Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1547 ggr
Maria
0

Rädd att göra "en Emil"

Här kommer en länk som visar att sedan den unge pojken Emil dog för ett år sedan i väntan på en ambulans som inte kom så har det hänt och ändrats en del i SOS världen.

Både på gott och ont.

Fortfarande verkar ett problem vara många som ringer ambulans som i själva verket inte är så akuta ärenden.

/Maria

mongu
0

Visst är det hemskt och sånt som inte ska få hända det som hände denna Emil. Samtidigt så kan jag förstå personalen att det inte är lätt att urskilja de fall som är verkligt akuta från de fall där det inte är nån fara.

Tyvärr så är det så många som rnger in till SOS som inte skulle ringa dit. Ett verkligt skrämmande exempel är väl den man som ringde och fick ambulans när de kom in till stan så klev mannen ur och gick till Systembolaget. Han använde ambulansen som taxi. Det hade hänt mer än en gång, han blev anmäld men jag vet inte vad det blev för straff.

Jag tror att de som arbetera på SOS försöker att urskilja de akuta fallen från de som inte är akuta. Sen är de ju människor precis som vi och ingen är ofelbar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Jag fick ett tips av en som jag pratade med i ett väntrum på sjukhuset.

När du ringer ambulans så begär att få OLA, det brukar jag göra, för den är mycket bekvämare att åka med. Det är bara att säga att det är nåt med hjärtat…Förvånad

Vad svarar man på sånt? Jag har aldrig ens åkt ambulans.

Det är skrämmande hur många beter sig men det är också bra att man tar tag i detta med långa väntetider och ser över bedömningarna på SOSsamtalen.

/Maria

mongu
0

Ja det är bra att det kollas upp. Ja du vad svarar man på det? Om man behöver ambulans så är i alla fall jag tacksam för den som kommer. Jag ligger väl inte i den för bekvämlighetens skull.

OLA-ambulans är inte dom till för de med riktigt akuta sjukdomarna?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Jo, OLA-ambulanderna här i Göteborg är de som är mest utrustade, om man säger så.

/Maria