tandvärk
jag är pensionär med liten pension,nu har jag ont i en tand,har inte råd att gå till tandläkaren,har hört att man inte får dela på det heller f.o.m. i år.fattig med tandvärk.
Fy, vad dåligt! Alla ska ha möjlighet att få tandvård! 

tandvården borde ingå i sjukvården
#2 Instämmer.
tänderna tillhör ju också kroppen,det är ju farligt för hälsan också med dåliga tänder,och väldigt jobbigt med ont i tänder.
#4 Alldeles rätt.
inte nog med tandvärk,min man har obotlig cancer,jag ska orka med allt,han får åka 16mil t.or till röntgen onkolog m.m.,blir dyrt,nu höjer dom läkararvode,mediciner o sjukstrnsporter,det är hemskt.
#6 Fy, ja det är verkligen hemsktt dåligt! Tycker verkligen synd om alla äldre.

Fråga Försäkringskassan vilka regler som gäller nu beträffande tandvård för pensionärer.
Jag tycker även du ska ringa runt och fråga hos olika tandläkare. Jag har en bekant i Göteborg som går hos en privattandläkare och brukar dela upp sin räkning så jag tror att det kan vara lite olika.
/Maria
Jag har mejlat folktandvården men har inte fått något svar.
Jag tror det bästa är att ringa och fråga, att svara på mail är nog inte högsta prio för de.
Jag var till min tidigare men behöver inte betala något förrän i slutet av mars. Melodifestivalen är mycket viktigare för min del o när det gick att fixa var det ju väldigt bra.

Tror också det är bättre att ringa om såna saker. Tror att mail kommer i andra hand många gånger.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Försäkringskassans hemsida har information om tandvård.
http://www.forsakringskassan.se
Det finns tandvårdsbidrag för olika åldrar
Högkostnadsskyddet beskrivs också.
Dessutom kan man skriva ut en broschyr med mer information.
Som jag fattar får man 150:- per år.det är ju en droppe i havet.

#14 du får mer prata med "din" tandläkare han/hon ska veta mer
Men du skriver att du är pensionär, nu vet jag inte hur gammal du är men vissa har ju så att oavsett ålder så får du pensionärspriset och då har du 300 kr per år.
ehmm…glöm det jag sa. Hade för mig det var 300 kronor från 65 år igen, men de hade visst en högre åldersgräns ändå.
upp till 29 år är det 300 sedan 150 från 75 300igen jag är 66.