Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4123 ggr
tvättäkta bybo
2012-01-20 10:59
0

körkort

vad är det man gör på en läkarundresökning för att få tillstånd att skaffa körkort?

tycker att det är väldigt otäckt att gå till läkaren eller att vistas på sjukhus över huvud taget, så vill gärna veta innan jag går dit!

Catta-
2012-01-20 12:20
0

Jag gorde ingen läkarundersökning innan jag tog körkort. De enda var att man fick gå till en optiker och testa ögonen. Men det kanske är olika i olika komuner..?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

tvättäkta bybo
2012-01-20 12:23
0

ja, jag vet inte…

bara jag behöver vara hos läkaren så lite som möjligt!

Catta-
2012-01-20 12:30
0

Ja, tycker du inte om det så vore de inte så kul om du var tvungen att gå. Jag tog en intensivkurs på en bilskola i stan och där fick jag reda på allt som skulle göras. Du kanske kan höra dig för hos en bilskola, komunen eller trafikverket. eller liknande så får du nog reda på vad som behövs innan du tar körkortet.

Lycka till!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Fridaaaa
2012-01-20 13:48
0

Man behöver ingen läkarintyg när man tar körkort. Enbart synundersökning & intyg av optiker som man skickar in till där man ansöker som körkortstillstånd :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tvättäkta bybo
2012-01-20 14:45
0

Okej :) skönt å höra!

Fridaaaa
2012-01-20 14:51
0

Jag tog nämligen för snart 2 år sedan och då behövde man inte det i alla fall :)

dragonstar
2012-01-20 15:43
0

Du behöver läkarintyg om du har varit Deprimerad, Råkat ut för en Hjärtoperation.

Jag vart hjärtopererad som linte och måste skicka in friskhetsintyg.

Så det beror på om du har/ haft en sjukdom som anses kunna påvärka din körförmåga.

Men i vanliga fall är det ju bar ett synintyg du behöver =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Fridaaaa
2012-01-20 15:45
0

#7 Behövde inte min pojkvän och han har lite depresioner och tar medicin för det och ångest.

dragonstar
2012-01-20 15:47
0

Oj konstigt, Jag har väntat i över 5 månader på att få övningsköra bara för att jag har haft deprisjon medecinerear det och vart opererad som liten.

Nu måste jag jälv ringa till alal oliak sjukhus jag varit på och be om sjonalerna så att jag ka nskika in det till transportstyrelsen.

Måste säga att det låter väldit oretvist att vissa behöver och vissa inte.

Fridaaaa
2012-01-20 16:07
0

#9 Ja det är märkligt. 
Han ringde såklart och frågade på transportstyrelsen och läkare men behövde inget intyg. Beror på kanske vilken sorts medicin man tar?

dragonstar
2012-01-20 16:16
0

Hmm kanske jag äter setationihljande på 20mg så det är inget som ska påvärka min läkare säger att jag är helt kapabel att köra.

Men tydlinge håller inte transportstyrelsens läkare med.

Fast det är ju inte det intyget han vill ha utna ett friskhetsintyg efter min hjältoperation. vart friskfrklarad för runt 10 år sen.

Det som är surt är att mitt län jag bor i nu inte hjper mig hitta min sjonaler utna jag måste ringar runt till de tre olika sjukhusen jag var på sälv och se vart mina sjonaler är, vet ju faktiskt inte vilka sjukhus jag var på, jag var ju inder 10 när allt detta hände.

Tror det beror på vad för sukdon, vad för medecin och vilken läkare som kollar på det.

Fridaaaa
2012-01-20 16:18
0

#11 Ja antagligen är det så.
Ja jag tycker dem brukar vara dåliga på att hjälpa till vart man än söker hjälp osv :/

tvättäkta bybo
2012-01-20 16:37
0

Jag är och har alltid varit helt frisk, alltså bara synundersökning då??

dragonstar
2012-01-20 17:42
0

Japp. I ansökninggen fyller du i om du varit sjuk och masor med anan information, med den skickar du synundersöknignen och så får du innom några veckor ett godkännande.

tvättäkta bybo
2012-01-20 17:45
0

Okej :))