uttorkad av handkräm?
kan man bli uttorkad på händerna av handkräm?
jag måste smörja mycket då jag har eksem osv på händerna å andra ställen å smörjer jag ite så spricker de å gör jätte ont.. men om jag smörjer på kvällen när jag ska sova så kan jag vakna på natten av att de värker typ i händerna för att dom är så torra.. frågan är då om de kan torka ut händerna eller omde helt enkelt kan vara så att dom torkat för att jag inte smörjt in dom på länge..händerna kanske blivit "beroende" så att de är därför?.
nån som har nån idé eller tanke om de?
Jag kan tänka mig att handkräm är "fettig" och fett löser upp fett. Så för mycket kräm kanske gör att hudens egna fett försvinner. Det är som sagt bara en tanke.
det är en myt att huden vänjer sig vid kräm….
däremot så kan du använda fel sorts kräm det finns bättre och sämre sorter
jag skulle rekommendera att köpa kräm på Apoteket och gärna fråga personalen om råd
har du till exempel provat kräm med Karbamid i?
smörjer du oxå med kortisonkräm? den torkar ut huden så det är ännu mera viktigt att smörja huden med vanlig kräm
sen kan du prova att använda bommullshandskar som finns på Apoteket efter du har smörjt in händerna det gör att krämen tas upp mer
sen är händerna väldigt utsatta man kan tänka på att inte tvätta händerna för mycket att använda handskar när man är ute och även handskar när man diskar och gör annat blött
och det är helt fel väg att gå att sluta smörja och ta hand om händerna det kommer bara göra saken ännu värre
slutligen får du inte ordning på det så tycker jag du ska söka läkare som kan skriva ut kräm och kortisonkräm åt dig
#2 jag använder olika sorter då de kan va från dag till dag att jag får klåda av den ena å måste då byta till en annan osv.. jag har nu en från apoteket som heter "oliva" den försöker jag använda mest.. men blir samma även med den å pratade med dom på apoteket å dom rekomenderade denna
ja jag använder kortison åxå å de känner jag att den verkligen torkar ut så försöker vara noga med de, som sagt får ont i fingrarna när jag inte smörjer..
okej som läget är nu så måste jag verkligen anstränga mig för attinte tvtta händerna så ofta då jag gärna vill de väldigt ofta.. å vantar är jag dålig på så måste hela tden tänka att de ska på:P

att du får klåda tycker jag låter som ett varningstecken det kan vara så att du är överkänslig mot krämen och det gör att du får eksem
jag skulle rekommendera dig fetare krämer som Caress Decubal miniderm eller liknande
sen måste du verkligen tänka på att inte hålla på o tvätta händerna för det blir en ond cirkel och då kommer det bara att gå runt runt
vad använder du får tvål? det kan oxå göra att man får eksem
man kan prova tvättkräm istället som är riktigt milt
kortinsonkräm ska användas när eksemen blossar upp och om jag minns rätt så ska man börja med o smörja 1-2 gånger per dag 1 vecka och sen trappa ner smörja varannan dag o sen var tredje o sen sluta
men det kan oxå vara så att du behöver starkare kortisonkräm för att få det att lugna ner sig och då måste man få det utskrivet
och återigen känns det hela bara för mycket så sök läkare dom brukar vara kunniga och komma med bra tips och även skriva ut bra grejer
kom på en sak till hur många gånger per dag smörjer du händerna? är det riktigt torrt så skulle jag rekommendera dig att smörja varje gång du har varit i vatten och sen även smörja kanske varann timme för att riktigt få huden mjuk
bara att läsa och skriva om det här gör att även mina händer kliar
själv lever jag med extremt torr och skör hud över hela kroppen
#4 ja den skulle jag vilja få tag på men har inte hittat den nånstans..vet du var man får tag på den?
#5 jadu just nu är själva eksemet under kontroll nu ä rjag mest torr.. tvål använder jag faktiskt vilken som hellst elle rhur man ska säga..men kanske skulle försöka få tag på en oparfymerad. jag smörjer hur många gånger som hellst om dagen.. å ALLTID efter jag varit i vatten.. för gör jag inte de så blir de inget bra alls.. få rha handkräm med i handväskan hehe..

#7 v ha ringet av de hahaha:-P hmm jobbigt.. för jag har inte hittat d epå vårat apotek nämligen. kanske finns på kronans apotek.. hmm får kolla de..
Jag är inget profs på detta men vi har precis skrivit laboration om hudkrämer. Är lite inne på det där som LeffeD skrev, det kan inte vara så att krämen är för basisk? Basiskt löser fett och det kanske är det du behöver? Så kolla lite på vad för pH-värde krämerna har, nu får någon gärna rätta mig om jag har fel men har för mig att huden på kroppen ska ligga runt 4,5-5 så en handkräm ska väl ha liknande pH

#9 hmm ja kanske stämmer.. men de går ju faktiskt att kolla om de står vad de är för ph i ..tack=)
#10 hmm ja de tåls att kollas upp för den gå rju som reklam på tv nu? för de är väl den? har varit sugen på att testa den.. annars får du köpa åt mig å skicka :-D hihi

Visst behöver vi handkräm, eftersom händerna är så utsatta. Det lär ska vara bra att gnida in händer (eller fötter) i olja och ta på vantar (eller sockar) under natten.
Man bör tänka på förebyggande åtgärder också. Ha alltid handskar eller vantar på utomhus. Särskilt under vinterhalvåret blir huden särskilt uttorkad. Tänk också på alla handtag, ledstänger m m som väldigt många människor tagit i. Med handskar på händerna är man skyddad mot mycket som kan ge irritation, eksem o dyl.
Jag skulle försöka leta efter en fet handkräm utan mineraloljor eller andra konstgjorda oljor. Ni som inte tror mig kan ju prova att smörja in händerna med baby oil och säga hur (O)återfuktade de känns efteråt!
Jag är inte så insatt i vart man kan hitta en lämplig handkräm, men jag har märkt en otrolig förbättring av min hy i ansiktet som tidigare var väldigt torr sedan jag började med apotekets "oliva" ansiktsprodukter, som inte innehåller dessa saker.
Just serie Oliva (olivgröna flaskor) är fritt från mineraloljor, parabener och siliconer.
Och för mig fungerar det toppen utan dessa saker i håret och i ansiktet, så varför inte prova handkrämen? =)
Vad det gäller tvål så skulle jag personligen köpa en mild tvål. Inte som i dove eller andra "b-märken2 som bara blir skit i.afff… för mig åtminstone. Jag har själv en mild naturtvål som innehåller flera oljor som jag har till kroppen så slipper jag först tvätta bort allt fett på huden för att sedan behöva kladda på nytt. Men weleda ska hisst ha väldigt bra produkter de med utan "konstigheter". Weleda finns på Åhlens mfl.
Hakuna matata!
#13 baby olja tål jag tyvärr inte.. :-(
oliva är de jag anvnde rnu bland annat.. men får klåda å ont om nätterna även av den tyvärr:/
okej.. jag får kolla upp om jag kan hitta nåt sånt
#14 Nej precis, babyolja är en sådan olja som inte går in i huden utan bara lägger sig utanpå som en hinna. Detta medför att huden känns väldigt torr trots att man just smort in händerna. Och det är samma sak med alla produkter som innehåller denna typ av oljor.
Prowa weleda, de är dels silicon och parabenfria, och dels har de inga parfymer och inte heller konserveringsmedel (som man kan vara kännslig mot) i sina prudukter. En tub handkräm kostade runt 70 kr tyckte jag att jag såg idag :)
Hakuna matata!
#15 okej… ja får se om jag känner nån som har åhléns å kan hjälpa mig att köpa då jag itne har åhléns där jag bor.. för jag är vllig att testa massor till man hittar rätt=)
#16 Weleda finns på internet så det är bara att googla "weleda handkräm" ^^
Här t.ex http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/havtorn-handcreme-50-ml
Hakuna matata!
Exa…….. Svarar bara vad jag tror..
""Kan man bli uttorkad på händerna av handkräm?"""
Ja det tycker jag mig känna…Försöker o inte smörja mina händer..Mer än när det blir kyla.Mina händer o fingrar spricker..O dom blir djupa..
det som jag tycker är bra är o byta o ingen parfym i…
Sen så vanlig olivolja fungerar.Fast det blir ju väldigt kladdigt..
Lycka till,Med dina händer..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag använder enbart olivtvål när jag tvättar händerna hemma. Det hjälper mig.
ja jag har funderat på de.. eller de som heter tvättkräm om de inte är nån parfym i överhuvudtaget…
20# Dax har en bra tvättkräm….den finns på Apoteket
för mig så fungerar tvättkrämen bra och händerna mår mycket bättre utav den
Gå in på en hälsokostbutik, där har de handkrämer som bygger på naturliga oljor. Det finns också en kräm för torr, känslig och exsembenägenhud..Z-kräm heter den. Glöm inte heller att inta mkt oljor invärtes, framförallt omega fetter, återfettar huden innifrån.
sätter mitt ord på att handkrämer kan torka ut. de stora företagen vill sälja sälja sälja och då lämpar det sig väldigt bra för dem att göra handkrämer som känns återfettande men som inte är det egentligen - med hjälp av massa tillsatser osv. jag har totalt slutat med alla konstgjorda saker man har på huden. det man smörjer på huden går in i kroppen - och jag går alltid efter principen att om jag inte skulle kunna tänka mig att äta det så ska jag inte ha det på kroppen heller. och jisses vilken förändring jag och min kropp har upplevt.
jag skulle starkt rekommendera sheasmörsalva (finns på bodystore.com) för dig och dina händer. jag använder det på mina vintertorra händer och det mjukar verkligen upp. eksem har jag dock inte, men googla på tea tree-olja, har för mig att utspädd sådan kan vara bra mot eksem osv. annars är ju olivolja en fet olja som man kanske ofta har hemma, men den är dock inte alls lika återfettande som sheasmörsalvan. vore roligt att höra vad du tyckte om den, om du provar :)
#23 ahaa de va en intressant tanke faktiskt
hihi
ja jag får gå in å kolla på de sen när plånboken tillåter utgifter.. å om jag testar så lovar jag att tala om hur de går
Jag blandar sheasmörolja och arganolja med eteriskaoljor och har i ansiktet till natten. Huden blir helt fantastiskt mjuk och håller plitor borta.
Ren sheasmör finns att köpa i hälsokosten och kostar inte så mkt.
#23 Håller helt med dig att att man inte ska smörja på kroppen något som man inte kan äta (kanske inte så gott men inte farligt iallafall).
#23 köpt enu en sheasmörsalva.. i en liten burk så tänkte testa de på nätterna då jag vaknar å har ont i händerna för att dom är så torra.. sen köpte jagnån aloevera kräm som jag tänke använda annars
spännande att se vad du tycker sen :)
hur tycker du att det funkar? :)
#28 den var inte med..:S fick paketet igår.. vet inteom jag missade att lägga i varukorgen eller om den är missad.. så får bli nästa gång..
jag använder inte handkräm, däremot lotion, den går snabbare in i huden och jag har en sån flaska överallt i huset, smörjer mig så fort jag tvättat händerna. en vanlig fet handkräm ger mig klåda och sen kommer eksemen och då är det kortisonkrämer som gäller. oparfymerad lotion är det, har samma till ansiktet. jättebra! (köper på apoteket)
hmm kanske är bätter.. för kagh brukar åxå få klåda ganska direkt när jag smörjt in mig.. hmm
Jag är en sådan där som alltid smörjer mig med handkräm. Sist köpte jag en riktigt bra kräm på Hälsokosten. Det var en hand/fotkräm och den gick "in" med en gång, luktade gott innehöll bivax och honung.
Jag har den på jobbet så jag minns inte namnet men jag ska kolla upp det.
/Maria
#31 samma här. och det kliar som fanken! :) är man väldigt torr så kan det klia det om man har karbamid i produkten, men när man väl använt den kontinuerligt så försvinner det. jag har handeksem, och det jag får passa mig för, det är ovanpå händerna, och emellan fingrarna, får inte blir torr där, då blir det mysiga sprickor. Canoderm heter den lotionen jag använder.
jag har ju åxå handeksem.. runt å på handleder.. på hnderna.. fingrarna,. mellan fingrarna.. kanske skulle kolla upp den istöllet då å testa.. men går ditt eksem ner av den handkrämen?
#34 jag underhåller händerna med det lotionen (pumpflaska, man kan få det på recept, men kan även köpas receptfritt, ca 180 kr) när jag har röda kliande eksem, då är det kortisonkräm och sen denna mjukgörande, när det värsta gått över så smörjer jag händerna ofta. Skulle inte klara mig utan denna lotion, har använt den i många år. Och då jag har väldigt känslig hy så passar den perfekt till ansiktet med, krämer blir blir feta och jag får klåda och utslag.
kan ju säga att jag har flaskor i sovrum, v-rum, badrum, kök, handväska och på jobbet :) smörjer mig säkert 10-15 ggr per dag, det går fort in i huden. om du har dokumenterad eksem/torr hud, så är det toppen att få på recept, för det går åt.. finns även i stor pumpflaska.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=218870
krämen är toppen att dränka in fötterna med vid läggdags, annars tycker jag att den är för fet, och kan ge klåda. men nu ska jag sluta tjata om det, blir lätt lite långrandig :)
har inte varit hos läkare med mna eksem sen jag var liten men funderar på att gå.. för nu på vintern är e ju värst så ska ta å kolla upp de=) tck så mycket