Någon här som vet?
Hur många Apelsiner (eller annan frukt) behöver man äta varge dag? för att få i sig så mycket Vitaminer som kroppen behöver?
Undrar också om__ man kan få hjärtproblem om man grubblar för mycket på något?
Frukt och grönt är bra som mellanmål t.ex men som med allting annat så ska man äta med måtta.
Apelsiner t.ex behöver man inte äta. Det finns C-vitaminer i mängder av annat som olika kålsorter. Vitkål bland annat.
Att grubbla är aldrig bra men du kan inte få hjärtproblem av det. Möjligen kan du påverka ditt blodtryck och puls om du är stressad men det ska mycket till för att det ska utvecklas till en hjärtsjukdom som ofta har någon annan underliggande orsak.
/Maria
"Livsmedelsverkets kostrekommendation sedan 1999 är att man bör äta minst 500 gram frukt och grönsaker per dag. Det är lämpligt att hälften är frukt och bär och hälften är grönsaker. Frukt i form av fruktjuice kan utgöra 1 dl (100 g) per dag. Hälften av grönsakerna bör dessutom vara ”grova”, t.ex. rotfrukter, vitkål och broccoli." Källa

Jag tror att man snarare drar på sig magsår om man har mycket negativa tankar och mycket problem.
Så bäst är att inte grubbla för mycket för då känns allt så tungt. Har man problem så är det bästa att försöka lösa dom eller få hjälp att lösa dom.
Lätt att säga jag vet. Vad jag menar är att man ska inte dra sig för att söka hjälp.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tyckte det var en bra fråga. Jag försöker äta frukt ett par gånger per dag men grönsaker är jag dålig med.
Nyare rön har väl börjat visa på att livsmedelsverkets tidigare rekommendationer inte stämmer kanske så bra som man trodde.
Det är som #1 säger, vitaminer finns i mycket annat, och frukt innehåller ganska mycket socker. Frukt är godis :) Äter man tex kål och broccoli, så får man i sig mycket nyttigheter minus socker :)
#5, 0kei, så frukt räknas som godis nu, det var något nytt hihi. Hur är det då med dom här multivitaminerna man kan köpa på hälsokost/apotek, ska det vara bra eller det är mest tomt prat ? Äkta vara är ju alltid bäst men hur vet man egenrligen hur myket man bör ha i sig varje dag ?
Ber om ursäkt om jag är ot.
¤6
Om man tänker såhär. Vem vet Exakt hur mycket vitaminer frukterna egentligen innehåller? Jag kan känna såhär: ta apelsiner, som plockas i spanien, vaddå solmogna? De plockas ju innan de egentligen är mogna, sen mognar de under transporten hit till sverige, som INTE går över dagen precis. Väl här i sverige, hamnar de på lager, innan de transporteras vidare till olika livsmedelslager som i sin tur distribuerar ut dem i butiker i hela sverige, vilket åxå tar tid. Sen ligger de i butiken olika länge innan konsumenten handlar. HUR mycket vitaminer FINNS egentligen i en apelsin??
Hur mycket behöver man per dag? Ja… det är nog svårt att säga, de dagliga rekommendationerna, varifrån kommer de siffrorna? Att de som säljer piller vill påskina att man behöver väldigt mycket är ju inte så konstigt, de vill ju sälja piller.
#7, Och du har en stor poäng i det hela
så lagom är bäst 
Jag tror mer på närodlat faktiskt. Svensk frukt även om den kanske inte är så upphetsande så här års men det finns ju rotfrukter
Jag brukar vara ganska skeptiskt till kosttillskott men jag ska erkänna att jag själv har köpt det detta året men så har jag också legat inne ett par gånger för uttorkning och magsår bl.a så jag har gått ner en massa i vikt och inte kunnat äta så bra.
Annars äter jag en bra och blandat kost enligt vad jag tror är bra.
/Maria