter Yaz för att se om mitt humör kan hålla sig stadigt på den.
Har varit lite smått illamående, men en dag förra veckan och igår natt och idag har jag mått så himla illa och haft så ont i magen, hållt på att spy och ha mig. Igår åt jag i princip ingenting, och jag förstår att jag behöver äta men det går inte. Och när detta illamående håller på så går det verkligen inte. Jag har varit kallsvettig, känt mig lite yr och hållt på att svimma förutom att jag sprungit på toa stup i kvarten, har varit som om jag är magsjuk men det är jag nog inte. Det är förmodligen för att jag inte äter =/
Jag har även domningar i speciellt underarmar och händer, oftast börjar det i lill- och ringfingrarna och sprider sig till hela handen sen. Ibland domnar det i benen och ansiktet, oftast läpparna. Jag har ont i axlar, nacke och rygg, och inatt kom även ordentlig smärta i höfter, länd och ben, jag kan inte ligga eller sitta så länge innan jag måste ändra på mig. Jag har fått dåligt minne och kommer knappt ihåg vad jag sagt och gjort den senaste tiden, orkar igenting men är ändå rastlös. Hjärtat rusar ibland och jag får ont i bröstet, ibland så det känns svårare att andas.
Jag har börjat gå till en psykolog men har bara varit där två gånger och på de gångerna har det inte hänt mycket.
Jag är så rädd att detta ska bli en riktig ätstörning, jag vill inte detta men ändå känns det som att jag är helt maktlös och inte kan göra något åt det fastän jag vet att jag kan. Men jag vet inte hur. Och dessutom tror psykologen att jag fortfarande är deprimerad.
Jag har en läkare på vårdcentralen, har varit där jättemycket den senaste tiden men känner ändå inte riktigt att jag vill gå dit mer, det finns aldrig några fel på mig.
Jag vet inte längre vad jag ska göra. Kommer det hjälpa att börja med medicin mot depression igen? Jag hade mycket biverkningar under tiden jag tog medicin innan, både när jag satte in, under tiden och efter. Jag vet att jag kan ta en annan sort men är ändå rädd för biverkningar. Känner mig helt vilsen.
Förlåt för om det är ett rörigt inlägg.
Jag tycker absolut att du ska prova en annan medicin mot din depression. Det finns en del olika mediciner så någon ska säkert passa dig.
Stress kan ju framkalla illamående och ge både magkatarr och magsår.
Jag tycker du ska skriva ner alla dina symtom och ta med dig till vårdcentralen igen.
Dessutom så tycker jag du ska ge dina samtal med psykologen en chans. Det brukar ofta gå ganska långsamt framåt i början så ge inte upp.
/Maria
Tack för ditt svar.
Det jobbiga med psykologen är att det verkar vara svårt att få tider. Efter första besöket tog det en månad innan andra besöket, och nu är det två veckor. En vecka kvar nu… Jag tror inte att jag kan vänta så länge varje gång. Jag kände redan efter tre dagar förra gången att jag inte visste vad fasen jag höll på med, och sen dess är det som det är…
Att skriva ner allt är en bra idé, men är lite rädd för att de kommer tro att jag är hypokondriker eftersom jag varit där så ofta redan. Fast det kan väl inte hjälpas.. =/
#3 Jag tror de är ganska vana vid att folk skriver ner på en lapp. Själv har jag alltid en lapp med frågor med mig annars slutar det med att jag glömt fråga något som jag tänkt.
/Maria

Många av alla de besvär, illamående m m som du beskriver, verkar vara naturliga reaktioner på att du inte ätit ordentligt på länge. Sånt där händer många bara efter en tids förkylning, så det är alldeles normalt.
Då går det inte att vänta på att man ska bli hungrig eller sugen. Man måste tvinga sig till att äta och dricka med jämna mellanrum. Det kan ta ett bra tag innan du känner dig starkare och matlusten kommer tillbaka. Bestäm dig för vissa matvaror och drycker, som är skonsamma för magen tills du känner dig starkt nog att variera mera. Det gör inget att det blir ensidigt i början.
Möjligen blev det för stor omställning att helt sluta upp med medicinen mot din depression. Fråga om du kan ta en lite mindre dos än tidigare och trappa av successivt sedan.
äta efter klockan kanske vore något? att man äter på bestämda tider oavsett om man är hungrig eller ej?
kanske skulla prova nån tablett för illamåendet på Apoteket så finns det receptfria mediciner mot åksjuka men som oxå fungerar mot illamående Postefen heter dom
finns oxå en annan åksjukemedel som är tuggummi Calma heter dom
du kan prova till exempel Proviva fruktdryck det är riktigt snällt mot magen
jag tror många av dina symptom beror på att du inte äter ordentligt och då orkar ju inte kroppen med riktigt
Tack för era tips.
Har försökt äta på bestämda tider, det går sådär. Blir mest drycker, mår illa bara av tanken på att tugga något.. =(
Bara väntar på att det ska bli måndag så jag kan få komma till psykologen men tiden går så långsamt.
Har haft ett riktigt helvete den här veckan. Är helt körd i botten. Har till och med fått självmordstankar vilket gör mig rädd, för det har jag aldrig haft innan. Vågar inte berätta för någon heller, men försöker samla mod så att jag kan berätta för psykologen. Känns lite som att jag förlorat en kamp, blivit nerkastad i leran och trampad på. Trodde verkligen att jag var fri från depressionen =(
Förmodligen skulle du behöva någon medicin mot din depression. Medicin i kombination med psykologsamtal brukar fungera bra.
Du ska absolut berätta för psykologen om dina självmordstankar. Det är viktigt.
Försök att komma ihåg att depression är som vilken sjukdom som helst. Man behöver hjälp helt enkelt för de flesta klarar inte att ta sig ur på egen hand.
Tänk bara på att psykologen kan inte skriva ut någon medicin så du får kanske vända dig till där du varit innan. Vänta inte utan gör det så fort som möjligt.
Håller tummarna.
/Maria

Bra gjort att komma igång med mat på bestämda tider
Det är helt okey att det mest blivit drycker. Jag brukar också börja i den änden. Eftersom jag gillar mjölk, youghurt, ost, ägg o dyl, så går jag den vägen över till soppa, omelett, ostmacka o dyl emellanåt.
Depression är ju vidrigt att råka i. En tanke för att uthärda kan vara, att man går ner i botten för att vila där lite och sedan kan kravla sig upp igen. Hoppas du får ett bra samtal med psykologen.
Förra veckan fick jag akuttid till läkare för att få medicin igen, har gått på det i en vecka nu. Känner mig varken ledsen eller glad för tillfället. Har träffat psykologen två gånger sen dess, men jag har inget speciellt att säga när jag träffar henne, så jag tycker inte att det hjälper mig att gå dit. Har en remiss till psyk. öppenvården, psykologen tror att de kan hjälpa mig bättre där. Jag vet inte.
Aptiten är lika tradig som innan, men jag tvingar i mig ett mål mat om dagen i alla fall. Blir inte så stor portion men ändå. De flesta grejerna jag skrev om i första inlägget är borta, antar att det är för att jag äter lite bättre. Så det är ju positivt i alla fall.
Sådana här saker tar lite tid oftast. Medicinen kan tv flera veckor innan den nått sin fulla verkan så det hela ser ju ändå ganska hoppfullt ut i och med att du redan märker små förändringar.
/Maria
Det är bara att tvinga sig till att börja äta. Flytande och framför allt kalla saker tycker är lättast att få ner när man inte känner sig sugen. Om du inte känner att juice är för syrligt så ta små klunkar då och då. Morot, gurka och paprik tycker jag själv är rätt gott när det är kallt, lätt att skära i bitar och bara ta någon bit då och då.
Jag vet inte om du har svårt att dricka med, men en bit mjölkchoklad blir jag själv alltid törstig av, och är ju i.af relativt lätt att få ner.
Om du liksom mår illa när du börjar äta så fungerar i.af cola som inte har supermycket kolsyra att skölja ner med. Det är bra på att ta bort "illamåendet" och tycker du om det annars så kan det kanske trigga ett litet sötsug som du kanske kan göra till att kunna få ner lite mat. Det är nästan det enda som fungerar för mig när jag tappat matlusten vid sjukdom t.ex.
Det är säkert medecinerna som grundar de flesta problemen, och matbristen gör en ond cirkel som måste brytas. Därför är det viktigt att du börjar äta, antingen småäter eller äter ordentligt på fasta tider.
Har du otur ger de nya medecinerna samma effekt, men förhoppningsvis ska det åtminstone bli bättre.
Och tänk på att det är bättre att du äter och dricker onyttigt än inget alls. Kroppen behöver ny energi (socker/kolhydrater är ju perfekt) för att kunna "kickstarta". Så ät vad helst du tycker om och försök sedan lägga på lite mer matigt hela tiden.
Hakuna matata!

Nu har jag gått två månader på min nya medicin och jag känner mig mycket bättre! Kan äta som en normal människa även ifall jag oftast inte känner mig speciellt sugen på nåt, men jag mår inte illa längre så det är betydligt enklare att ändå äta något då.
Jag har ju även förstått nu att allt det som hände hade med depressionen och att jag slutade med den första medicinen att göra. Hela jag blev liksom totalt ur funktion av det. Jag är inte redo för att klara mig själv, hur gärna jag än vill….
Tack alla för era råd, det värmer att det finns så många som tar sig tid att svara.