tips på morot för sega morgnar?
Har ett litet problem och det är att hitta en "morot" för att klättra ur sängen på morgonen och inte ligga två timmar extra. Vet att jag kan gå upp tidigare eftersom det funkar utmärkt när det finns en tid att verkligen passa eller någon händelse som man ser extra fram emot under dagen.
Nu är problemet att jag har flextid vilket innebär att jag lägger min egen tid. Kommer jag till jobbet klockan 10 så jobbar jag 8 timmar framåt. Tidigare ankomst ger tidigare hemgång och tvärtom. Samt att om jag vill vara ledig en onsdag av någon anledning kan jag välja att jobba in det på helgen. Alltså, det finns inget krav på att jag MÅSTE vara på jobbet kl.10 och det vet hjärnan om allt för väl.
Dock vore det väldigt skönt att kunna komma iväg tidigt så man kan sluta tidigare.
Har ni tips på någon bra morot som ger den där extra pushen på morgonen att faktiskt gå upp direkt när det ringer?
Jag har också flextid på jobbet och min morot är att jag faktiskt slutar tidigare de dagar jag börjar tidigt men vi funkar alla olika.
Brukar du äta hemma på morgonen så är ett tips att förbereda så mycket som möjligt kvällen innan som ladda kaffekokaren eller liknande.
Själv duschar jag aldrig på morgonen utan på kvällen och det är bl.a för att spara tid och för att jag fryser så
Sedan kan man sätta väckarklockan långt från sängen så att du måste gå upp för att stänga av den.
Sist men inte minst så är det viktigt att lägga sig i tid så att man får sina 7-8 timmar ungefär.
Jag tror att det är svårt att ge råd då vissa människor är morgonpigga och andra inte.
Jag själv har blivit mer morgonpigg ju äldre jag blivit om det kan vara någon tröst.
/Maria
Jag duschar heller aldrig på morgonen, istället blir det bad på kvällen men det är för att det är skönare. Känner mig bara stressad om jag ska duscha på morgonen o njuter då inte av det.
Dricker inget kaffe heller. Tänkte tidigare ta som rutin att gå upp o sätta på tvn till frukosten för att vakna till men det höll typ 2-3 dagar 
Fast varm choklad kanske skulle kunna vara ett lockbete, apropå kaffet där.

Lite mys i bästa morgonrocken och tofflor framför TV:n med färska nyheter är faktiskt riktigt bra. Med morgonfika samtidigt, får man vakna till på ett rofullt sätt. Sedan kan man ju bara inte gå och lägga sig igen.
O jag säger Lycka till..
Svår grej,Det där o diskutera med sig själv.
Som du säger..Du fungerar ju"
Lena.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ligger du och är klarvaken, bara att du itne vill gå upp, eller ligger du och liksom är trött i sängen?
Alla är vi ju olika, men jag är en sådan som normalt sett vaknar när det blir ljust, 5 på sommaren och 10 på vintern… På sommaren löser jag det givetvis med rullgardin, men på vintern har jag nu löst det med en väckarklocka som också är kombinerad lampa. Man ställer klockan på ringning t.ex 7, och då börjar lampan lysa svagt halv 7, för att sedan bli starkare och starkare tills klockan ringer. Styrkan på "solljuset" går att reglera så att man vaknar strax innan klockan ringer. Själv vaknar jag på detta viset typ 10 i 7, jag vaknar lugnt och stilla och känner mig utvilad när jag vaknar nästan oavsett hur länge jag sovit (med vissa reservationer på allt för nattuggligt beteende…).
Toppen enligt mig i.af!
Är det motivation som krävs så skulle nog tidig hemgång vara motivation så det räcker för mig. Jag älskar att jobba förmiddag när man är hemma till halv 3 igen, man har jobbat och har hela dagen kvar och har en anledning att sova i tid.
På helgerna är dock tv:n ett dragplåster för mig… Mysig frukost framför tv:n får mig upp oavsett tid :)
Hakuna matata!
#5 Jag tycker att tidig hemgång borde vara motivation nog men det blir ofta så att jag inte vill gå upp riktigt än för att det är skönt att dra sig "bara 10-15 minuter till". Är liksom trögstartad.
Fast jag tror i och för sig att solen påverkar en hel del för det var mycket lättare att gå upp imorse när solen lyste rakt in än när det var en mulen o mörk morgon, så den där klockan vore nog inte helt fel. Var köpte du den?
#6 Jag fick den faktiskt i födelsedagspresent av min pojkvän förra året. Jag har en Philips som för tillfället itne finns i sortimentet längre, men de är ju ungefär lika dana men med olika finsser.
Finns ju inget som säger du måste ha en Philips heller, men jag rekomenderar dig att köpa en lampa som lyser 250 lux (eller mer), och de som har möjlighet att lägga in musik på är inte så dumt i fall man inte gillar ljuden. De nyare klockorna från philips "dimmar" även ljudet för att stegvis öka, men annars kan man ju gärna lägga in en låt som är lugn i början för att sedan låta lite mera =)
De kostar ju en del i inköp, men lampan bör hålla flera år vid normal användning, och den är värd varenda krona i att i.af jag vaknar lättare!
Hakuna matata!
Det lär finnas en väckarklocka som skjuter iväg sig själv eller någon del i rummet så man måste gå upp och leta efter den och stänga av den.
/Maria
#8 Jag har en kompis som hade en sådan en gång, en helikopter som flög iväg.
Visst kom han upp, men hälften av gångerna hamnade han i sängen igen, och hälften av gångerna vaknade han med dåligt humör så att säga xD
Det är nog bara att rekomendera till de som stänger av klockan i sömnen! 
Hakuna matata!
#8 jag vet, har sett den. på reklam och sedan kollat in infon om den x antal gånger förut bara för att den är så läcker. Kolla bara in denna text om Clocky som den heter:
"När alarmet går skuttar Clocky® ner från ditt nattduksbord och ilar pipande runt på golvet i ett försök att hitta en säker plats att föra oväsen på. Och han slutar inte förrän du går upp och stänger av honom. Som en blandning av ett marsvin, din mamma och en vanlig väckarklocka alltså."

#7 ska kolla runt efter en sån. Blir nog tyvärr inte till att köpa någon omedelbart då jag måste spara till vårens resor - 5 städer på fem veckor med boende och resa och allt. Det kostar. Men kanske efter det som ett inköp inför mörkare tider eller om jag får en i julklapp.