Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2576 ggr
julklappen
0

Frukt och grönsaker.

Hejsan,jag undrar__om en människa aldrig äter några Apelsiner eller några vitaminer och aldrig några grönsaker.Vad kan hända i kroppen då? kan man få olika sjukdomar då eller vad händer med kroppen om man aldrig äter det?

Maria
0

Många gånger så innehåller ju lagad mat grönsaker av något slag så att helt och håller vara utan frukt eller grönt är nog få som är. Man får i sig vitamner och mineraler genom mycket.

Annars så kan man få bristsjukdomar av olika slag om man inte äter en allsidig kost.

Däremot så är kroppen fenomenal på att hushålla med det man stoppar i sig så det ska gå ganska långt innan man märker av några brister.

/Maria

dragonstar
0

Det ämmne som finns i c-vitamin ser till att kroppen inte ruttnar. Skjörbjugg (stavnign?) är en bristsjukdom som resulterar i att man tappar tänder och att kroppen sakta börjar ruttna.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Maria
0

#2 Fast Skörbjugg finns knappast i Sverige idag.

/Maria

julklappen
0

Tack för svar på det jag undrade om.

dragonstar
0

Nej det gör det inte =) I dag finns ju dessutom mycket av dessaemmen tillsatta i maten, tex mölken har ju massor med exstra vitaminer.

Så det är nog rätt svårt att råka ut för de allvarliga sjukdommarana som fanns förr.

Grönanna
0

Nu är jag inte helt säker men har för mig att skörbjugg var vanligt förr i tiden just på grund av att man inte fick i sig c-vitamin (var ju främst vanlig hos sjömän eftersom frukt och grönsaker inte höll sig för långa sjöresor och sjömännen åt då nästan bara skorpor).

Det är alltså lika troligt att få skörbjugg idag om man lever på en så ensidig kost, som det var förr i tiden (tror jag Flört)

Läste faktist för ett tag sedan om en fattig student som hade levt på enbart pasta i några månader och som därför fick skörbjugg. Men som ni skrivit så är det väldigt svårt att undvika att få i sig vitaminer på ett eller annat sätt Glad

Namiko
0

Vitamin- och mineralbrist kan ge oändligt många sjukdomar och det är omöjligt att veta vilka brister någon får om man inte vet exakt vad dom äter. Både vitaminer och mineraler finns i nästan allt man stoppar i sig så det är svårt att missa allt om man inte lever enbart på socker och liknande. Men äter man inga frukter och grönsaker alls så är det väldigt troligt att man med tiden får bristsjukdomar så att slänga in några olika frukter och grönsaker i kosten kan göra stor skillnad.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

dragonstar
0

Är du fundersam om du får i dig rätt mängd vitaminer kan du alltid ta ett blodprov. De visar ju om det är något du saknar =)