Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 19357 ggr
Alexandra-S
7

Tuggar sönder mina läppar

Ja, som rubruken säger så tuggar jag både omedvetet och medveten sönder mina läppar. Dom är såriga och blöder hela tiden och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag biter från början omedvetet, men när jag väl fått en liten 'hudflisa' måste jag dra bort den och det slutar oftast med att all hud på hela underläppen försvinner.
Är det någon som vet vad man kan ha på dom för att det ska göra mindre ont? Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu för det gör så in i  h*lvetes ont!

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Luisa
1

har samma problem, märkte precis att jag satt och bet på min läpp just nu :/ och jag gör samma sak, får jag tag i en hudflisa river jag bort den. Jag har fått någon sorst behov av att bita på läpparna. Jag har bitit så pass mycket att jag inte ens kan få fram några hudflisor och trycker jag på läppen med tänderna ett tag börjar jag blöda. Och jag har hunnit börja och sluta bita på mina läppar minst 3-4 gånger medan jag skrev detta :O

Tror detta beror på stress då jag märkt att jag kan ligga i sängen och bita ihop käkarna jätte hårt och märker jag det slappnar jag av och biter på läppen ist :/

Alexandra-S
1

#1 Visst är det jobbigt! Jag har också kopplat ihop det med stress, eller ja mest ångestattacker, men även stress över huvudtaget.

Luisa
1

#2 Ja verkligen! jag kan inte låta bli. Har blivit så pass van att jag inte längre störs av såren på läpparna så länge jag inte äter något surt. Detta irriterar mig då jag får torra och spruckna läppar vilket inte är så snyggt men nu på sista tiden kan jag inte hålla tänderna borta från läpparna. Även om jag blöder kan jag fortsätta att hålla på och slita bort hudflisor :O Känns som att jag är beroenda av att bita på min läpp :O

Maria
1

Jag har också såriga torra läppar och det är nästan som "ett behov" att pilla på hudflikar så det lossar och blöder. Det blir som en ond cirkel. Jag pillar omedvetet när jag sitter och läser oftast.

Det bästa är att smörja hela tiden för då torkar inte läpparna och inga vassa små flikar bildas.

Idominsalva nattetid kan göra underverk och så får man skärpa till sig och sluta pilla.

Mina läppar har blivit bra de sista veckorna för jag bestämde mig att jag kan inte se ut så när jag går till jobbetFlört

/Maria

Luisa
0

#4 bra tips tack :) men jag kan fortfarande inte sluta bita på läpparna, vare sig det finns en hudflik eller inte så gör jag det ändå :/

Alexandra-S
2

#4 Jag har testat det där med att smörja hela tiden, men det funkar ju inte att ha med sig salva dygnet runt, och dessutom tuggar och biter jag sönder läpparna i sömnen.. Och eftersom att jag gör det omedvetet hela tiden så är det inget jag kan tänka att jag ska sluta medRynkar på näsan
Det finns inte mycket att smörja på på nätterna heller, då dom är väldigt söndertrasade.

Luisa
0

#6 jag tror inte att jag biter i sömnen men på dagen gör jag det typ hela tiden :/

Karmatarerskanise
1

Så gjorde jag förr. För mig handlade det om stålvilja. Det kan hjälpa att smörja med typ helosan eller annat som smakar blä.

Men sålänge man inte bestämmer sig för att sluta, så kommer man fortsätta.

Maria
1

Hera har rätt. Det blir som en ond spiral som man måste försöka bryta.

Du få bli kär i någon som gillar mjuka läpparFlört

/Maria

Halvdansken
0

Jag går inte en meter utal lypsyl eller annan salva. Fullständigt nödvändigt för att hålla läpparna mjuka.

Däremot tuggar jag på insidan av läpparna/munnen. Och där kan man inte smörja in sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Luisa
0

#10 när jag inte har fler flisor att få upp tuggar jag också på insidan av munnen :S