posta gärna den inne på vegan.ifokus.se också och vegetarian.ifokus.se 
#1 Uppdrag utfört
/Maria
D-Vitamin e grejer det! har käkat "sol på burk" (ca 2000 enheter per dag) under vinterhalvåret dom senaste 5 åren. 
Nu e jag bara "halväldre" men men… 
Alltså jag har D vitaminer, men de är väääldigt svaga. Var hittar man de som når upp till den mängd som rekomenderas? Det är väl mellan 2000-4000 om dagen man bör äta.
Har du kollat på Hälsokosten?
/Maria
Äter just nu 6000 ie d-vitamin dagligen. Började känna mig riktigt låg nu när det är så otroligt mörkt.
Ja hälsokosten har D-vitamin upp till 5000 ie.
Jag är väldigt skeptisk till kosttillskott. Jag har sett för många rapporter om att extra vitaminer och mineraler ställer till balansen mellan ämnen i kroppen. Så jag googlade lite på 'vitamintillskott hälsa' och hittade de här länkarna, för den som är intresserad:
http://svt.se/2.108068/1.2561724/vitamintillskott_kan_skada_din_halsa
http://www.expressen.se/halsa/1.1945973/multivitaminer-kan-oka-cancerrisk
Men det jag får ut av länkarna är att det inte verkar som om D-vitamin är farligt att överdosera, till skillnad från t.ex A- och E-vitamin. Så just D-vitamintillskott kanske inte är skadligt, även om man inte har någon brist?
Vistas man tillräckligt i solen under sommarhalvåret byggs ett lager D-vitamin upp i kroppen som utnyttjas under vintern. Och tydligen räcker det oftast, även för den som inte äter kost med fet fisk, rapsolja, ägg m.m. Vad jag förstår är D-vitaminbrist ovanligt även här uppe i mörka norden. Åtminstone för ljushyade människor…
Måste passa på att fråga. Ni som äter D-vitamintillskott, varför gör ni det? Vad märker ni för skillnad?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#7 Jag tex är aldrig i solen ens på sommaren eftersom jag inte tål solen mer än väldigt korta stunder.
#7 Här uppe i norr kan det svårt att få tillräckligt med sol så att det räcker över vintern. Anledningen till att jag tar D-vitamin är att när det är så här mörkt så blir jag lätt nedstämd.
Jag har just fått veta att jag har väldigt mycket brist på D-vitamin och måste ta tabletter. Läkaren sa att om jag har brist på D-vitamin kan det vara anledningen eller att det bidrar till min depression. Så idag ska jag skaffa de tabletter läkaren sa att jag ska ta och så får jag se om jag märker någon skillnad.

Min läkare tipsade mig om att ta D-vitamindroppar som man ger till barnen. 7 st. per dag.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!