Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 5045 ggr
Pajjen
2

Godissug FÖRSVINN!

Jag her ett stort problem, och det är att jag är ständigt gottesugen. Eller ja, blir det mot kvällen, ni vet, efter middagen typ.

Och det är super jobbigt för jag blir inte nöjd förrens jag har tryckt i mig en hel chokladkaka (150g) eller en hel Ben&Jerry typ. Och sen får jag rå-ångest efter det.. OSV.

Nu undrar jag om någon här har något tips, vad som helst som kan hjälpa mot detta sjukt irriterande suget! Jag vill bli av med det för alltid! Är så trött på det, inte nog med att jag får ångest, det är fruktansvärt dyrt också!

Sen har jag ätstörning sen några år tillbaka, men när jag vet om att suget efter godis/choklad (oftast)/glass ska komma på kvällen så skär jag liksom ner på maten jag äter under dagen. För att slippa den värsta ångesten. Och det är heller inte bra!

Snälla snälla någon som har något?
Har fått höra att det kan vara för att man har brist på någon viss mineral/vitamin..?

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Leffe
0

Du har helt enkelt behov av socker. Det finns en bok om det som heter "Vitt begär". Du har samma behov av sockret som en narkoman har av narkotika, en rökare av cigarretten, alkolist av alkohol. Så det är nog inte det lättaste att bli av med sockerbegäret. Du får verkligen jobba hårt ich ha självdisciplin. Vet själv hur det var att sluta röka. Kan tänka mig att det bästa är att få tag på någon inom sjukvården som kan hjälpa och stötta dig

Maria
1

Äter du dåligt så kan du säkert ha någon brist men jag tror ändå ditt problem bottnar i din ätstörning.

Kommer du tillrätta med den så kommer du att ha en sundare inställning till mat och godis.

Har du någon hjälp för din ätstörning?

/Maria

MarajLowajz
0

Ät mer regelbundet. Du behöver inte 3 stora mål om dagen utan räcker med 3 lagoma mål som frukost, lunch och middag och emellan så kan du äta frukt eller smörgås. Det kommer hålla ditt blodsocker på en mer rak nivå. Jag tycker du ska rensa skafferiet på allt som innehåller socker, dra ner på kolhydraterna och ät mer kött.

Varför du får sockersug efter middagen är att ditt blodsocker höjs rejält när du har ätit och faller sen direkt, då kommer sockersuget - det är bra om du äter något sött efter maten såsom en frukt eller kräm eller liknande.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

BMEXX
0

Sockerbomben i din hjärna är en annan bra bok som beskriver sockerberoende.

// Pabblo

Karmatarerskanise
0

Finns bra böcker om sockerberoende, du har fått ett par tips.
Mitt råd är att utesluta allt socker och stärkelse. Det är inte lätt när man ständigt är sötsugen, men ett illa måste om man vill bli av med det.

siberlina
0

jag är  galen i godis  , så jag slutade helt    en månad att  äta godis, så  när suget kom  så kom jag på andra  saker ,  ta en   yuogurt  smaksatt med  jorgubb eller  vanilj   häll upp i en   kopp.  pasera hallon och en banan     och häll den lilla   hallonröran    på    yogurten   det blir  som en liten god  men jätte nyttig efterätt och det är faktsikt  riktigt gott

Karmatarerskanise
0

#6 Fast yoghurt innehåller ofta massor med socker de med.
Är man sockerberoende triggar allt med socker eller stärkelse igång suget, och då blir det mycket svårt att hålla sig borta. Varje dag blir en kamp mot suget eftersom man underhåller det hela tiden.

Väljer man då att utesluta detta helt, försvinner också det hemska suget efter ett tag, och det blir lättare och lättare att undvika det.

Sen finns det ju olika grader av beroende. En del klarar av en del sorts socker som tex fruktos eller stärkelsen i rotfrukter, andra klarar inte ens sötningsmedel (som ju saknar socker, men lurar hjärnan att tro att kroppen intagit socker) eller rotfrukter.

[AnnikaOhlsson]
0

Jag har själv varit sockerberoende och det är ett helsicke!! Det som hjälpte mig något var kromtabletter som jag köpte på hälsokost!

medde
0

#8 Kromtabletter är helt super och hjälper. Viket jag inte personligen trodde på då jag fick rådet att "käka krom" med ett toppen råd du just gav.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Elshira
0

Tänk på att det inte bara är det vita sockret som sätter fart på blodsocker och "socker ruset". Alla kolhydrater gör det! Jag är övertygad om att det är sockerberoende du har, och itne någon vitaminbrist. Då kan man få lite mer udda "cravings", själv frossade jag i en burk gröna oliver en gång, trots att jag knappt tar i dem med tång annars. Något ville kroppen ha i.af… xD

Så det jag skulle rekomendera är att äta lite mer likt GI, så att kolhydraterna tar längre tid på sig att tas upp - blodsockret blir jämnare och du blir mätt längre.

Själv har jag ätit enligt LCHF (kolla kolhydrater iFokus om du vill) vilket innebär att man utesluter kolhydrater helt i princip, jag försöker äta max 20-30 gram kolhydrater om dagen (ibland lite mera men oftast mindre).

Mitt tidigare "sockerberoende" är i.af som bortblåst, från att tidigare har bakat kakor osv 2-3 ggr/veckan eller i.af köpt godis… Precis som du var B&J och choklad min stora last. Förutom att jag håller mig mätt länge (jag äter bara två mål om dagen, och ibland är jag inte ens hungrig när jag vaknar) så är jag numera glad och trevlig när man har ett jämnare blodsocker = jämnare humör. Pojkvännen jublar Cool Och nu kan jag dessutom lägga godispengar på extra god mat istället och ha "fest" lite oftare Skrattande Och jag har dessutom gått från att gilla kinder maxi till att äta 90%-ig choklad - och tycka om det! Jag vill minnas hur beskt och äckligt jag tyckte det var förr, ens med 70%. Men nu kan jag faktiskt njuta ordentligt av en bit mörk choklad, som även om den kostar lite mer att köpa - varar betydligt längre.

Hakuna matata!

[tililili]
0

faktumet att du skär ner på maten under dagen ger dig sötsuget på kvällen.

Varit där, gjort det!

Det är hemskt!!

Och hemskt svårt att bryta!! För mig mest för att jag inte litade på att det skulle funka…

Men kanske lite lättare om man vet om det.

Wand
0

Jag har också ett konstant godis- och glassug, detta beror dock på att jag har ett starkt beroende, och får jag inte i mig godis eller glass en dag så blir jag nervös i kropp och själ, får ont i huvudet och kan inte tänka. 

Jag gör även som du och väljer sötsakerna framför mat, så om jag vet att jag kan och ska köpa något gott till eftermiddag/kväll så struntar jag HELT i att äta under hela dagen, för att inte behöva få ångest över att ha ätit för mycket.

Det är verkligen inte bra.

Försök att stå emot. Ta ett tuggummi eller en apelsin/nektarin (detta brukar hjälpa mot sötsug + behovet av att tugga) och försök sysselsätta dig med saker så att du inte behöver tänka på allt du skulle vilja stoppa i dig.  

Om du inte har ett starkt beroende utav det utan "bara" känner sug, så är du lyckligt lottad och då bör du försöka hålla dig borta ifrån det för att undvika beroende.
Jag själv försöker ta mig ur det, men är man uppväxt med en mor som är likadan så är det svårt. Hahaha.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

BMEXX
0

Törst kan vara en annan sak som luras lite… drick vatten! :)

// Pabblo

hedus
0

Ät mer fett, bra fett som avocado, nötter, smör, olivolja mm så kan suget minska. Köp ohärdat kokosfett och ät när du blir sötsugen. Även kromtabletter kan hjälpa.

www.hela-dig.nu

Pajjen
0

Jo att det är brist på fett har jag fått höra rätt mycket! Omedvetet nu, men jag drar nog in på så mkt fett jag bara kan. När ingen kollar skippar jag smör på mackan och vägrar ha smör/olja i pasta, wok, min mat ska inte vara stekt i smör eller något sånt osv. 

Och ja jag har hjälp mot min ätstörning. Har t.om varit inlagd där dom hotade med sond och grejer och vill aldrig tillbaka.

Mamma förslog Krom tillskott, och nu blev jag triggad till att testa, funkar det, så självklart. Jag ska testa allt! (nästan.) Bara jag blir av med det.

Och ville bara säga Tusen tack för alla tips osv. blev jätte glad för stödet. Och bok tipsen, jag får ju tyvärr inte dra ner på Kolhydrater, inte det minsta lilla i med att jag äter efter ett visst "schema" och "måltidssammansättning". Som jag fått från avdelningen där jag var inlagd i sommras.

Men som sagt! Ska försöka lägga av, tömt skafferiet! Skaffat en kaldener där jag ska kryssa i dagarna jag klarar utan godis, och ser jag att det blir felr och fler kryss blir jag förhoppningsvist mer peppad att fortsätta!

Tack återigen!

Ps. Var införskaffar man bra krom tillskott? Apoteket eller bara beställa över internet?

Vilket är billigast?

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Elshira
0

Shopping4net är den dida jag hittat men väldigt biliga kosttillskott. För visso blir det ju frakt då om du inte kommer upp i en viss summa. Du kan ju titta på närmsta apotek och se hur många mg krom per krona du får och jämföra på hemsidan. Köp hellre starkare tabletter så du slipper ta typ "4-6 tabletter om dagen".

Hakuna matata!

Bubble
0

Jag har precis samma problem. Jag äter för lite mat för jag vet att jag inte kan stoppa sötsuget när det börjat… och sen får jag också sjuk ångest

someonenew.blogg.se

Pajjen
0

det är verkligen jobbigt -.-

jizzy
0

Som sagt, ät kromtillskott…

Pajjen
0

Ska fixa't!

Liksom det är ju i alla fall värt ett försök! (:

Pajjen
0

http://www.vitaminbutiken.se/produkter/mineraler/individuella-mineraler/krom.html?gclid=CKbwo9yI3qwCFShXmAodpxBSkQ

Vad säger ni som dess två (de övers) ?

Vilken av dem hade ni kört på. Den första säger de ju att den:
Lamberts Krom Polynikotinat Complex med GTF och niacin är ett krom kosttillskott av hög kvalitet som kan bidra till att förebygga brist symptom och förbättra blodsocker balansen samt minska besvärande sötsug.

Den andra:
Lamberts Krom med glukostoleransfaktor (GTF) är ett kosttillskott av hög kvalitet som kan bidra till att förebygga brist symptom och befrämja mer stabilt blodsocker.

jizzy
0

Verkar vara samma krom-styrka (och pris) men att den första innehåller även lite andra vitaminer och mineraler.