Antidepressiva
Hej!
Har äntligen,äntligen,äntligen tagit mig mod till att besöka vårdcentralen (mest för min sömnbrist) och då pratade vi igenom mitt allmänna mående och vi beslutade gemensamt att jag skulle prova på antidepressiva mediciner kombinerat med terapi då jag har varit deprimerad ganska länge utan någon sorts förbättring.
Jag är ju medveten om att det finns en hel del biverkningar…
Men hade någon av er ärligt talat avrått en till att ta dessa meciciner?
Kommer inte ihåg vad läkemedlena hette men det var absolut inga starka grejer och jag skulle börja med en väldigt liten dos.
Läkaren försäkrade mig om att de inte var beroendeframkallande.. Men känner ändå en viss oro..
Jag tycker man ska ge det en chans. Många blir hjälpta med medicin och terapi tillsammans.
Jag skulle inte tveka en sekund.
Bara för att det finns biverkningar så innebär det inte att du kommer att få det. Till och med Panodil och vanliga mediciner har också biverkningar om du googlar.
Många människor är så pålästa om biverkningar att man åker på detta som ett slags noceboeffekt (motsatts till placebo) Man tror så hårt på att man ska drabbas att man gör det.
Jag tror absolut att du har mer att vinna på att äta anidepressiva. Dagens mediciner har inte lika uttalade biverkningar som förr och som sagt det är inte ens säkert du kommer att drabbas.
Man ska inte behöva gå omkring och må dåligt länge om det finns hjälp att få. Ingen går omkring med värk i onödan utan man tar en värktablett. Det är ungefär samma sak tycker jag.
/Maria

Helt klart tycker jag du ska ta medicinen. Lita på din läkare när h¤n säger att det inte är beroendeframkallande.
Du kommer att må bättre när du ätit medicinen ett tag. Men det tar ofta ett tag innan man märker nån skillnad så försök hålla ut tills dess.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för era ord!
Hon sa att vissa kunde må lite sämre utav medicinen ungefär den första veckan. Så vi får se hur jag reagerar på dem :)
#4 Det stämmer att man kan hamna i en djupare svacka den första eller de första två veckorna. SÅ det är viktigt att man då tänker på att det blir bättre igen. OM man nu hamnar i den, man gör inte alltid det.
Hoppas du blir hjälp av dom :)
JAg tvekade jättemycket, väntade över ett tror det kan var 2 år innan jag till sist började, i dag önskar jag att ja började med en gång, Nu äter ag seratonihöjade och tog bort all deprisjon och minskade min ångest.
Jag skulle tästa om ajg var du, berätta om dina tvivel och boka upp telefåntider eller mötne med gämmna mellanrum så att du kan berätta hur det går och om du har några tviel.
Se ävne till att få en bra samtalskontackt, Funkar det inte be om en annan, jag bytte flera gånger både villigt och motvilligt inna jag hamnade hoss en underbar KPT terapeft. (Kognetiv Psykologisk Terapeft)
LYcka till =)
Den första medicinen jag hade mot depression gav mig mycket biverkningar. Jag mådde dåligt den första månaden och sedan hade jag några biverkningar som inte försvann under hela tiden jag tog medicinen och jag mådde tio gånger värre när jag slutade med den. Men nu har jag en annan som inte gett mig några biverkningar alls! Men även ifall den första inte var så rolig så är jag glad att jag ändå vågade ta antidepressiva, för jag hade inte kunnat börja bearbeta allt som hänt utan den.