Domnad/stickningar efter klippt med sax?
Har någon av er fått domnad tumme i någon dag eller flera efter att ha klippt med sax? Min tummen är helt bortdomnad och om jag nuddar en viss punkt på tummen så sticker det i leden/nerven. Har ni fått tillbaka känseln?
Jepp, det känner jag igen. Känns väldigt obehagligt men för mig så har känseln alltid kommit tillbaka.
Sist blev det så när jag gick ute och klippte i trädgården ganska länge med en sekatör.
/Maria
Låter som karpaltunneln. Googla.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Kan man få det efter att ha använt en sax? Tummen domnade igår, känseln har inte kommit tillbaka ännu.
#1 Hur länge efter har känseln kommit tillbaka?
Sist tog det ett par dagar och blev bättre och bättre under tiden.
Karpaltunnelsyndrom brukar oftast kännas i fler fingrar och oftast nattetid.
/Maria
Brukar ja. Jag har inte det.
OK, det kan säkert vara olika men här har det ju kommit efter att man klippt med sax så det verkar som det finns en orsak.
/Maria
KArpaltunnerproblem kommer inte efter att man använt en sax bara sådär.
Hur går det med din tumme?
/Maria
Fortfarande domnad-
Har det inte blivit någon förbättring? I så fall tycker jag du ska boka en tid hos någon läkare.
/Maria
OKi. Får göra det.
låter som som det har svullnat upp någonstans i handen så att nerver ligger i kläm?
Jag hade också kontaktat läkare.
Pratade nyss med 1177, dom sa till mig och avvakta till på måndag. Jag är inte så svullen. Men domningarna är obehagliga.
iurochskur nu är den helsikes massa år sen jag råkat ut för liknande det du har. Jag kommer inte ihåg om jag blev bortdomnad på det sättet kommer heller inte ihåg om jag svullna upp. Men däremot så fort jag rörde tummen så stack det till och kom jag åt på exakt samma ställe så var det som en elektrisk stöt.
Men det jag gjorde var att jag lindade ett bandage om så jag låste både tumme och handled under några dagar i ett bekvämt läge så det fick vila på ett annat sätt.
En tanke då du svullnat upp. Har du kollat så du inte fått in nån sticka eller tagg eller nåt i tummen.
#15 INgen tagg eller så i tummen. Jag är inte svullen mer än på det lilla området där saxen tryckt emot. Och det är där det är som en öm punkt som gör att det strålar ut som stick i tummen. Som när en fot somnat och det sticker i den.
Ok men kanske testa linda ett bandage så det får vila så mycket som möjligt för man använder ju tummen mer än man egentligen tänker på.
#17 Jo tack, jag använder ju tummen när jag använder musen och klickar.
Klickar du med tummen. Har du sån där där knappen sitter på sidan. Då får du ta lite semester från datorn då. 
Eller försöka använda tangentbordets knappar lite mer för det kan man ju göra även med andra handen.
Nä inte med tummen. Nu sa jag fel…men den handen använder jag.
Lätt hänt att det blir missförstånd speciellt när det gäller dataprylar för finns ju möss med knappar på sidan också. Men då kan du linda i alla fall. Tummen får vila mer uppepå musen istället för på sidan.
Fortfarande domnad. Kan inte vara normalt…
Jag kan inte säga vad som är normalt när det gäller bortdomning. Så göra som du sa tidigare att kontakta läkare imorgon. Men problem med en nerv kan sitta i ganska lång tid beroende på hur mycket "stryk" den fick ta.
Fortfarande domnad. Jag har ännu inte ringt vårdcentralen då jag tror att dom kommer skicka mig till en läkare jag försökt byta i 2 års tid, men dom envisas med att ge mig honom varenda gång.
iurochskur kanske ringa sjukvårdsupplysningen då och höra vad dom säger. Just det med bortdomnad kan jag inte säga nåt om när det gäller tex tumme.
När det gäller läkaren, är det inte semestertider även där så kanske han är ledig.
På Måndag ska jag till läkaren. Tummen är fortfarande domnad. Så det är nog en permanent skada…undrar vad man gör åt det?
iurochskur blir flera olika delar. Om det går att göra nåt åt det vet jag inte.
När det gäller permanent så två delar. Att du fått permanent skada verkar det ju som. Men inte säkert att den kommer var bortdomnad permanent.
Jag gjorde liknande dig för många år sen. att jag klippte mycket. Och fick då problem. Idag märker jag inte så mycket av det mer än om jag överbelastar samma ställe igen då får jag problem några dagar.
Sen när det gäller själva bortdomnandet. Jag gjorde en käkoperaion för flera år sen. Och dom sa i förväg att jag kunde förlora känslen i läppen då nerverna skulle bli irriterade/skadade och att det skulle ta runt ett år innan man kunde säga om det i så fall skulle bli bestående.
För min del så jag var känseln borta ett tag. Men idag har jag bara lite känseländring i läppen.
Så mesta av själva bortdomnandet kan kanske försvinna, men hur lång tid det tar går nog inte att säga.
Det kan ju vara karpaltunneln. Du får väl se.
Fick inte riktigt tillbaka känseln i tummen, nageln och lite av sidan var domnad fortfarande. Men nu har jag gjort det igen…klippte med sax i söndags och nu är tummen helt domnad igen.
Suck…vad ska man göra?
P.s det är jag som är TS, har bytt nick.
#29 För det första så får du sluta klippa med sax
då det uppenbarligen påverkar någon nerv i din tumme.
Nerver kan bli skadade och de kan gå av och man kan få känseln tillbaka fast det kan ta tid.
Jag har en tå där toppen är helt okänslig. Jag skar mig på något vasst när jag var i tonåren och fick sy några stygn. Från början hade jag ingen känsel alls i hela tån men det tog några år så nu är det som sagt bara toppen.
I vilket fall som helst så skadar det nog inte att du får någon expert som uttalar sig.
/Maria
#31 Ja läkaren sa att kommer inte känseln tillbaka efter 8 veckor så ska dom titta på tummen. Kanske behövs en operation. Och nu när jag gjort det igen ska nog doktorn kolla på det.
#32 Det låter bra.
/Maria
Du får skaffa en reumatikersax, en sån där som öppnar sig själv och som man bara klämmer ihop i handen. Inga fingrar i handtagsöglor. 

Du får börja se till att inte använda saker som gör att du får dessa domningar. Det allra bästa är ju om du slipper att opereras.
Tassy har ett bra förslag på vad du ska använda dig av.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!