Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 22143 ggr
Emelie-E
9

Knöl i halsen

Jag vaknade i morse med en konstig känsla i halsen. Det kändes som att något satt fast, som tex ett sånt där popcornskal. Men jag försökte känna men hittade ingenting så trodde helt enkelt att jag började bli förkyld.
Så jag tog en ficklampa för att se om jag var något röd i halsen men upptäckte då en knöl på stället som jag har "ont".

Jag har lite svårt att förklara vart den sitter, men den sitter på vänster sida i någon sorts "ficka" inte nere i halsen utan högre upp. Den är stor som en ärta eller lite större, jag pillade på den och den går att röra på och då började det blöda jättemycket.

Vad tror ni detta kan vara? Någon som har varit med om något liknande?

Mitralis
0

Det är hur vanligt som helst och jag hade det hela tiden innan jag opererade bort mina halsmandlar. Jag hade då fått diagnosen kronisk tonsillit. Det är ingenting farligt, men det kan lukta illa och vara lite jobbigt när det blir för ofta.

Emelie-E
0

Det var ju skönt att höra iaf! Men då försvinner den alltså av sig själv?

Mitralis
0

#2 Jag brukade peta bort knölarna med en tops, om dom inte lossnade själv. Jag andades ut medans jag petade för att slippa kräckreflexen.
Efter några år så blev de så många och så ofta att jag opererade bort halsmandlarna för att slippa plupparna.

Emelie-E
0

Okej =)

Nu när jag fick ett namn på dem, så läste jag att de är vita el. gulaktiga? Och det tycker jag inte att den jag har är, den har snarare samma färg som allt annat i munnen. Men för övrigt så låter det som att det skulle vara så enkelt. Får hoppas på det iaf.

Mitralis
0

#4 Det kan ju vara så att knölen har skavt så att den blev blodig Obestämd 
Har du delat på den?

Emelie-E
0

Det har ju känts konstigt hela dagen när jag har svalt. Skavt liksom. Men när jag såg den första gången så var den i samma färg som nu och det var också då första gången jag petade på den. Den blödde mycket så jag vet inte om den gick sönder då?

Mitralis
0

Då har den nog bara blivit blodig. Om nästa också är blodig så kan du försöka dela den och se om den är gulvit i mitten.

Emelie-E
0

Okej. Ska försöka se om jag kan få pillat bort den iaf =)

Tack för svaren!

Mitralis
0

Gör så Glad

Emelie-E
0

Jag glömde fråga, kommer det göra ont, blöda? Har drömt om detta hela natten så nu vet jag inte om jag vågar :P För övrigt så har den blivit mer gul idag.

Mitralis
0

#10 Om man använder en tops så brukade det varken blöda eller göra ont Glad Gör det för ont så är det bara att låta den vara så brukar det lösa sig självt efter några dagar.

Lill-Kisse
0

Här gäller det att hålla isär det som är halsmandlar och vita pluppar. Halsmandlarna kan vara som runda utbuktningar på var sida om svalget. De har samma färg som munnens slemhinnor.

En del ser inte sina halsmandlar förrän de svullnat t ex vid halsfluss. Ur halsmandlarna kan det sedan komma någon vit plupp. Om en sådan irriterar kan man peta bort den. Väntar man några dagar försvinner de ändå, oftast någon gång när man sväljer. Däremot ska man akta sig för att peta på halsmandlarna. Det ska verkligen inte blöda. Ta det lugnt.

mongu
0

# 9 Varför inte kolla detta med din VC istället för via internet på ett forum? Det är omöjligt att se vad som är galet i din hals.

Så ta kontakt med VC du kan be att få komma till en distriktssköterska i första hand så bedöms det om du behöver läkarvård.

Peta inte bort nåt om du inte vet vad du petar på. En blödning som du kanske har svårt att få stopp på är inte vad du vill ha. Eller ska ha. Det kan va farligt t.o.m.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!