Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 14588 ggr
Musiken
2009-11-27 18:21
8

Dalig andedrakt

Finns det nagon bra kur mot dalig andedrakt? Har alltid haft det, och jag borjar bli riktigt frustrerad nu! Borstar tanderna 2-3 ganger om dagen, anvander Listerine och tuggar sockerfritt tuggummi for att fa igang salivproduktionen - men ingenting hjalper! Har haft en tungskrapa, och tankte kopa en ny nar jag aker hem over jul, men kommer inte ihag att det hjalpte speciellt mycket nar jag hade en.

Har hort att det kan hjalpa att tugga persilja, men jag kan ju inte garna ga runt med en bunt persilja overallt :P

Maria
2009-11-27 20:42
1

För det första så ska man inte använda Listerin och andra bakteriedödande ämne i munnen då vi faktiskt har nytta av våra bakterier också och det skadar vår mage i förlängningen. Bakterier är inte bara av ondo.

Dålig andedräkt kan bero på en massa saker som dålig tandstatus, inflammationer, det kan komma från halsmandlarna och det kan komma från magen.

Är det så att du bara tycker själv att du har dålig andedräkt eller tycker andra det också? För man kan faktiskt bli lite nojjig och tro att om man har en fadd smak i munnen så luktar man.

Tandskrapa eller att borsta tungan kan hjälpa eller ett tandläkarbesök för att elliminera eventuella problem från själva tänderna. Har du problem med magen som halsbränna, sura uppstötningar? Har du ofta halsont, halsfluss eller liknande?

Vissa mediciner kan också ge dålig andedräkt för att inte tala om starka ostar eller rädisorFlört

/Maria

Musiken
2009-11-27 20:49
0

Da far jag slanga ut listerinen da! Har bara blivit sa frustrerad att jag provar i princip vad som helst.

Och na, pojkvannen och mamma har ocksa papekat den daliga andedrakten Rynkar på näsan

Har fatt tandlakartid den 28e, sa far val ga tid och fraga dem da. Har inga problem med magen eller sa dock, inte heller halsen. Hmm..

Har hort att zink kan hjalpa, nagon som har erfarenhet av det?

mollycrimson
2009-11-28 04:57
0

Ja, har själv ställt mig den frågan många gånger. Inte för min egen andedräkt nej, men för min killes. Jag älskar honom men hans andedräkt blir väldigt snabbt småäcklig även fast han borstar tänderna ><

Haha hjääälp :P

Mitralis
2009-11-28 11:21
0

Jag tycker att bumbleboo kom med mycket bra i sitt inlägg så det finns inte så mycket mer att säga än att du själv kan kolla om det är halsmandlarna. Om det är vita "pluppar" i dom så kan du ha kronisk tonsilit och då opererar dom bort halsmandlarna. Sedan är oftast allt frid och fröjdGlad

Tandtråd är bra för den får bort lite allt möjligt som gottat ner sig i tandköttet och mellan tänderna och kan ligga där och lukta.

Musiken
2009-11-28 13:02
0

Hade ingen aning om att halsmandlarna kunde stalla till det.. Hur kollar jag halsmandlarna dock? Skäms

Tandtrad kan jag inte anvanda da jag har en metalltrad som gar langsmed alla tanderna pa baksidan sedan tandstallningen.. Var in pa pharmacyn igar dock och sag att de hade sma tandborstar for mellan tanderna, ska nog kopa ett pack sana och se om jag far in dem mellan traden och tandkottet :)

Mitralis
2009-11-28 22:59
0

#5 Om du tar en ficklampa och gapar stort framför en spegel så kan du se om det är som pluppar i halsmandlarna som sitter i svalget. När det var som värst för mej så petade jag ut plupparna med en tops. Det gäller att andas ut och verkligen tänka bort kräkreflexerna. Att peta bort plupparna är ingen långsiktig lösning utan man måste operera bort halsmandlarna om det blir återkommande inflammationer. Om halsmandlarna har fin färg och form så tror jag inte att det är från dom som dina bekymmer kommer.

JILE
2009-11-30 10:54
1

Vet att mat kan åka ner och samlas i hål i halsmandlarna. Hade en kompis som peta ur i hålen klumpar som bildas där och att det luktade illa av dessa. Försök att trycka på dom med tops eller något så att de töms. Äckligt men vad gör man. Min kompis hade en virknål.Skrattande men det är väl inget jag rekommenderar du ska ju vara försiktig och använda rena grejer.

Kram och lycka till…. att de värsta man vet är ju om någon säger att man luktar illa ur munnen.

placebo
2009-12-01 14:35
0

Använder du tandtråd? Många som använder tandtråd gör misstaget att inte gå tillräckligt djupt mellan tand och tandkött där alla bakterierna sitter. Många blir också avskräckta av att det kan blöda en del när man börjar med tandtråd. Blödningen är ett tecken på att man har en pågående inflammation i tandköttet och den försvinner då man får bort bakterierna som orsakar inflammationen. Prova att lukta på tandtråden efteråt. Om den luktar apa har du svarat på om problemet sitter där.

Musiken
2009-12-01 14:45
0

Kan inte anvanda tandtrad da jag har en metalltrad som gar bakom mina tander :/

Kopte aven sana dar tandborstar/piprensare att rengora mellan tanderna med nar man har tandstallning, men trots att jag har tagit ur 4 tander sa sitter de fortfarande alldeles for tatt, och jag far inte ens in den minsta storleken (0.1 mm) mellan tanderna..

Tror dock pa att jag har nagon sorts inflammation. Kopte munskolj for tandkottsinflammation och har markt en liten skillnad. Sa frustrerande nar jag inte kommer att att rengora dar bara :(

placebo
2009-12-01 14:53
0

Det ska finnas små tandborstar med plaststrån formade som en kon. Med dom kan man borsta varje tandköttsficka individuellt.

Musiken
2009-12-01 15:21
0

Det ar sana jag kopte.. Menar du att jag ska anvanda dem vid tandkottet framfor tanderna? For mellan och bakom kommer jag inte at alls hur jag an forsoker.

Musiken
2009-12-01 15:21
0

Det ar sana jag kopte.. Menar du att jag ska anvanda dem vid tandkottet framfor tanderna? For mellan och bakom kommer jag inte at alls hur jag an forsoker.

placebo
2009-12-01 16:53
0

Om det inte funkar så vet jag inte vad som kan funka. Den där metalltråden verkar ställa till det för dig.

Kanske en tandhygienist kan hjälpa dig.

Musiken
2009-12-01 17:33
0

Jo, den ar ivagen :/ Ska till tandlakaren den 28e, och hoppas pa att de kommer med nagon losning :)

Mainebusters
2010-01-04 05:19
1

SB12 är väldigt effektivt. Och just detta med tandtråd, det gör en stor skillnad. Hör med tandvården när du kommer dit, de bör kunna ge dig bra råd!

Elshira
2010-01-25 05:50
0

#15 Jag har prima tänder, borstar tänderna och tuggar tuggummi och använder tandtråd samt skrapar tungan. Inget som blir bättre.

Och SB12 kan slänga sig i väggen… Fungerade inte ett dugg (annan familjemedlem som fastställde).

Jag tror inte det är halsmandlarna eller magen heller för jag känner tydligt när det smakar pest i munnen. Listerine fungerar ett tag men tar jag det på kvällen känns hela munen som sandpapper morgonen därpå, effekten sitter annar i någon timme bara.

Jag har gett upp hoppet om ett luktlöst liv… :(

Hakuna matata!

Maria
2010-01-25 11:01
0

#16 Du säger att munnen känns som sandpapper på morgonen och då funderar jag på om det kan vara dina bihålor. Då kan man många gånger sova med munnen öppen och bli torr och dessutom få en illaluktande känsla i munnen som i själva verket kommer från bihålorna. Allt hänger ju liksom samman.

Bara en tanke.

/Maria

Elshira
2010-01-25 11:21
0

#17 Faktum är att det framför allt blir så när jag sovit med munnen stängd, märker om jag gjort det mycket med då jag suger ihop munnen för att den sk hållas stängd, och ät då också fuktigare än vanligt. Sover jag med munnen öppen får jag bara en dålig lukt, inte sandpapper.

Hakuna matata!

Sweely
2010-02-13 19:23
0

Det finns många som lider av dålig andedräkt. Runt 40% av Sveriges befolkning gör det för att vara mer exakt. Alla som skrivit ovan är inte ensamma,

Det finns tillfälliga lösningar som t.ex. persilja, banan och/eller pastiller… men det finns också permanenta lösningar som att skölja munnen flera gånger om dagen, äta nyttigt och borsta tänderna så ofta man bara kan. Det är lättare än vad man tror att bota en dålig andedräkt.

Elshira
2010-02-13 19:29
0

#19 Att borsta tänderna allt för ofta är inte bra det heller då det sliter på emaljen.

Hakuna matata!

Åsa S
2011-12-01 22:14
0

Kanske lite gammal tråd men ett tips är att gå till sin läkare. Hade också problem med dålig andedräkt, inga hål i tänderna etc. och tandhygienisten hittade inget fel och jag testade SB12 som hon föreslog etc. och inget hjälpte tillsist gick jag till vårdcentralen och berättade allt och hur det var ett stort handikapp för mig. Hon undersökte mig och sa att halsmandlarna var Ok det var inte det som var problemet. Hon tyckte dock att det såg ut som jag hade svamp i halsen och längst bak på tungan så hon föreslog jag skulle testa medicin mot svamp först och skulle inte det hjälpa skulle det göras en större utredning. Testade medicinen jag skulle stryka på tungan några nånger per dag och faktiskt så hjälpte det lukten försvann och jag vart normal.

Så har man problem och lider och tandläkaren inte hittar några problem testa en läkare det kan funka.