Dunderkur mot förkylning?
Hej alla!
Imorn ska jag åka bort och detta har vart planerat sedan nästan tre månader tillbaka så det vore inte kul att ställa in.
Jag har känt att en fökylning vart påväg i några dagar så jag har vart inne, ätit mycket c-vitamin och igår tryckte jag i mig 3 råa vitlöksklyftor.
Det känns lite bättre men finns det fler hemmadunderkurer som kanske kan bota det sista?

En kur som jag har tagit ibland är varm mjölk med honung och massor av pressad vitlök i.
Låter jätteotäckt men är inte alls illa.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Sova och vila mycket är också bra.
/Maria
Jag brukar köpa Esberitox. Funkar fantastiskt bra på mig men det är viktigt att man tar dem precis när man börjar känna att det är något på gång. 4 tabletter till natten brukar göra att det känningarna är borta på morgonen. Goda är de också…
#1 Tryckte i mig det nu! Kan inte påstå att det var särskillt gott men det känns bra. Det och en dusch kombinerat tog bort de mesta symptomen.
#3 Vad är det? :)

# 4 Nej det är fortfarande inte gott men när jag hörde talas om det utan att ha testat så befarade jag nåt mycket värre
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Esberitox är ett örtbaserat preparat, som består av Ecinacea(Solhatt), baptisia och thuja. Det är i tablettform och finns att köpa på apotek, i hälsokosten och i välsorterade livsmedelsaffärer.
Jag såg en undersökning (vetenskaplig, för den som liksom jag bryr sig om sådant) om vad som hjälper mot förykylningar. Det enda de kunde bevisa har effekt var zinktillskott.
Eftersom jag har lätt att få förkylningar köpte jag genast zinktabletter, och jag har *peppar, peppar* bara fått väldigt lindriga förkylningar sen dess. Jag tar tillskottet när jag känner att jag har något på gång, och det verkar stoppa förkylningen.
Bifogar en länk för den som inte vill ta mitt ord för zinkets mirakulösa egenskaper rakt av. 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Reviderar: nu när jag läser om artikeln ser jag att c-vitamin och Echinacea också har viss bevisad effekt. Rätt ska vara rätt!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
En myt är ju faktiskt detta med C-vitamin… Mamma brukade trycka i oss apelsiner och/eller c-vitamintabletter när jag var mindre… Men C-vitamin bygger ju upp imunförsvaret i förebyggande, så det är innan man blir sjuk man ska äta det. För övrigt så innehåller många andra grönsaker och frukter lika mycket eller mycket mer C-vitamin än apelsin. T.ex paprika som har 4 ggr mer C-vitamin än apelsin, vinbär ungefär 3 ggr, havtorn nästan 3 ggr, och broccoli nästan dubbla. Så äter man allsidigt bör man inte ha brist på C-vitamin :)
Detta om zink är något jag bara hört talas om, och inte provat själv - men låter intressant!
Det bästa man i dagsläget kan göra är nog att dricka varm dryck, gärna med honung som lindrar lite (antibakteriell) - kom ihåg att det inte får vara hett vatten man blandar honungen i! Så varmt och slemlösande är nog det bästa för att lindra symptomen i.af, och vila för att kroppen ska laga sig självt :)
Hakuna matata!
Om du börjar känna dig snorig och allmänt dålig i näsområdet kan jag varmt rekommendera en näskanna, helt klart mitt bästa köp när det gäller förkylningar. Varje gång det börjar kännas i näsan ökar jag zink-intaget (som någon ovan skrev..) och kör med näskannan, gärna morgon och kväll. Har inte varit förkyld på minst ett år nu så.. 

för mig brukar det funka med 2 starka koppar kaffe på morgonen och på kvällen ett glas wisky,och spikmattan,har knappt varit förkyld p¨å över 3 år