Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettnya-rön
Läst 6702 ggr
Maria
0

Ny sömnmedicin

Ett nytt läkemedel är på gång och verkar ha goda förutsättningar för att hjälpa de med svår insomnia.

Länk

/Maria

Ladydragon
0

Tack för den braiga länken Skrattande

kanske kanske finns det ett litet hopp för mig att få bättre sömn då om medicinen kommer ut och om man får prova den Skrattande

blev glad oxå att artikeln satte fingret på en del utav mina sömnsvårigheter

Maria
0

Ja, det verkar ju positivt. Tur att forskningen går framåt.

/Maria

mongu
0

Jag kan inte öppna den länken.Skrikandes

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#3 Vad konstigt för jag kan öppna denObestämd

/Maria

mongu
0

Ja det är konstigt för jag brukar kunna öppna länkar som är utlagda. Men jag får väl nöja mig ändå.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
1

#5 Kopierar innehållet här. Reporter från GP, Madeleine Sahlman.

För alla som inte har fått en blund i ögonen i natt heller kan hjälp vara på gång. Det handlar om en helt ny generation läkemedel som verkar genom att sänka vakenheten. Andra sömnmedel gör vad namnet säger, de ökar sömnigheten. Också svenska patienter har ingått i de omfattande kliniska prövningarna som nyss avslutats.

– Hittills ser det väldigt bra ut, säger Jan Hedner, professor i sömnmedicin vid Sahlgrenska Akademin. Patienter som lidit av svårbehandlad insomni under 20-30 år har blivit hjälpta till bra sömn.

Det läkemedlet gör är att blockera hjärnans vakenhetssystem, orexin-systemet. Systemet kan liknas vid en strömbrytare som reglerar vakenhet och sömn. Går systemet på högvarv virvlar dagens tankar fram och tillbaka hur trött man än är och sömnen blir lidande. Många känner igen sig i att spinna på högvarv, vara igång och ha svårt att koppla av. På sömnkliniker runtom i landet är detta en vanlig patient, ofta högpresterande människor med många järn i elden.

– Få av de här patienterna blir hjälpta av vanliga sömnmedel, säger Jan Hedner. Den sömnighet man får av vanliga sömnmedel försvinner i bruset av all vakenhet och sömnen blir usel och otillräcklig.

Minnet kan påverkas

Vanliga sömnmedel är effektiva men ger en sömn som inte är naturlig. De stör de olika sömnfaserna och ger bland annat otillräcklig djupsömn. Kvaliteten på sömnen blir lidande vilket syns om man studerar hjärnans aktivitet med EEG. Vad den här farmakologiska sömnen gör i långa loppet är dåligt studerat, men man kan inte utesluta att minnet påverkas.

En fördel med den nya typen av sömnmedel, orexinantagonister, är att de inte tycks påverka sömnens olika stadier. Vart och ett av dem är viktiga för minne och inlärning. Och inte minst för att sortera intryck, kasta och spara. Både kvaliteten och längden på sömnen påverkas.

Livskvaliteten drabbas

Sömnsvårigheter blir allt vanligare. Mängder med människor får aldrig den sömn de egentligen behöver. Kroniska sömnsvårigheter är särskilt vanliga bland äldre kvinnor, men i dag är både barn, tonåringar och unga vuxna drabbade.

Många kan relativt enkelt få hjälp genom att lära sig goda sovvanor. Men andra råkar in i tillstånd som blir kroniska, till exempel insomni. Det kan både betyda svårigheter att somna och/eller flera uppvaknande per natt. Resultatet är otillräcklig sömn som går ut över prestationer och livskvalitet.

/Maria

mongu
0

Alltid spännande med nya rön tycker jag. Tack för att du kopierade hit.

Ha en bra dag! Mongu.

kittun1
0

Det vore fantastiskt med en medicin som fungerar! jag lider av sömnstörningar sedan 15 år och ibland mår jag så dåligt av sömnbrist så att jag inte orkar med att leva, känns det som. Provat det mesta inom sömnmedicin och det fungerar bara högst ett par månader sen är det lika illa igen. ingen som inte varit med om det kan föreställa sig hur svår vardagen blir när man inte får sova ordentligt!