Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6955 ggr
nottheonly
2012-01-09 01:55
0

Leverfläck..

Hej allihopa!
Jag hittade in här när jag satt och funderade och stressade upp mig lite.. det är nämligen så att på Fredag (Fredag den 13e dessutom Flört) så ska jag antagligen ta bort två leverfläckar som sitter på huvudet under håret. Och jag är ju en aning nervös.. så har några frågor om det är någon som vet och kan svara..

1. Måste de klippa bort massa hår för att komma åt? vill inte precis gå runt med nån kal fläck på huvudet..

2. Gör det ont?! får man någon sorts bedövning? vadå för bedövning isåfall och HUR får man den på för sätt? och hur brukar man göra för att ta bort leverfläckar på huvudet, skär man?

skulle vara väldigt tacksam över svar då jag börjar bli nervös..

Maria
2012-01-09 06:36
0

Det beror alldeles på hur stora leverfläckarna är. Själv har jag tagit bort en stor i tinningen och där rakade man bort lite hår och skar och sydde några stygn.

Min son har tagit bort två stycken i hårbottnen där man sprutat dem med koksalt för att få dem stora och svullna varav man sedan klippt.

Han hade inga stygn och inget hår rakade man bort heller.

Både han och jag fick bedövningsspruta strax under huden innan.

Det finns säkert en mängd olika varianter hur man gör.

Det kommer säkert att gå jättebraGlad

/Maria

nottheonly
2012-01-09 16:24
0

#1 tack för svar!! ja jag hoppas det kommer gå bra.. rädd att det ska göra ont Oskyldig

Mitralis
2012-01-09 17:06
0

Det kommer att gå bra och det kommer att vara värt det. Tyvärr så kommer nog bedövningen att göra lite ont. Men det klarar du.
Jag har tagit bort flera födelsemärken i olika omgångar och jag ska ringa öra, näsa hals och boka en tid för att ta bort ett i ansiktet.
Jag har tagit bort både med och utan bedövning. Det var självvalt att inte ta bedövning så det var inte att den inte tog, eller så. 
Men det är alltså inte värre än att jag gladeligen tar bort fler Glad

Det kommer att gå hur bra som helst för dej och du kommer att vara jättenöjd när det är gjort.

nottheonly
2012-01-09 17:10
0

#3 okej, vad bra!! ni har fått mig att lugna ner mig en aning Flört

jag tänkte också på en sak, är det vanligt att leverfläckar är cancer eller vad man ska säga?

Maria
2012-01-09 17:12
0

Leverfläckar som förändrar sig, börjar blöda och kanske växer och ändrar form kan vara cancer men de behöver inte vara något väldigt elakt heller.

De allra flesta leverfläckar är ofarliga även om de kan vara stora.

/Maria

nottheonly
2012-01-09 17:19
0

#5 okej, jag har två stycken i hårbotten och de svider ibland, speciellt den ena som är lite mer "uppe" på huvudet.. har inte märkt av att de har blödigt någongång. Det brukar kunna göra väldigt ont när jag duschar. Men det är nog ingen fara! hoppas jag Glad 

tack för era svar!

Maria
2012-01-09 17:22
0

#6 De min son hade i hårbottnen togs bort bara för att de blödde lätt när han kammade eller borstade sig. De tog inte ens prover på märkena för det var som sagt helt vanliga födelsemärken fast på "fel plats"Flört

/Maria

Ladydragon
2012-01-10 03:30
0

7# nja jag håller inte riktigt med dig där födelsemärken kan utvecklas till cancer…..

rekommendationen är såvitt jag förstår att man alltid ska skära bort dom och alltid ta några extra mm hud och sen skicka iväg dom för undersökning för att vara helt säker

har själv tagit bort leverfläckar och min läkare har alltid varit noggrann med att dom ska skickas iväg för analys för man kan aldrig vara säker…

Maria
2012-01-10 06:24
0

#8 Men varför har du tagit bort dem? Förmodligen för att de sett luriga och då tar man givetvis bort dem och tar prov på dem.

Man opererar ju inte bort alla leverfläckar.

Jag är prickig över hela kroppen och fler kommer med åren men inga fläckar ser misstänkta ut än så länge..

/Maria

nottheonly
2012-01-10 09:00
0

Om alla skulle gå och ta bort alla sina leverfläckar så skulle det vara det enda läkarna fick göra.. Flört

Mitralis
2012-01-13 21:16
0

Hur gick det? Glad

nottheonly
2012-01-14 00:16
1

#11 Det gick bra, han tyckte de såg bra ut och han ville inte ta bort dem. Så de får väll sitta där, hade tydligen tre stycken Flört

Maria
2012-01-14 07:57
0

#12 Vad skönt.Glad

Jag trodde att det redan var bestämt att de skulle bort.

/Maria

nottheonly
2012-01-14 13:49
0

#13 Ja det trodde jag med, för jag var ju först dit så de skulle kolla på dem.. dock så var det en sjuksköterska som gjorde det och hon sa att jag skulle få träffa doktorn. Men han tyckte inte det behövdes..

Maria
2012-01-14 14:44
1

#14 Man ska ju inte göra ingrepp i onödan och jag tror att du kan vara lugn med läkarens besked.

De brukar se om det är några märken att oroa sig för.

/Maria