Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 32935 ggr
[MinRonja]
61

Lång knöl i ljumsken som sprack

Hej

Jag har alltid har knölar i ljumskarna som varit där, ömmat och sedan försvunnit men kommit tillbaka inom ibland lång och ibland kort tid.

Nu har jag haft en knöl i en vecka, tror jag, och den här gången har den varit enorm, uppsvullen som aldrig förr och ja, gjort riktigt ont, har inte kunnat gått normalt.

Inatt så kliade det något enormt och jag tänkte ju inte på det så jag kliade, jag sov ju. Jag kunde inte lägga mitt ben ned pga smärtan. När jag skulle bada nyligen förstod jag VARFÖR det kliade så himla mycket. Antingen så sprack den av sig själv eller så kliade jag upp den. Hur som helst så "hängede" det två små röda köttbitar utanför skinnet och jag kunde inte röra mig för nuddade (det här som hänger utanför) det benet så sved det riktigt mycket. Jag trodde först det var en finne då det var gult så klämde riktigt försiktit (det gjorde så jäkla ont) så kom det ut en vit/gul klump.

Nu har det dragit sig in lite och torkat. Själva områder är inte svullet nu men det är (som det alltid har varit) en HÅRD lång, ganska bred sak innanför. Vad är det här för något? Mina föräldrar säger "det är normalt" och "skulle vi åka in skulle dom iallafall inget göra".

Maria
0

Det låter som du har fått någon böld eller hårsäcksinflammation i ljumsken. Det är ganska vanligt men gör väldigt ont.

Det verkar även som den spruckit nu. Att det fortfarande är svullet kan bero på att det är så "färskt" så att säga.

Man kan tvätta med alsollösning och se till att det är rent och luftigt.

Fortsätter det att vara rött och ömt så ska du söka vård.

/Maria

[MinRonja]
1

Jag har läst lite och tror att det kan vara min lymfkörtel? Skulle det vara min lymfkörtel så är det nog ganska allvarligt va?

Okej tack för hjälpen!

Maria
2

Visst har man lymfkörtlar i ljumskarna som kan svullna men lymfkörtlarna spricker inte upp så som du beskriver med gulvitt innehåll utan det låter absolut mer som en böld eller hårsäcksinflammation som man säger.

Ibland beror det på hårstrån som växer inåt så att säga och det blir då en liten inflammation. Ibland beror det på att man rakar sig och huden blir irriterad och man kan få "finnar" och någon kan bli riktigt stor.

/Maria

Halvdansken
0

Hur stor är den där knölen egentligen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[MinRonja]
0

#4 den är ca 7cm lång och ca 1 cm bred, ibland när det inte är svullet så kan jag "greppa" den.

Maria
0

#5 Är den såpass stor ska du absolut söka vård. Jag tror fortfarande inte att det är något "farligt" men det är nog bra om en läkare får titta på det.

/Maria

[MinRonja]
0

#6 Jo, jag ska nog till UM på måndag…

mongu
0

Håller med om att det troligen är en hårsäck som blivit inflammerad, det händer.

Att det skulle kunna va lymfkörtel tror jag inte då det inte alls gör så. Men är den så stor som du skriver så bör du låta nån titta på det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ladydragon
2

själv så har jag sen jag va liten haft problem med förstorade lymfkörtlar på halsen och i nacken och ingen av dom har nånsin brustit

och ja jag har kollat upp dom vid några tillfällen och även gjort en punktion av några för att säkerställa att det inte va nåt fuffens med dom men dom visade sig vara helt ofarliga dom vill bara va lite för stora Tungan ute

tycker oxå det låter som en inflammerad hårsäck eller liknande

jättebra att du har fått en tid till läkare

[MinRonja]
0

Jo som ni säger är det säkerligen en hårsäck som har blivit inflammerad! Det där "hålet" är öppet hela tiden med en liten köttklump i hela tiden, rör jag mig för mycket så går skorpan bort och den öppnar sig mer, men inte jätte mycket. Vovven min måste tycka matte är riktigt tråkig som bara ligger hemma och tittar på TV, men får ta igen det är jag vet vad det är för något!:) Tack för alla svar!

Halvdansken
0

Kan ju vara nån form av brock också. Visserligen är det inte så vanligt bland tjejer, men om det är så långt som 7 cm så tror jag inte på nån hårsäck.

OBS! Brock är inget farligt, det är bara obehagligt. Men gå och kolla det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Elshira
0

Hur har det gått? =)

Hakuna matata!

[MinRonja]
1

Har inte åkt in faktiskt, satte plåster (Skäms) eftersom om jag gjorde häftiga rörelse eller böjde mig fick jag så jiddrans ont, och det har läkt, på EN dag! Plåster kanske inte är något att rekomendera med visste inte vad jag skulle göra så gjorde det bästa jag kunde komma på, det är ett ärr just nu men det försvinner säkert…. hoppas jag!

Tack för svaren Skrattande