Olika priser på mediciner
Det skiljer enormt mycket på priser på mediciner numera.
Jag hämtade ut Odansetron BMM Pharma 4 mg igår (mot illamående) 10 stycken kostade 58 kronor.
Sist jag hämtade så hette de Odansetron Bluefish 4 mg och kostade 425 kronor för 10 stycken.
En viss skillnad.
/Maria
det är ju helt sjukt!
skulle aldrig betala för de sistnämnda.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
När Imigrantabletterna kom så kostade 18 stycken cirka 1800 kronor och nu kan man köpa Sumatriptan (samma verksamma ämne) för cirka 100 kronor (18 st)
/Maria
Olika företag som konkurerar. Apoteket är skyldiga att alltid erbjuda det billigare alternativet :)
Jag tror det är 10 års patent för ett verksamt medicinskt ämne sedan är det fritt att konkurrera och det gynnar ju oss konsumenter är klart.
/Maria
#4 Intressant, så fukar det nog inte i Finland. Finns massor med läkemedel som har samma verksamma ämne men olika namn. Himla jobbigt för oss stackars sjukskötare som ska hålla ordning på alla ;)
#5 Det är internationellt. Läkemedelsföretag finns över hela världen.
Vi har även i Sverie massor med läkemedel med samma verksamma ämne och olika namn.
/Maria

Så länge patentet är kvar får inga andra tillverka läkemedlet men när det är släppt kommer ju dessa som är betydligt mycket billigare.
Mamma äter en antihormontablett efter sin bröstcancer. Den ska hon äta i 5 år. Förut kostade en förpackning ca 4.000 kr och nu när hon fick nytt recept talade sköterskan om att patentet gått ut så det kunde bli av hon fick nåt annat.
Gissa om mamma var glad när samma mängd tabletter nu kostade ca 400 kr.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 Vilken skillnad.
Visst är det 10 år på patenten eller har jag fel där? Det kanske kan vara olika tid också?
/Maria

Tror också det är 10 år som patenten gäller.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tur ändå att vi har högkostnadskyddet i sverige då man som max betalar 1600 tror jag att det är för sin medicin på ett år oavsett vad den kostar. Jag har delat en medicin en gång som det stog på förpackningen att den kostade 58000!! Då var man noga så ingen tablett åkte i golvet =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#10 Ja jösses vilka summor
Vi har det väldigt bra med vårt högkostnadsskydd som är på 1800 kronor för ett år.
Frikort hos läkare efter 900 kronor och då räknas även besök hos sjukgymnast.
Kanske annat också…jag är osäker.
/Maria

Högkostnadsskyddet på läkemedel är 1.800 kr under ett år, det är förslag om att höja det till 2.200 kr. tror jag. Det har tydligen inte ändrats på ganska lång tid.
Högkostnadsskyddet för sjukvård är 900 kr under ett år, då räknas allt in. Besök hos läkare, sjuksköterska, psykolog, kurator, sjukgymnast, arbetsterapeut finns säkert nån grupp jag missat. Det finns förslag om att höja detta till 1.200 kr under ett år, tror inte att det heller har ändrats på länge.
Ha en bra dag! Mongu.
Sen är det prisskillnader mellan de olika apoteken också.
Några tabletter jag fick utskrivna för ett tag sen kostade 20% mer på ett apotek (som tur var hade de inte dem hemma) än på ett annat.
Det är sjukt att de olika apotekskedjorna kan ta så olika betalt för exakt samma sak!

# 13 Men styr inte läkemedelsverket priset (eller vilka det nu är som sätter pris) jag trodde inte man fick ta mer eller mindre för receptbelagda läkemedel.
Ha en bra dag! Mongu.
#14 Jo, det finns regler, men priserna kan variera ändå.
(Det är TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, som styr priser m.m.)