Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4083 ggr
[Vargöga]
0

Brist på något?

Om man får sendrag (i mitt fall hålfoten och utsidan av foten) kan man då har brist på något? Jag äter jättedåligt om dagarna så jag är inte förvånad om jag har brist på något. D-vitamiin vet jag att jag har och äter extra tabletter men dom hjälper inge vidare bra.

Maria
0

Äter du dåligt så får du brister till slut.

Vad ditt sendrag beror på har jag ingen aning om.

/Maria

[Vargöga]
0

Jo det har jag förstått. Tungan ute Tänkte om nån visste vilken sorts brist det kan vara om man har sendrag. Flört

Maria
0

Nu fungerar det ju inte så enkelt som att t.ex c-vitaminbrist ger sendrag, något annat huvudvärk eller ont i armbågenFlört

Allting hänger ihop.

Börja äta en allsidig kost och köp multivitaminer/mineraler som hjälp innan du börjar äta bättre.

/Maria

[Vargöga]
0

Aha okej. Då var det inte så enkelt som jag trodde. Flört

Jo jag måste äta mera men jag är typ aldrig hungrig. Rynkar på näsan Sitter mest still så jag förbrukar inte så mycket energi som gör att jag blir hungrig.

Maria
0

Rör på dig då. Promenera och få frisk luft. Då brukar man få tillbaka matlusten.

/Maria

[Vargöga]
0

Japp jag skall börja med det nu när jag fått nytt boende. Sen har jag kanske en hund på G så då får jag verkligen gå ut och röra på mig samt träna liten istället för denna dumma dator. Flört

FrökenFrisk
0

Finns mängder av oilka anledningar, en av de vanligaste brukar vara magnesiumbrist. Googla på det och kolla om du har den symtombilden. Va kritisk!

Sköt om dig!

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 

[Vargöga]
0

Tack. Jag skall kolla upp detta.

Lill-Kisse
0

Att du får sendrag i fötterna, tolkar jag som mycket stillasittande eller felaktiga skor. Muskler och senor behöver träning och stretching.
Gå ut och gå i följsamma skor, så att fötterna får röra sig naturligt.
Inomhus är det bra att gå utan hårda skor. Mjuka sandaler och tofflor brukar vara bra.

Lill-Kisse
0

Ursäkta. Knas på iFokus gav dubbelt inlägg.

FrökenFrisk
0

Lill-Kisse #9 Det är vanligt även bland elitidrottare med senadrag. Det beror på hur och framför allt varför man får senadrag. Det kan komma från hårtträdad muskelatur lika gärna som otränd. Börja med att kolla kosten, får man i sig alla näringsmämnen och mineraler/vitaminer? Men helt klart är senadrag en komplext problem.

FrökenFrisk 

[Vargöga]
0

Magnesiumbrist lät det inte som på mig iaf.

Ja jag sitter väldigt mycket men det skall det bli ändring på.

FrökenFrisk
0

Då kan det vara muskelärt.

Sover du på mage eller rygg? Sover du på mage så blir det en strech på vadens framsida vilket kan öka risken för senadrag.

Är du kall om fötterna? Kylan  kan göra att muskelaturen bli kall på så sätt blir muskelaturen stel och triggar fram ett senadrag.

Äter du tillräckligt med salt? Salt binder vätska vilket göra ge mottsatt effekt och ge senadrag vid brist. Jätte vanligt bland sommaridrottare som är ute i solen och svettas eller golfare för den delen.

Tycker du ska börja med att se till att du får tillräckligt mycket salt i dig och håller fötterna varma. Glad

Det blev nästan en avhandling, hoppas du orkar läsa.

FrökenFrisk 

[Vargöga]
0

Jo då jag orkade läsa. Nu är det inte på framsidan av vaden/smalbenet utan på undersidan av foten i hålfoten och längst med sidan av foten.

Skall kolla upp saltet också. :)

FrökenFrisk
0

#14 Senan/muskeln går från framsidan till undersidan foten.

Se bild här

http://files.mda05wt.webnode.com/200000012-a12dea2284/eorthopodcom.jpg

FrökenFrisk 

Lill-Kisse
0

#11 Av frågeställarens beskrivning lät det inte som om hon höll på med någon elitidrott. Alltså uteslöt jag de alternativa tips som en sådan kan behöva.
Möjligen skulle jag skrivit att man bör se till att få i sig tillräckligt med vätska. Vätskebrist är inte bra för vare sig stillasittande eller elitidrottare.

[Vargöga]
0

Jag är dålig på att dricka vatten med. Obestämd

Usch nu låter jag ju som en jag vet inte vad, att jag aldrig äter och dricker. Haha. Äter mera när jag har barnen på min vecka för då äter jag med dom.

Halvdansken
0

Du kanske belastar foten fel helt enkelt? Kanske skulle du behöva nån inlägg i skorna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Thiah]
0

Jag har det så att om jag inte druckit tillräckligt med vatten så får jag sendrag till tusen i foten och ibland låret. Jag försöker att alltid dricka tillräckligt för det är hemskt med sendrag

[Vargöga]
0

Usch ja jag är superdålig på att dricka vätska.