Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1946 ggr
[mysvensk]
0

Torr och öm hud

Min hud försämras mer och mer.

Det började med att hårbotten började ömma och bli sårig av schampoo. Nu har jag hittat en schampoo som funkar rätt bra (håret blir rent och ömmar bara ibland) och det är Weledas Calendula schampoo och bodywash.

Sen började min hud brinna av duschprodukter som duschcreme och scrub (även om jag inte scrubade hårt alls). Så använder  Weledas där med. Samma som i håret. Funkar men svider lite ibland och så.

Min hud är alldeles flammig, speciellt i ansiktet. Den är jättetorr och jag får små blemor. Jag brukade ha perfekt hud förut med ungefär en plita i månaden så det är inte normalt för min hud att vara så här.

Pga blemorna fick jag panik häromdagen och rengjorde två gånger med bodyshops gurkansiktsrengöring och scrubade en gång med Maria Åkersbergs salt/lemongrassscrub och min hud blev ännu mer tokig. Den sved som satan så tänkte smörja den med min morotskräm från bodyshop som brukar vara rätt mild men det brann så fick springa och tvätta bort den och tog sen på ett tunt lager olivolja, lugnade lite men inte mycket.

Kan inte smörja med hudkräm. Iaf inte de jag testat. Tål inte Canoderm/miniderm.

Så mina rutiner nu är att tvätta hår och kropp med weledatvålen så ofta det behövs (varannan dag försöker jag hålla det till. Hoppar håret extra ibland) och tvättar även med olja i duschem som jag sköljer av.

Min hud är ändå torr, röd och öm.

Jag sminkar mig sällan och gör jag det är det bara mascara (ny) och kajal (ny, som jag vässar innan varje gång). Aldrig foundation.

Jag vet inte vad jag ska göra! Håller på att bli tokig:(

Snälla hjälp mig!

p.s. bli inte irriterad för att jag postar på flera sajter. Eftersom det inte finns en ren hudvårdssajt vänder jag mig till fler för att få veta så mycket som möjligt.

Maria
0

Jag tycker inte du ska scrubba så mycket. Var försiktig med tvål och använd någon mild anisktrengöring som är parfymfri, eller rentav bara ansiktsvatten.

Smörj dig med något milt som olivolja eller liknande.

/Maria

[mysvensk]
0

Jag scrubbar inte egentligen nu när huden är så här. Dock då jag blev så…

Använder endast tvålfria produkter. Ansiktsvatten känns dumt

Maria
0

Fortsätter det så bör du nog kontakta någon hudläkare.

/Maria

mongu
0

Om du har väldigt torr hur så finns ju dusch och badolja som man kan använda. Det har vi alltid i duschen här och det är jättebra tycker jag.

Sen är jag tveksam till om du ska hålla på med scrub och ansiktsmasker när din hud är triggad. Bättre att vårda den ömt och använda olja att smörja med.

Ett besök hos en hudläkare låter som en bra idé

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ladydragon
0

varför kan du inte använda Miniderm och liknande salvor?

och som övriga säger här låt huden vila ju mer du krånglar destu värre blir det

mitt bästa råd är att smörja dig med salva och vill du absolut inte använda Miniderm så prova till exempel Caress

den brinnande smärtan du upplever är just för att huden är riktigt torr