Biverkning av antidepressiv medicin?
För några dagar sedan tog jag min sista tablett av Paroxetin. Nu har jag sån fruktansvärd yrsel, så fort jag rör ögonen svänger och snurrar allt och jag mår illa av allt detta snurrande. Kan inte äta ordentligt för att jag mår så illa, känns som att jag ska spy. Ibland kan jag inte gå rakt och det känns som att jag ska ramla när som helst. Ringde vårdcentralen och jag ska få prata med min läkare imorgon, men tills dess, är det någon här som varit med om något liknande?
Har du bara slutat helt tvärt? Eller har du kört ett nedtrappningsschema?
Det är ofta viktigt att trappa ner långsamt med många mediciner för man kan få precis som du beskriver ett slags utsättningseffekt.
Bra att du ska få kontakt med din läkare.
/Maria
Ja jag har trappat ut med att minska med en fjärdedel, efter några veckor ytterligare en fjärdedel osv. Hade biverkningar i början men de gick över, och nu så har denna yrsel kommit helt plötsligt. Har ju även funderat på störningar i balanssinnet och sånt, men får väl höra vad läkaren har att säga. Tiden kan inte gå mycket långsammare just nu… 
Det verkar ju som du trappat ner alldeles rätt och långsamt så det är bra att du ska till läkaren så att du får fråga.
/Maria
Samma sak hände mig när jag slutade med en sådan medicin. Jag visste dock inte att det berodde på medicinen, så jag var övertygad om att något felade i hjärnan. Läkaren på VC undersökte mig men kunde inte hitta något fel.
Sedan berättade min mammas kompis att det antagligen berodde på medicinen. Så vi fick sätta in en låg dos igenm och trappa ut ännu längre.
Riktigt obehagligt är det!
Göttans.. har sen igårkväll varit nere på bottnen och krälat, först nu jag känner en liten uppsving. Så med tanke på vad Hera skrivit och vad som nu hänt så är jag rätt säker på att det är på grund av tabletterna som jag mår så här. Det är ju själva fan att det skulle bli så, var så himla glad över att äntligen kunna sluta med dem och få återgå till det normala. Bah, in my face!
Läkaren hittade alltså inget fel på mig. Tog blodprov också, men tvivlar på att de hittar något konstigt där. Så det blir väl att börja ta medicinen igen, men jag har inget kvar och imorgon är det ju fredag… Tänk om jag inte får tid att träffa någon läkare imorgon? Vad gör jag då?
Kan du inte ringa. Du behöver ju inte träffa läkaren utan han/hon kanske kan skriva ut ett recept till dig via telefon så att säga.
/Maria
Precis som bumbleboo skriver så ska du kunna ringa till vc och be dom säga till läkaren att skriva ut mer. Om du inte kan ringa till läkaren direkt.