Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: vikt
Läst 2233 ggr
SvonN
0

Vad gör/gjorde du för att hålla/gå ned vikt(en)?

Som rubriken lyder.

Hur gjorde du för att gå ned i vikt?

Hur håller du vikten?

Jag ska börja träna och äta sundare. Jag ställde mig på vågen imorse och såg att den passerat 70. -Ne nu jäklar! -Tänkte jag. -Det måste bli en förändring. Så idag är det första dagen då jag har "börjat mitt nya liv". Jag har ätit ägg och grovt bröd till frukost, hårtbröd med skinka. Mellan dom målen tog jag cykeln och for ut med hunden och sedan gjorde jag armövningar, mag-rygg övningar.

Jag hoppas på mig själv att jag ska ha disciplinen att fortsätta. Jag behöver det plus att jag skulle nog må bättre rent fysiskt. Jag har inget emot att vara stor men på senaste har jag märkt att magen är lite väl rund. Med tanke på att jag bara är 165 kort så bör jag nog väga 10 kg mindre.

Mitt mål är 62 kg.

Berätta om din historia! :)

SvonN
0

Oj jag kasta om siffrona om hur lång jag är. jag är bara 156.

Karmatarerskanise
0

Jag minskade på portionerna drastiskt (= mindre kalorier), samt ökade antalet mål per dag till 5-6st. Tog bort all alkohol och tog bort de flesta kolhydrater. (speciellt ris, pasta, potatis, bröd, socker) Dessutom började jag träna i form av zumba, afro, vattengympa, spinning och bålträning. 4-7 pass i veckan.

Jag har hållt vikten under sommaren genom att hålla antalet kalorier låga, även då jag fuskat en del. Har nog haft lite tur att jag inte gått upp under dessa månader då jag varken tränat eller ätit rätt hela tiden.

Har precis kommit igång igen för att gå ner de sista 10 kilona. Och sedan gäller det bara att planera sin matdag för att klara av att hålla det. Det är inte så svårt egentligen om man slutar fokusera på det "förbjudna" och man istället ser möjligheterna.

Önskar dig lycka till, du kommer klara det :)

alaura
0

jag skulle tipsa om att istället för att bestämma en dag som du förändrar hela din livsstil, så gör du upp delmål istället så att du får in vanor långsamt så att du på sikt kan hålla en god vikt.

det som är viktigt för mig för att jag ska kunna hålla vikten är att träna både styrketräning och kondition, och långa promenader. jag har som mål att träna 1 h per dag om  det är lågintensiv, dvs typ rask promenad. tränar jag högintensivt så räcker det med 30 min. träning hjälper kroppen med insulinproduktionen och ämnesomsättningen och reglerar aptiten. jag blir mycket mindre sugen när jag tränar regelbundet.

mitt tips är att börja med en träningsform 2 ggr/vecka i några veckor. jag vet att man kan vara otålig men det är bättre att man tänker på sikt. sen ökar du så att du tränar lite varje dag eller hårt varannan dag. SEn när du e van vid det är det dags att börja tänka på maten. visst kan du tänka lite på att äta nyttigt nu också, men tänk inte på mängden mat, utan fokusera på att börja träna. när du tränar varje dag kan du börja fokusera på nyttig mat och lära dig nyttiga recept några veckor. SEN kan du börja fundera över mängden mat. lycka till! :)