måste dela med mig(klimakteriet)
jag har tuvär kommit in i klimakteriet och det var mycket jobbigt ca en månad med svettningar mm, men början av hösten så satt jag och läste en hälsobok på jobbet och där fick folk tipsa om olika hälso tips, då var det en kvinna som skrev att hon åt fiskmjölstabletter 6 st varje dag och att hennes besvär hade gått över. så jag beställde tabletterna direkt på nätet eftersom dom inte fanns i någon hälsobutik, jag åt dom i 3 veckor utan att det verkade som att dom hjälpte ,men nu helt plötsligt så börjar besvären gå över mer och mer och jag känner mig så otroligt glad, det kommer lite värme vågor ibland men det känns som om det blir mindre och mindre nu….jag ville bara dela med mig lite av något som för mig känns som rena undret
Intressant!
Känner en kvinna som har liknande besvär som du, ska genast tipsa om det.
Låter fint att du har kommit till rätta med Svallvågorna.
Många gånger så tar det kanske sin tid för medlen o börja verka..O man tycker att det skall hjälpa med en gång….
""Så bra o läsa att du känner dig bätre.
Lena.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jätteskönt om det hjälper
/Maria

ja det mesta har gått över,,även svallvågorna,,,men som sagt ,jag var lite skeptiskt från början ,men nu märker jag att det försvinner mer och mer ett tag fick jag svallvågor hela tiden..jag känner ochså att jag mår så bra om det beror på tabletterna eller inte ,vad vet jag,ibörjan tänkte jag att ,ska man leva med detta i flera år nu,fy sjutton,men nu verkar det som om jag inte behöver det
#4 Det låter ju jätteskönt.
Själv har jag nog haft det ganska "smärtfritt" om man kan beskriva det så.
Jag har de två senaste åren svettats mycket på nätterna men jag har bytt nattskjorta och lakan i parti och minut
men tyckt att det funkat ganka bra ändå.
Förra sommaren så hade jag mens hela semestern (i 5 veckor) sedan har den varit regelbunden ändå tills midsommar i år. Det var sista gången jag hade mens så nu verkar den vara helt borta.
Jag saknar det INTE, haha
/Maria
Vet du?+ Det är ju det samma vad som gör att du mår bättre. Huvudsaken att du mår bra..

vi borde kvinnor borde kunna prata mer om klimakteriet, när man frågar någon så är det som om dom skäms…
Det kan jag bara hålla med om…
Det är ju något som drabbar varje kvinna. Det finns några som kommer igenom utan o få Stopp ansikte svettningar, Sen så är det ju det där med sex""" Funkar inte så bra.. o så den där tokiga ilskan för ingett..
Gäller bara o hitta sin egna medicin som gör att livet blir lite lättar..
Så du har helt rätt Siberlin. vi bör prata mer..
Lena.
Fast på jobbet pratar vi nog inte så sällan om klimakteriet. Vi som är i den åldern. Jag har en som är jämngammal med mig, vi jämför. Jag har inte märkt mycket alls förutom att mens börjar bli oregelbunden och att jag oftare får migrän i samband med mens.

Just det där med ökad migränbenägenhet har jag också märkt, fast inte i samband med mensen. Bara sådär allmänt. Nån som har erfarenhet om det försvinner igen, för så här vill jag inte ha det i resten av livet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

ja jag har ochså fått migrän, jag har haft så ont så jag spyr ,men tillslut jick jag till ´en läkare och fick medicin,men sen jag började äta fiskmjölstabletterna så verkar det ochså ha gått över..
Migrän är ju många gånger kopplat till hormoner och just i klimakteriet så är ju hormonerna i olag om man säger så.
Rent logiskt så borde ju Migränen bli bättre när klimakteriet är över.
/Maria
Migrän
Ja det har jag inte..O det förstår jag är Bara så Jobbigt. Aj"

min mamma hade det ganska jobbigt i klimakteriet ,så det är inte så konstigt att jag ochså har fått det jobbigt.
#14 Ja, det brukar ju gå i arv tyvärr.
Jag upplever däremot inte att kvinnor har svårt att prata om sina klimakteriebesvär. På mitt jobb är vi många i den åldern och vi pratar och jämför.
/Maria

jag försökte prata med min syrra ,men det enda svar jag fick var-ja det är väl inte så konstigt när man är i klimakteriet,tur att jag har er här
#16 Vad trist. Det är ju faktiskt naturligt.
Man pratar mycket om puberteten och detta är ju samma sak fast åt andra håller så att säga.
En "klimakteriekärring" är inte att leka med, haha
Lika lite som en tjej i puberteten.
/Maria

hur länge brukar man känna av klimakteriet,hur många år
Jag tror att det är väldigt individuellt.
/Maria
Kan vara allt från 6 månader till 5 år. Vanligast är väl runt året har jag för mig att jag läst.