Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 8315 ggr
[tililili]
2011-11-18 23:18
0

alltid trött

Jag är verkligen alltid trött… på nivån, det händer, ibland,  att jag känner att jag har energi och lust att ta tag i och göra saker, men oftast inte. Även roliga saker med mina vänner…

Jag går upp på morgonen, äter frukost och tänker…NU ska jag sätta igång…och sjunker ner på en stol och längtar bara efter att gå och lägga mig…

sover 8-9 timmar per natt och skulle lätt sova ett par timmar på eftermiddagen om jag tillät mig. Somnar om jag lägger mig ner och det är tyst…

Enda gången jag känner mig riktigt klar är när jag tränar, ibland.

Kan gå lite bättre om jag kommer igång med ngt, men oftare och oftare så bryter tröttheten in och förstör för mig.

Jag är 20 år, har alltid varit lite trött av mig, men senaste året har varit hemskt, och det känns som att det blir värre…

Är i skottland som Au pair i en familj, så ansvaret att skicka pojken till skolan får mig upp på morgonen… sen ska jag göra hushållsarbete några timmar, och det går tyngre och tyngre…

Vet inte vad jag ska ta mig till!!

Och eftersom jag har varit trött så länge så har de tagit alla blodprov de kan hitta på.

Wand
2011-11-18 23:21
0

Jag är likadan. Det spelar ingen roll att jag äter bra, rör på mig och sover bra - är alltid, ALLTID trött. Gäspar och känner mig helt tung hela dagarna, och jag vill bara sova.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lamina
2011-11-18 23:47
0

Och du har en bra kost? Har du prövat med att ta hjärntabletter? Det hjälpte mig något otroligt när jag hade det likadant.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hedus
2011-11-19 10:11
0

Ät inte järn om du inte behöver då skadar det bara kroppen.

Om jag var dig skulle jag gå till en kinesiolog. Det kan testa kroppen på andra saker är läkaren kan.

Kan tillägga att jag i 19-20års åldern upplevde samma sak. Jag tror nu i efterhand att det berodde på att jag inte gjorde "rätt saker" i livet. Jag upplevde inte att jag utvecklades och tyckte inte om migsjälv. Kunde oxå sova 10h på nattten och även en stund på em och ändå va trött.

Testa gärna ät så lite kolhydrater som möjligt lite GI kost kan säkert få dig piggare (tyvärr kanske svårt när du bor i en familj).

www.hela-dig.nu

Wand
2011-11-19 10:13
0

#2 Järntabletter ska man enbart äta om man har för lite järn i kroppen, t.ex får jag det under menstruation. Kroppen gör av med så mycket blod att jag måste tillsätta järn för att inte svimma, i princip. Men att äta det bara för att man kanske kan bli piggare är inte så nyttigt för kroppen.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[tililili]
2011-11-19 10:29
0

Går hos en en gubbe som pratar om homeopati… han har redan botat min glutenintollerans, ( som inte ska gå att bota enligt vanliga doktorer ;) )
Men tröttheten finns där, händer ingenting!!

Den vanliga sjukvården…

De har kollat sköldskörteln på mig många ggr….

Järnvärderna ska det inte vara ngt fel på…

De tappat mig på så mkt blod att fingrarna domnade och kollat massa andra mineraler och skit som inte var ngt fel på…

Litar inte ett dugg på sjukvården längre :(

Men jag gör som min lille homeopati gubbe säger, även om jag inte tycker att det borde funka det han gör, så har det ju gjort det tidigare…

Men varför försvinner inte tröttheten!!

Känns som om jag går omkring med en påse överhuvudet.

[tililili]
2011-11-19 10:38
0

Töttheten ger mig sötsug, men för mkt socker gör att jag känner mig svimfärdig, så försöker låta bli…

nyborjare08
2011-11-19 13:39
0

Har du kollat sköldkörteln?

D-vitamin är annars något som i stort sett alla i norden har brist på. Speciellt så här års. Och brist kan göra en trött. Försök få tag på D-vitamin i hög dos, och ta minst 2000 IU (international units) per dag.

Halvdansken
2011-11-19 15:30
0

Tycker du att det är kul att kobba som Au Pair? Jag ser det som ett "gud vad jag har tråkigt" problem. Tror att du behöver hitta nåt att jobba med som du riktigt trivs med, och att bli förälskad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[tililili]
2011-11-19 17:55
0

Jag trivs jätte bra här!!

Och visst det är väl inte alltid jättekul att damsuga och stryka, men är ju lika trött när jag ska träffa min a kompisar.

[Missya]
2011-11-20 11:53
0

Man kan bli trött av att man sover för länge!

Själv är det för min del perfekt med 6-7 timmars sömn. Sover jag längre så blir jag bara tröttare.

siberlina
2011-11-20 12:01
0

prova  att ligga  på spik matta,kroppen kommer mer i balans, man kan ha den i sängen

amelie1977
2011-11-23 07:47
0

Har du kollat upp din sköldkörtel? Ofta beror det på en obalans där eller med hjälp av medicin bestående av hormoner…

_Lätt att få vajsing på den i din ålder. Hoppas det löser sig!
_

vänligen

Katarina

[tililili]
2011-11-23 21:21
0

både farmor och pappa har problem med den, så tror den är kollad typ 5ggr…

Praefatio
2011-11-23 23:30
3

Ursäkta, men vad är det för idiothomeopat du går till som säger sig kunna bota glutenintolerans? Det var det absolut dummaste jag har hört. Om han är så fantastisk och har kommit på hur man botar en sjukdom som man har forskat intensivt på i tjugo år och som man lika länge har försökt hitta ett botemedel till så borde han ju helt klart göra sina kunskaper allmänna och bli rik. Glutenintolerans finns i hela världen och är lika obotlig överallt så han har ju lugnt kosing att tjäna om han kan bota den… Låter som en typisk halvskummis så som de som säger sig bota cancer och tjänar stora pengar på lättpåverkade, desperata människor. Vidrigt.

För mig låter det uppenbart att det första steg du ska ta är att sluta med glutenet. Just nu petar du i dig någonting som din kropp uppfattar som giftigt, och givetvis reagerar den starkt på detta även om det inte märks genom kräkningar och/eller diarréer. Du skadar din tarm och ditt tarmludd och om du har ätit gluten trots intolerans så kan din kropp inte längre tillgodo se sig några näringsämnen. Inte konstigt att du känner dig trött, du svälter ju dig själv. Varje gång du äter gluten så tar det sex månader (!) för din tarm att läka. Vanliga symptom är just trötthet, blodsockersvängningar med dåligt humör som följd, håravfall, viktnedgång mm.

Jag har varit glutenintolerant i 23 år så om din homeopat är något slags supermänniska som har kommit fram till slutsatser som forskarna har misslyckats med så hoppas jag verkligen att han ger ut en rapport/avhandling i ämnet asap så att all världens glutenintoleranta kan få den hjälp vi väntat på. Du kan ju tipsa honom, för han lär som sagt bli miljardär på vägen.

mongu
2011-11-24 08:55
1

Jag är också inne på tanken att vad grundar denna homeopat sina kunskaper på? Bota glutenintolerans tror jag inte på. Och varför har han inte gått längre med sina kunskaper och som # 14 säger gjort stora pengar på detta?

Jag tror att din trötthet kan ligga i din kost. Att du inte får i dig allt du behöver pga att du inte låter bli produkter som innehåller gluten.

Tycker du ska kolla upp det via vården. Men sluta inte äta glutenprodukter innan prover är tagna. Det kan bli felvärde om du gör det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[tililili]
2011-11-24 17:43
0

Jag är inte glutenintollerant på sättet som man dignostiserar glutenintollerans… jag kunde bara inte äta det utan svåra magsmärtor under flera års tid… men sjukvården hävdade att det inte var glutenintollerans…så det gick visst att bota med…

Praefatio
2011-11-24 17:48
1

#16 Jag är ledsen men i så fall tror jag att sjukvården inte har gjort vad de kan för att hjälpa dig. Det låter helt tydligt som glutenintolerans och som att det inte alls har blivit botat.

mongu
2011-11-24 20:01
0

# 16 Var det möjligtvis så att du innan prover togs redan startat att äta en glutenfri kost? I Så fall så visar det fel, proverna visar att du inte är intolerant osv.

Så för att ge rätta prover så måste det tas innan man utesluter nåt ur sin kost.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[tililili]
2011-11-24 21:35
0

Jag var lika jävla trött när jag åt glutenfritt

Näe, sjukvården har inte gjort ett skit för mig. De kunde inte ens komma på att föreslå att det kunde vara gluten, för blodprovet var negativt… så det var stress och jag skulle få leva med det resten av livet… Jag var 16 år och kunde inte vara i skolan flera dagar i veckan pga smärta… Man säger inte så då!!

Några månader senare provade jag lchf för att de sa att det var bra för folk med magont samt att jag ville gå ner i vikt. Smärtan försvann, men trött var jag…

Tröttnade på LCHF, men äter fortfarande mer fett och mindre kol. än jag gjorde innan.. men höll mig till naturligt glutenfritt för att må bra.

Tills jag var hos homeopaten… efter någon månad testade jag dinkelbröd… nu äter jag allt, men inte för stora mängder mjölprodukter.

mongu
2011-11-24 22:32
0

# 19  Hade du innan blodprovet ätit kost med eller utan gluten?

Ha en bra dag! Mongu.

Praefatio
2011-11-25 00:11
0

#19 Vad #20 sa, och även: hur länge åt du glutenfritt? Det tar som sagt ett halvår för tarmen att återställa sig, och får man i sig minsta gluten under den tiden så tar det ytterligare ett halvår.

[tililili]
2011-11-27 14:57
0

Åt gluten när de tog blodproverna. Åt glutenfritt i 4-5 år.

dragonstar
2012-01-20 15:29
0

Det är både skönt och jobbigt att veta att så många nadra har samma problem som ajg med trötthet.

När man går till läkarn tar alal blodprover som kan tänkas och dom säger at jag nog inte anstränge mig tillräckligt tar det väldigt hårt på en.

När man känner sig som en förlamad elitidrottare och värkligne vill men itne klara av att göra saker.

Varför har så många de problemet? vad är det för någe som skapar det? varför tas vi inte på allvar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.