Frusen axel
Här kommer en länk som är ganska bra och handlar om "frusen axel" vilket är ett ganska vanligt fenomen. Jag misstänker att jag själv har drabbats.
Det är inget farligt och kommer att gå över men det är långdraget och kan vara besvärligt emellanåt.
/Maria
Min mamma fick det där för 6 år sedan efter att hon ramlat. Ingen läkare fattade vad det kunde vara och hon gick utan behandling hur länge som helst och hade jätteont hela tiden. Efter mycket bråk med vården så fick hon till slut diagnosen och en operation. Rörligheten kom tillbaka men med bestående smärtor som bara blev värre och värre. Hon har fått genomgå en artroskopi förra året och en del av smärtorna försvann men väldigt ont har hon fortfarande. Hon går på starka mediciner och har inte jobbat sedan hon blev sjuk. Vi bråkar fortfarande med vården och läkarna menar att de inte kan göra något. Vi känner rätt stor hopplöshet när ingenting fungerar och hon bara bollas fram och tillbaka och läkarna ändrar åsikt gång efter gång.
Ja nu är det inte någon frusen skuldra längre men det har gått över till något annat istället. Får helt enkelt hoppas på att det löser sig till slut.
Har haft frusen skuldra. Inget vidare. Men med goda råd och en bra sjukgymnast och inte vara otålig så går det över såsmåningom.
Jag hade en duktig sjukgymnast som gav mig de rätta hemövningar (Axelina övningar). Sen fick jag El-akupunktur, som lindrade för mig. En Tens apparat lånade jag också. Sen köpte jag en.
Så en kontakt med en bra sjukgymnast är bra. ( Det finns sämre sjukgymnaster som den vi har på vårdcentralen också)
Det var viktigt att göra övningarna lagom, alltså inte ta i för mycket, vilket jag ville. Däremot var det många övningar.
Risken är att man belastar den andra axeln för mycket. Själv fick jag inpingment i den. Men efter två mindre bra läkare som gav kortisonsprutor, så kom jag till Movement, ett idrottsläkarföretag. Då hamnade jag hos en läkare som meddetsamma såg vad det var, han gav mig min sista kortisonspruta. Och på helt rätt ställe samt goda råd om hur jag skulle öva.. Skulle inte detta hjälpa så skulle jag opereras. Men det har jag sluppit
SÅ jag känner mig bra nu. TYcker det är viktigt att få fram att det kan gå bra också
Var rädda om varandra
#4 Roligt att höra att du har blivit bättre. Som sagt så lär det ju ta sin tid så man får nog ha tåladom och en bra sjukgymnast som du säger.
/Maria
Ja,jag kan inte klaga. 
Var rädda om varandra