Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sajten-och-ifokus
Läst 2899 ggr
[Asta]
0

Reklammail från Ifokus

Jag har börjat få reklammail från iFokus. De säljer alltså min e-postadress till reklam. Har ni också börjat få det?
Har ni i så fall fått något mail eller något annat från iFokus som har talat om för er att de skulle börja med det och gett er en chans att tala om att det inte är OK. Jag kan inte minnas att jag fått något, men jag minns inte alltid alla gånger?

De gjorde mig i alla fall ganska förbaskad.

Maria
0

Jag har fått ett mail och det var reklam/information om nya sajter och att mobilversionen är igång. Alltså bara reklam för själva iFokus.

Jag kan inte minnas att jag fått mail från iFokus tidigareObestämd I Så fall var det längesedan.

Jag reagerade inte alls utan ögnade snabbt igenom det och tog bort det tillsammans med dagens skörd.

/Maria

[Asta]
0

Jag har till min privata mailadresss fått reklam om bla prenumeration till Svenska dagbladet, prenumeration av Postkodmiljonärerna och  angående varor från OBH-Nordica. Detta avser alltså min privata mail, inte min meddelandefunktion på iFokus.

Jag öppnade en fråga på Support och får då beskedet att de den 12 oktober ska ha skickat ut ett mail till alla om att de får sälja våra privata e-postadress om vi inte väljer bort detta i våra personliga inställningar. Efter en regeländring som gjordes på iFokus den 10 oktober. Jag hittar dock inte något sådant mail i min privata mail.

För mig är detta oerhört kränkande. Jag funderar starkt att sluta på iFokus för jag känner mig rejält utnyttjad. Det här är inte en försäljningssajt, de brukar faktiskt vara ganska duktiga på att tala om att jag ska bocka ur sådana val. Det är inte vad jag förväntar mig av ett diskussionsforum.

Maria
0

Jag såg din fråga nu på support.

Jag kan inte minnas att jag fått något sådant mail heller men jag brukar vara snabbt att raderaTyst

Kan du inte skriva frågan direkt till Niklas via PM?

/Maria

[Asta]
0

Jag vill helst ha en öppen diskussion faktiskt för jag tycker det är förskräckligt illa gjort.

Maria
0

Jo, jag tänkte bara att Niklas kanske svarar snabbare.

Det ska bli intressant att se om det är fler som inte fått något mail.

/Maria

ettlitetalias
0

Jag har också börjat få reklam! Senast idag från ett reseföretag..

Karmatarerskanise
0

Jag har fått det och fick också innan jag fick reklammejl detta mejl:

"Hej!

Som du förmodligen vet är det meningen att iFokus ska finansieras av reklam. Framöver kommer vi börja skicka brev med reklamerbjudanden på varor och tjänster som vi tror att många av våra medlemmar kan ha intresse av. Företaget Come and Stay Nordic AB hjälper oss med detta.

Eftersom vi vet att det finns de som inte tycker om att få erbjudanden skickade med e-post vill vi berätta detta i förväg. Du kan nu, eller när som helst, avsäga dig fortsatta erbjudanden. Allt du behöver göra då är att klicka på länken nedtill i detta eller något av de efterföljande breven."

Så vill man inte ha reklamen är det bara att klicka på länken i något av mejlen.

Maria
0

#7 Jag har inget minne av detta mail. Inte ens när du skriver innehållet faktiskt men mitt minne är ju inte som det ska.Flört

Såg att Niklas svarat i tråden på support nu också.

Jag har ju heller inte fått någon reklam i mailen ännu.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Asta jag förstår verkligen inte alls din kraftiga reaktion. Detta är inget som är hemligt på något sätt alls utan står i avtalet.

[Asta]
0

Det är inte det avtal som gällde när jag gick med fokus

[Asta]
0

äh råkade skicka innan det var klart. Enligt min åsikt är det en så stor förändring att aktivt godkännande krävs och passivitet är inte ett aktivt godkännande

Karmatarerskanise
0

#10 Såvitt jag vet är det samma som när jag gick med för många år sedan. Vad är det för avtal som gällde då du gick med?

medde
0

Samma fråg aligger inne på Supportsajten och i den finns det svar från Niklas från iFokus. Jag tar mig friheten och kopierar ett av Niklas inlägg. I det finns det förklarat varför det inkommer reklam på mailen. Då vi alla faktiskt fått frågan ang detta med reklam eller inte.

Niklas inlägg på Supportsajten:

Jag förstår att du kan ogilla att få reklam från iFokus. Den 12:e september skickade vi ut ett brev till alla medlemmar där vi berättade att vi kommer att börja skicka ut reklamerbjudanden och att den som inte ville ha dem kunde avsäga sig dem genom att klicka på en länk i mejlet.

I användaravtalet står det under punkt 6, Behandling av personuppgifter, bland annat att:

"Användaren samtycker till att iFokus använder de uppgifter som Användaren har registrerat i användarregistersystemet till att rikta marknadsföring till Användaren via nuvarande och framtida digitala distributionskanaler och att urskilja adressater på grundval av statistiska användarprofilgrupper. iFokus har rätt att anlita extern part för dessa ändamål, vilket kan innebära att extern part får ta del av personuppgifter användaren har registrerat hos iFokus."

Vill du inte ta emot fler mejl från iFokus kan du gå till Mina inställningar > E-post och ta bort bocken vid "Jag tillåter att iFokus skickar mig epost".

Länk till tråden på Support

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
0

Jag har fått precis samma mail som #7

[Asta]
1

Ja - det är förmodligen som så att det är OK för alla andra, men för mig är det inte OK. Sådana här sajter är inte något för mig. Jag kommer att avsluta mitt medlemskap. Jag har inte kommit så långt i det moderna samhället att jag tycker det är Ok att bli utnyttjad av elektroniken. Det enda jag är glad för är att jag aldrig köpt någon tjänst av iFokus så att mitt mobilnummer finns med i rullorna för då hade jag väl fått reklam dit också.

Väl mött och adjöss.

Maria
0

#15 Så tråkigtRynkar på näsan

/Maria

medde
0

#14 Det fick vi väl alla. ville dock visa att det har gått ut mail och datumet det gick ut på mailen..

Gittan
1

Jag har också fått informationen via min privata mailadress. Såg inget konstigt med. Jag har bara tackat nej till reklamen. Precis som jag gjort på andra sajter där jag inte ens fått info innan. Ser inget kränkande eller något över det. Det är inte annorlunda än när man fick reklam om en viss sak i brevlådan där de fått adressen via olika databaser.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0
medde
0

#15 Smiley 3d coucou salue.gif Hej då.

Kan nog lova att du inte skulle få reklam för du köpt en tjänst av iFokus, det har jag gjort flera gånger. Utan att få reklam för den saken skull. Själv tycker jag det är så lätt att endast klicka i blockera avsändare, så kommer det ingen mera reklam. Blir lite förvånad du då skriver att du inte kommit så långt i tekniken. Tittade in på din länk som leder till din blogg. Blev förvånad! En verkligen fin sida med en massa trevliga saker att läsa och helt fantastiska bilder. Så helt bort är du nog inte då det gäller tekniken. Då du gjort en verkligen fin blogg sida.