Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 5086 ggr
Trollhassel
0

Migrän, hjälp!

Det finns säkert många liknande men hittade ingen "aktuell".

Jag har migrän ganska ofta. anfallen kan komma med aura eller utan förvarning. Jag blir nästan som förlamad av smärta vissa stunder och jag avskyr det. jag mår illa och kräks av vissa anfall. På senare tid har jag fått migrän oftare. kanske beror det på stress? Vet inte, jag upplever inte min vardag som obekväm och stressig.

Nu har jag ett anfall som kommit och gått i en vecka. Vissa stunder mår jag bra och andra stunder vill jag bara att någon ska slå mig med en stekpanna i huvudet så att jag tuppar av. Det är fruktansvärt!

Smärtan sitter i höger tinning och liksom strålar mot ögar på samma sida. Jag har svårt för ljud och ljus och jag mår lite illa. Dessutom "knäpper" det i huvudet på en konstigt vis. Det liksom knakar lite. Jätteobehagligt! Det förvärras av fysisk ansträngning.

Ni med migrän: vad använder ni för tabletter/spray?

Jag har alltid använt Voltaren eller Diklofenac 50mg men nu hjälper det inte. Finns det något receptfritt som är bättre eller måste jag gå till läkare?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Maria
0

Precis som du säger så kan voltarenpreparat i ett tidigt stadie stoppa ett migränanfall för vissa.

Numera finns Zomig nasal receptfria. Det är nässpray och väldigt behändigt om man kräks för du får ju behålla medicinen.

Nackdelen är att de är väldigt dyra. Jag tror de kostar runt 100 kronor styck.

Jag brukar få mina på recept och 18 sstucken kostade omkring 1600 kr.

Fördelen är att man får mer eller mindre frikort direkt.

Man kan även plocka ut 6st stycken av receptet (de ligger i 6 pack) om man tycker att det är mycket pengar på en gång.

Sedan finns det olika Sumatriptanpreparat numera. Från början fanns bara Imigran som också är dyrt. Finns i tabletter, sprutor och stolpiller.

Dessa är däremot på recept.

Har du blivit ordentligt utredd för din Migrän?

/Maria

Maria
0

Här kommer en länk till en artikel här på Hälsa om Migrän.

/Maria

Trollhassel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack så jättemycket för svaret!

Jag ska köpa Zomig nasal idag. Det är absolut värt ett försök! Kosta vad det kosta vill!

Jag har sökt läkare och han konstaterade att det nog var migrän, men jag kan inte påstå att det har gjorts någon utredning i övrigt. Det var ett kort samtal där jag beskrev värken och så.

Det var dock ett par år sedan och då kanske jag fick anfall max någon gång i månaden och det höll i sig i några timmar. Nu har jag säkert två anfall i månaden och de kan hålla i sig i ett par dygn och den här gången har det varat till och från i en vecka.

Är det dax att söka igen tycker du?

Men jag är lite orolig måste jag erkänna…tänk om det är något annat!

Med Vänliga hälsningar

Maria
0

Innan jag fick Imigransprutor så gjorde man röntgen på nacken och en datortomografi på hjärnan vilket kändes ganska betryggande.

Sedan säger de ju alltid att om huvudvärken ändrar karaktär och inte känns som "vanligt" så ska man söka igen.

/Maria

Trollhassel
0

Men då bör jag nog ringa VC. Synd att det är fredag!Skrikandes

Med Vänliga hälsningar

Maria
0

Ring på måndag och försök att få en tid och berätta att du blivit sämre och har svårt att hitta smärtlindring. Fråga även om du kan få en remiss till röntgen eller någon neurolog.

/Maria

Trollhassel
0

#6 Det ska jag göra. Hoppas att de tar mig på allvar. Min vårdlärare (är även sjuksköterska) sa också att han absolut tyckte jag skulle kolla upp det. Det behöver ju inte vara något annat än elak migrän, men det är ju väldigt dumt att vänta om det är något annat. Sjukt jobbigt är det i alla fall och jag hoppas att det finns någon tablett eller spray som kan lindra. Jag ska till apoteket nu.

Med Vänliga hälsningar

IaMiaMaria
0

Usch, vad det lät jobbigt. Vet hur det är att ha huvudvärk =( Kan absolut avar bra att söka för det igen så att det får kolla så att det verkligen bara är migrän. www.iamiamariaskamp.blogg.se

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

JohannaEkroth
0

Nomig Nasal använder jag. Helt underbar medicin, dock har den lite biverkningar, men det är lätt värt det när man slipper migränen.

Den receptfria Zomig ligger på 5mg/ml.

Jag får utskrivet 2,5 mg/ml då min migrän kan sitta i i dygn och vuxna är ordinerade mag 10mg / 24h.

Då Zomig sitter i 6-7 timmar så får jag på så sätt ta 2,5mg x 4 à 24h och täcker alltså dyngsdosen. Zomig är kvar i kroppen i 24h.

Ibland får jag starkare migrän anfall och då får jag ta om 2,5mg dosen efter 2 h.

Har jag staark migrän så tar jag 5mg/ml på en gång.

Men klassiskt är att jag börjar behandla med 600mg Ibumetin + 1g Paracetamol, 2,5 dl vätska och något proteinrikt att tugga på, helst 100g.

Har inte det hjälpt efter 2h så tar jag 2,5mg/ml Zomig Nasal.

För mig märker jag redan lite effekt efter 15minuter men det börjar verka riktigt efter 1h och efter 1,5h -2 h är jag smärtfri. Illamåendet försvinner också.

Jag kan om jag har tagit mycket Zomig få vanlig huvudvärk innan medicinen går ur kroppen efter 24h, ont i bröstet är också vanligt, ibland gör det riktigt ont i hjärttrakten. Beröringskänslig blir jag vid höga doser samt kan få förändrad smak och hörsel.

Det bästa är att sitta framåtböjd när du sprutar upp zomig i näsan och inte dra upp det i näsan så du får ner det i svalget, för i svalget gör det ingen nytta. Utan det skall tas upp i näshålan etc.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Trollhassel
0

#8 Oj, de lät obehagligt det du drabbats av! Rynkar på näsan Ska kolla upp så att det är vanlig migrän jag har.

#9 Tack så jättemycket för tipsen! har köpt Zomig nasal nu. Ska prova idag om värken blir värre än vad den är nu. Nu har jag bara lindrig värk ( så som jag haft över en vecka nu) men det kommer toppar då och då. Hoppas dock att jag slipper!

Med Vänliga hälsningar

JohannaEkroth
0

Ja det är värt att kolla upp. Själv har jag gått odiagnostiserad från mellanstadiet tills nu (är 30), men min underbara läkare jag har nu skickade iväg mig på datortomografi av hjärna som inte visade något (dock hade jag en hjärna Flört)

Väntar på kallelse för EEG så att det inte är en form av epelepsi jag har… Men det tror jag inte.

Min migrän har blivit mindre frekvaent sedan jag började med Zomig. Förut kunde jag få 3 anfall i veckan medans nu är jag nere på 1-2 anfall i månaden därför att jag är uppmärksam på symtomen.

Jag har även bytt P-piller till Yasmin 28 så jag äter 3 kartor utan att äta de hormonfria tabletterna på dem. Jag har nämligen märkt att jag har tendens att få migrän under mensen.

Nu är jag inne på mens-veckan av P-pillrerna. 4 hormonfria idag. På kvällarna innan jag lägger mig har jag tagit en migränförebyggande dos à 600mg ibumetin + 1g Panodil precis innan jag går och lägger mig för att minska risken att vakna med migrän under mens-dagarna. I går kväll tog jag inget förebyggande och vaknade då inatt kl 04 och hade förkänningar till migrän (lätt hv i höger tinning/över ögat, ont i nacken på höger sida, täppt i höger näsborre. Gick upp och tog 600mg ibumetin och 1 g panodil och satte klockan på 06 för att se ifall jag behövde ta zomig, men det behövde jag inte så larmet fick ljuda 08 som vanligt.

Nu har jag inget ont i huvudet alls.

Då jag började må så illa under mina anfall så att jag kräktes (har aldrig tidigare gjort det) och jag har kräkfobi så började jag bli rädd och nervös på kvällarna och få ångest ifall jag skulle vakna med migrän. Jag bet ihop käkarna och var allmänt orolig i sömnen. Detta gav en ond cirkel. Läkaren skrev ut Attarax 10mg mot oro till mig som jag tar en tablett klockan 19 på kvällen.

Jag är som en ny människa. Numera har jag kanske 1 anfall / 2-3 månader som jag blir liggande på. Om ens det.

Märker också att hur jag sover med nacken är väldigt beroende. Jag måste ha huvudet lätt baåtböjt för att undvika migrän… Har 4 kuddar i sängen som jag har lagt på olika sätt från mitten av ryggen och upp mot huvudet och sover på rygg hela natten.

På grund av Attaraxen har jag slutat med mina sömntabletter.

JohannaEkroth
0

Har du testat Zomig ännu?

Trollhassel
0

#11 Ok, ja, jag känner igen det där med oron. Det har jag också. jag brukar inte ha migrän när jag har mens, däremot ungefär en vecka före…men inte alltid. Vet inte om det finns något samband.

Har inte testat zomig än. Får säkert snart tillfälle att göra det.

Med Vänliga hälsningar

RuiXue
0

Finns även recepfria sumatriptan preparat nu. Zumo och några till. Samma dos, samma verksamma ämne som Imigran, bara receptfritt.

Jennie

Maria
0

#14 Va bra, det visste jag inte.Glad

/Maria

Trollhassel
0

Sumatriptan fungerade inte på mig. Zomig han jag inte prova för jag sökte akut i går.

Min sänka var väldigt hög och mina lymfkörtlar är svullna (vilket jag noterade redan för flera veckor sedan). Jag har någon infektion så nu har jag fått antibiotika och ska tillbaka om en vecka för vidare undersökning. Känns läskigt, det här!

Gråter har fortfarande ont i huvudet men jag hoppas det går över av antibiotika i alla fall. Dock är ju detta min tredje antibiotikakur på fyra månader. Jag har varit mycket sjuk på sista tiden.

Med Vänliga hälsningar

Maria
0

#16 Usch då, det låter jobbigt.

/Maria

Trollhassel
0

#17 Ja, det värta är nog ändå att inte veta vad det är för fel. Jag föreställer mig ju alltid det värsta scenariot…men det är säkert inget livsfarligt.

Med Vänliga hälsningar

Maria
0

Skönt att du är under vård så att säga. Hoppas att antibiotikan hjälper så att du snart känner dig bättre.

/Maria

Trollhassel
0

#19 Tack!

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

Nu ska jag till läkaren igen. Jag har tappat räkningen på hur många olika piller jag har provat och hur många gånger jag har varit på sjukhuset nu. Nu hoppas jag att de snart lyckas hjälpa mig.

Idag har jag mått superilla hela dagen och huvudvärken är hemsk!

Håll tummarna för mig!

Med Vänliga hälsningar

Maria
0

Håller alla tummar för dig.

/Maria

JohannaEkroth
0

Antar att Zomig inte fungerade för dig?

Jag håller alla tummar jag kan. har själv migrän idag, eller hade. Vaknade halv 8 av den, dog en dusch Zomig, klockan ringde halv nio, migränen nästan väck. Tog en till dos för en stund sen när den började smyga sig tillbaka igen…

Trollhassel
0

#22 Tack!

#23 Nej, Zomig och Sumatriptan hjälper en liten stund (efter jobbiga bivärkningar) men sen kommer migränen tillbaka efter någon timma bara.

Jag träffade läkaren igår. Vi satt och pratade om vad jag testat, hur jag känner mig, hur de tabletter jag provat har fungerat osv. Jag förklarade att jag provat de receptfria tabletter som finns och att ingen funkar. Jag fick hoppet tillbaka om att jag skulle få någon bra hjälp. Jag beskrev för henne att jag mått illa, fått hjärtklappningar och ännu värre huvudvärk av Sumatriptan och hon sa att den då inte alls funkade på mig. Hon skrev ut en annan tablett som jag inte hörde vad den hette när jag satt där. Hon sa att den säkert skulle fungera men att jag i annat fall skulle komma tillbaka.

Igår när jag senare gick till apoteket för att ta ut de okända tabletterna så fick jag mig en chock. Sumatriptan! Hon hade skrivit ut den tablett som vi suttit och pratat om, att den inte fungerade. Va fan!?

Nu undrar jag ju vad hon tänkte på när vi satt och pratade…vad hon skulle laga för middag? Vem åker ut ur idol?

Jag slutar snart hoppas på att jag ska få träffa en vettig läkare. Alla läkare som anställs i katrineholm känns som idioter. *suck*

Med Vänliga hälsningar

Maria
0

#24 Aj då.

Du får väl kontakta läkaren och fråga om detta. Verkar vara ett misstag eller en väldigt disträ läkareFlört

/Maria

Trollhassel
0

#25 Ja, hon ska ringa upp mig under dagen. hoppas att hon gör det. jag hoppas att det är ett misstag.

Med Vänliga hälsningar