Omega 3 mot barns allergier
Läste några bra artiklar idag som jag gärna vill sammanfatta!
Vill du ge ditt barn ett skydd mot allergier? Se till att få i dig Omega-3 fetter under graviditet och amning! Detta visar resultatet av en studie från Linköpings universitet.
Studien visar på att barn vars mammor får tillskott av Omega-3 utvecklar färre allergier. Tydligast effekt av detta ses på matallergier och eksem. Detta gäller även om mamman är allergisk. Det går att testa om och hur mycket Omega-3 mammorna bör ta genom enkla blodprov!
Även Omega-6 är nödvändigt för kroppen, men viktigast är att hitta en balans mellan de två. Tyvärr får vi i vår kost idag i oss alldeles för mycket Omega-6 jämförelsevis Omega-3. Balansen bör vara max fem gånger mer Omega-6 än Omega-3, men idag ligger den i västvärlden mer på tio-tjugo gånger.
Problemet med denna obalans när det kommet till allergier är att Omega-3 kan ha en inflammationsdämpande effekt, medan Omega-6 möjligen motverkar denna. För att undersöka detta kan det vara bra att ta reda på hur ens individuella balans ser ut så att man kan korrigera detta för att skapa ett bra immunförsvar både för sig själv och sina barn.
Vad som är viktigt att komma ihåg om du tar kosttillskott av fiskolja är att se till att du får i dig tillräckligt med Omega-3. Ofta rekommenderar tillverkare doser som är mycket mindre än vad myndigheterna rekommenderar på 2-3gram per dag och vid dessa låga intag gör det ingen eller väldigt liten skillnad för din balans!
Ha det bra och håll dig frisk!
Lisa.
Har du någon länk till studien? Skulle vara intressant att läsa
.
/Maria
Hallå,
jag absolut! Intressant läsning uppskattas alltid!
- http://www.liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.47640?l=sv
- http://www.reps.se/cms/73/omega3-och-omega6
Inlägget redigerat p.g.a reklam/adm
Ha det bra!
#2 Intressant men det är egentligen bara en länk som påvisar forskningsresultat och de är ganska vaga i nuläget.
"Men Catrin Furuhjelm vill ännu inte gå så långt som att rekommendera detta till blivande mödrar:
- Det behövs större studier innan det är dags att ge sådana kostrekommendationer. Vi behöver till exempel fastställa dosnivåer som inte medför biverkningar. Men man kan ju alltid äta fet fisk, säger hon."
/Maria
Jo, det är ju trots allt bara studier! Och idag är det svårt för alternativa och naturliga tillskott och läkemedel att ens få igenom vetenskaplig forskning. Budget finns ofta inte. Istället utgår vi från tester vilka styrker det vi står för och tror på.
Här är en annan väldigt intressant Studie om barns hälsa som jag läste precis (dock inte allergier, men ett exmpel hur studier visar på hur Omega-3 kan göra skillnad)
"I Oxford-Durhamstudien har ett tillskott av fiskolja givit mycket lovande resultat på barn med dyslexi, dyspraxi och ADHD. Det började med att de lokala skolmyndigheterna i Durham, i nordöstra England, var oroliga över att så många av deras elever hade koncentrationsproblem. Skolmyndigheterna som hade tagit till sig den senaste forskningen om de essentiella fettsyrorna, startade därför ett program för att se om dessa fettsyror kunde hjälpa deras elever.
I den största och mest välkända studien som också har publicerats i tidskriften Pediatrics (Richardson et al.) deltog barn i åldern 5-12 år. Under sex månader utfördes över 12.000 mätningar på 117 barn från 12 skolor. Alla som deltog hade inlärningssvårigheter eller beteendestörningar. Under de tre första månaderna fick hälften av barnen aktiva kapslar som innehöll en hög andel EPA, men även DHA samt en liten mängd GLA. Barnen i kontrollgruppen fick kapslar med placebo, men under de tre sista månaderna fick också de aktiva kapslar.
Det som mättes var bland annat motorik, läsning, stavning, minne, teckning och handskrivning. När studien startades låg barnen ett år efter sina jämnåriga i läsning och stavning. Resultaten redan efter tre månader var mycket goda. De som fått tillskott av essentiella fettsyror förbättrade kraftigt sin läsning jämfört med kontrollgruppen. Förbättringen motsvarande i genomsnitt 9,5 månader i läsning och 6,5 månader i stavning. När kontrollgruppen också fick aktiva kapslar under de tre sista månaderna, så ledde det även bland dem till kraftigt förbättrade resultat i läsning och stavning, motsvarande 13,5 månader respektive 6 månader.
Barnen som fått aktiva kaplar uppvisade också klara förbättringar i sitt beteende efter tre månader jämfört med de som fått placebo. I den grupp som fick kosttillskottet bedömdes 32 procent ha ADHD vid starten. Efter tre månader hade den siffran sjunkit till 18 procent. Bland de som fick placebo och hade ADHD var förbättringen knappt märkbar."
_- http://www.omega-3.se/barn.html_
Att Omega-3 ska vara både viktigt och nyttigt och att det finns brist på det i dagens befolkning är ändå en länge känd vetskap. Har du provat?
Jag äter Omega-3 som tillskott
Dessutom äter jag en hel del fisk.
/Maria
Det tycker vi om att höra 
Jag tycker att mest spännande är hur obalansen kan se ut,
Inlägget redigerat pg.a reklam/adm
Jag försöker att låta bli att ta till mig av vinklade uppgifter i den mån det går.
Nu börjar du göra reklam igen och du vet att det inte är tillåtet.
/Maria