Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 9356 ggr
snöblomma
6

HJÄLP; illröd, varm näsa

Hej ! Jag och min näsa är inte precis bästa vänner just nu, så tänkte höra om någon här har något litet tips. Den blir väldigt röd och känns Varm när jag blir varm, eller vid temperaturskillnader, tex när jag kommer in från en promenad eller liknande, och den blir uppvärme. Inte alltid, som tur är, men ofta, också när det är kallt. Känns ibland som att allt näsan blir en kokhet punkt mitt i ansiktet, där allt blod samlas. Är den inte röd och varm så är den röd och kall.. Finns det någon som har något tips, HUSKUR eller liknande till min lilla näsa?? :) (kanske något lugnande, avkylande, svalkande…) väldigt tacksam för ALLA svar !! Känns verkligen jobbigt med detta.. mår inte alla bra. Helst inga kemikalier, smink eller liknande, Ha det bra!

Lill-Kisse
0

Har du nästan förfrusit näsan vid något tillfälle?
Mina öron uppförde sig sådär under flera år efter att jag varit ute i alldeles för kallt väder utan mössa, halsduk eller annat skydd för öronen. De nästan värkte efteråt, så jag förstod att det blivit för kallt.

snöblomma
1

Åh okej, inte kul… Men du har blivit av med det nu? Vad skönt att höra!:) Jag har nog inte förfrusit näsan vad jag vet, men det kan vara möjligt.. Har tidigare inte varit så förtjust i mössor tyvärr, hihi. Men känner precis igen mig i det du skrev. Hur gjorde du när dina öron blev så? Nånting som hjälpte? Tack för ditt svar!

Maria
0

Nu när det är vinter och kallt så är det bra om man inte tvättar sig i ansiktet på morgonen utan låter huden behålla sin naturliga yta.

En värmande halsduk kan skydda ansiktet om man drar upp den.

Tobak och alkohol försämrar cirkulationen så det är bra att undvika i kyla.

Men som sagt så har du ju redan problem med röd näsa och jag vet faktiskt inte vad du kan göra för att mildra detta.Obestämd Det finns cremer med en "grön ton" som trollar bort det röda om man vill täcka.

/Maria

Lill-Kisse
0

När de fjällvana berättar vad man ska akta sig för, brukar de nämna förfrysning och att man ska titta på sina kompisar, för att man inte känner själv när näsa och kinder börjar bli utsatta. Huden vitnar visst först och då ska man skynda sig att gnida där.

Mina öron är inte särskilt röda numera, men det gör ont ganska fort om jag är ute i kyla och stark blåst. Jag aktar mig alltså för det. Att vara extra försiktig, gnugga och hålla igång blodcirkulationen har fungerat bäst. Några kosmetiska trix har jag inte.