Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 36747 ggr
Mitralis
45

Halsont, rodnad och blåsor i svalg

Nu är det andra gången på en månad som jag har fått vätskefyllda blåsor i svalget. Det är även en rodnad där halsmandlarna har suttit. Jag har torrhosta och om det blir som förra gången så kommer jag att få feber i morgon. Är det någon som har något tips på vad det kan vara?

[WX5]
0

Oj det låter inte kul alls. Kanske att suga på en isbit så bedövar det kanske lite i halsen.

Mitralis
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Eller kanske lite glass? Skrattande 

Jag har tittat runt på hela google tycker jag men inte hittat någonting som stämmer. Det är i alla fall inte afte eller munsår, så långt har jag i alla fall kommit.

[WX5]
0

Ja eller lite glass. Skrattande

[Asta]
0

Blåsor i svalget brukar jag inte få, men ibland får jag blåsor i munnen. Då hjälper det för min del om jag käkar c-vitaminer.

Mitralis
0

#4 Jordgubbar och glass borde ju kunna göra susen då Tungan ute 
Mycket C-vitmainer i Jordgubbar.

[Asta]
0

#5 - absolut! C-vitaminer i gubbarna och sedan lite svalka via glassen! Låter som supermedicin

Karmatarerskanise
0

Min bror hade precis blåsor i halsen/svaljget. Han fick penicillin (han är i Thailand och man får penicillin för allt där). Mamma läste om det på internet och det brukar gå över av sig själv. Tyvärr minns hon inte vad det heter.

När jag söker på det så verkar det som det kan vara halsfluss. Då får man rodnader och kan få små blåsor i svalget. Även höstblåsor kan stämma in http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hostblasor/

Mitralis
1

#7 Nu när du säger det så låter det troligt med halsfluss Rynkar på näsan 
Men så länge det är "bara" är virus så är jag nöjd i alla fall Glad

Karmatarerskanise
0

#8 Glad Du får krya på dig!

[WX5]
0

Ja krya på dig Mitralis.

Mitralis
0

Tack för omtanken Glad

Maria
0

Stämmer in i kören och önskar att du kryar på dig.

/Maria

Ladydragon
0

jag skulle råda dig att gå till doktorn

speciellt eftersom det återkommer och du oxå får feber

sen brukar det ju alltid vara lite knepigt att titta själv i munnen

ett tips får du oxå utav mig på Apoteket så kan du köpa Bafucin halstabletter med lokalbedövande effekt och det innehåller dessutom lite antibiotika

hoppas du mår bättre snart

Mitralis
0

Ringde till sjukstugan idag men måste ringa i morgon igen för dom ger bara ut tiderna samma dag som man ringer. Har fått dom där rackarns blåsorna igen så nu får det vara nog.
Undrar när besökstiderna börjar? Det kan ju bli lite snärjigt att hinna ta sig till sjukstugan till klockan 8 om telefontiden börjar klockan 07:30 och sedan så ska man vänta på att dom ringer upp också Obestämd

Ladydragon
0

#14 du får fråga vilka tider dom har och hoppas på att det finns nån som passar

sen kanske alternativet finns att byta vårdcentral om du inte känner dig nöjd

jag bytte till en privat vårdcentral men som är ansluten till hmm vad det nu heter så det är samma kostnad som hos vanliga vårdcentraler 
och där kan man ringa sent på eftermiddagen och dom fixar alltid så man får komma om det är något akut Skrattande

Mitralis
0

#15 Nån tid kommer säkert att passa Glad, men jag är lite fundersam om det inte finns något smidigare bokningssystem.
Funderar på att byta till samma privata som sambon har. Där finns det till och med dropp in.

mongu
0

Är det en av de s.k "akuta" tiderna du skulle få? Det som finns för att boka in samma dag om nån ringer och behöver snabb hjälp?

Så är det på den VC jag går att dom dels har tider som bokas längre fram och sen ett antal "akuta" för att kunna hjälpa de som behöver en tid snabbt.

För det är ju olika vad vi söker för en del saker kan vänta lite medan annat bör ses samma dag.

Det har också varit så här en period då det var väldigt ont om läkare.

Hur funkar teleQ hos er? Här kan man ringa sent på kvällen eller t.o.m på natten och knappa in sitt telefonnr. Då är man ju så gott som garanterad att man rings upp tidigt på dan.

Hoppas i alla fall att du får hjälp för din hals.

Krya på dig!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mitralis
0

#17 Jag vet inte vad det är för tid men antagligen så är det en akut tid. Ringde 07:35 och blev återuppringd 08:07 och då var det ont om läkartider, men jag ska få komma 11:15 i alla fallGlad

[WX5]
0

Håller tummarna att dom kan hjälpa dig.

Mitralis
0

Nu har dom tagit en massa prover men som det ser ut nu så är det ett virus som det inte går att göra så mycket åt, jag får höra mer i morgon om dom hittar någonting i blodet Rynkar på näsan Dom passade på att kolla sockret också och det ligger i alla fall på perfekta 5,1 så det är ju bra i alla fall Glad

Maria
0

Trist att det verkar vara ett virus.

Hoppas att det går över snart.

/Maria

Mitralis
0

Funderar på att gå och få akupunktur mot stressen. Är det någon som provat det?

Mitralis
0

Nu har jag varit och provat två nålar. En wiskeynål mitt på huvudet och en på foten. Nästa gång så kommer jag att få fler nålar. Jag tror att det fungerade lite grann i alla fall för jag hade ro och koncentration att titta på en film efter det Glad

Karmatarerskanise
0

Whiskeynål?

Maria
0

Haha, wiskeynål mitt på huvudet. Nu får du allt förklara digFlört Är du säker på att du inte drack upp whiskynSkrattande

/Maria

Karmatarerskanise
0

#25 Hahahaha Tungan ute

Mitralis
0

Äh, Wiskeypinne kallades den ju he he he. Det är en nål som gör en lugn som efter en wiskey Skrattande

Maria
0

AhaSkrattande

/Maria

Mitralis
0

Nu har blåsorna blivit fler. Har ringt öron-näsa- hals och de sa att jag skulle ringa vårdcentralen. Blir återuppringd ca 14:15. 
Tycker att det borde ge sig snart. Det har ju gått några månader Obestämd