Detta har jag råkat ut för. Drack mycket saft en längre tid. Min läkare frågade vid ett tillfälle om jag ändrat på matdieten för jag gicj upp i vikt. Nej sa jag maten är densamma hela tiden. Då frågade han om jag drack mycket läsk. Det var saften som gjorde att vikten ökade dramatiskt
Ja, det är ju lätt att tro att flytande inte är så farligt.
Jag vet ju själv som den ölälskare jag är hur lurigt det kan vara. Fast numera dricker jag ingen alkohol alls. Inte ens lättöl.
/Maria
Det är nog väldigt lätt att dricka sig tjock och det är som sagt inte något man tänker på.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan det bero på att man aldrig kokat saft, sylt e dyl och därför inte vet hur stor del av ingredienserna som utgör socker? Man kan få rysningar för mindre.
Tänk t ex på att tänderna får sig en rejäl sköljning med sockerlösning varje gång man dricker saft, läsk m m. Det räcker för att avskräcka mig.
Jag har aldrig tänkt på detta med socker i saft

Det är normalt att blanda i 0,5 liter eller mer socker till en liter silad saft efter kokningen. Det är grundrecept jag syftar på då. Eftersom köpt läsk och saft är ändå sötare, befarar jag att andelen socker är större i dessa.
Sen så får man inte glömma juicen..Man tror att man är nyttig..Men det är mycket socker där i.
Lena.P är jag i verkliga livet.
#7 Inte bara juicen, utan även frukten. 3 äpplen har lika mycket socker i sig som en halvliter coca-cola. Frukt är inte alltid så nyttigt som man önskar..
Såklart bättre än godis, glass och läsk i vilket fall som helst, eftersom att kroppen får ut mer av det, men ändå!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Wand.Precis.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hehe jag dricker med sugrör =P Men dricker nästan bara vatten. Jobbigare blir det runt jul och påsk för då kommer min största svaghet; apotekarnes must 
inget är nytt under solen…
Det är just det här jag har vilda diskutioner med min dotter om, Saft och juice står högts upp på listen… Vatten är ju inte gott som hon säger,,,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#12 Kan du inte muta henne med lite loka eller ramlösa? Själv tycker jag att loka jordgubb/guava är godare än all saft, läsk och juice som finns att välja bland!
Det är ju inte onyttigt och det smakar bättre än rent vatten. Mycket bra alternativ.
#13 Det kan vara en variant, har provat några men jordgubbe låter ju alltid gott i ett barns öra..
#14 Ja, det är ju inte alla som tycker att det är gott.. men det finns ju några riktigt mumsiga varianter, som smultron/citron och som sagt jordgubb/guava. Och ja, barn tycker ju alltid om jordgubbar…
Kommer köpe hem någon redan i dag.. Ska bli spännande att vad tösabiten tycker..
Allt, mat eller dryck, måste intas med måtta och tanke. Vi har otroligt lätt att gå upp i vikt, men svårt att gå ned.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Socker, socker och åter socker det vill säga snabba kolhydrater är boven i detta sammanhang och lättprodukterna bidrar till problemet. Saft är en synnerligen onödig och i stort sett helt vitaminfri produkt, som jag personligen har svårt att fatta att den över huvud taget säljs. Naturell juice är lite bättre om den inte är värmebehandlad, för då är den lika med saft - tyvärr!
Konstiga artificiella tillsatser är bara ytterligare ett sätt att lura oss konsumenter att köpa en vara!
#17 Vänligen observera att det finns många människor som lider av undervikt! Dessa har stora problem att hålla vikten uppe! Däremot skall all mat och dryck intas med kunskap, först då kan vi nå vår idealvikt.
/Désirée

#12 Dotter, hur gammal är hon? Barn bör väl dricka mjölk?
#18 Vad jag hört så blir man hungrig av det konstgjorda sötningsmedlen i lightprodukter och då äter man ju mer.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#19 Spädbarn bör eller skall dricka bröstmjölk av många olika anledningar. Övriga människor klarar sig utmärkt utan att dricka mjölk. Vi kan använda grädde, creme fraiche, yoghurt, ost och keso i matlagningen, men vi behöver ingalunda dricka mjölk. Detta att vi måste dricka mjölk är en svensk myt!
/Désirée

#21 Nåja, nu är ju de flesta av oss födda uppe i norden så genetiskt konstruerade att vi tål mjölk och då ser jag inget problem med det. Jag behöver absolut mycket hellre dricka mjölk än saft och smaksatt vatten. Om du anser att t ex grädde, youghurt och ost är försvarbart att äta, så förstår jag inte vilka argument som skulle finnas mot mjölk.
Yoghurt och ost är i grunden syrade produkter och anledningen till att jag förordar grädde framför mjölk är attt grädden inte är homogeniserad, det finns mjölk med normslt fettinnehåll som är så mycket bättre än all homogeniserad mjölk. För tydlighet skull vill jag säga att jag talar om naturell yoghurt - inte om alla dessa sötsliskiga smaksatta så kallade yoghurtarna-
/Désirée
Just nu är jag väldigt glad över saft. Jag har maginfluensa eller något motsvarande och det enda jag får behålla är vatten och saft. Och sockret i saften ger mig i alla fall lite energi.
I vanliga fall dricker jag vatten till det mesta. Har gjort det sedan jag var liten.
Jag dricker för det mesta vatten eller Cola Zero. Har gått ner över 6 kilo på ungefär 2 månader genom att ändra mina kostvanor och röra på mig mer
Kaffe latte sägs ju vara en riktig kaloribomb så det är jag glad att jag slutat dricka- dricker inte kaffe alls längre.
Jag vet att light produkter inte alltid är så bra, men jag får inte ökad aptit eller hunger utav det så jag dricker det. Faktum är att jag ofta kämpar med låg aptit, både med eller utan morfinpreparat i kroppen.
Mjölk dricker jag gärna, med då ska det vara gammaldags mjölk
Jennie
I lightdrycker är det ofta aspartam och annat dåligt som sötningsmedel, och det är hemskt dåligt för kroppen. Det är onyttigare också egentligen, trots att det inte är mer kalorier, eftersom att kroppen kan ta storstryk av det.
Det är ju bra att du funnit något som funkar för dig, men jag har aldrig varit mycket för sådant. Jag dricker vanlig läsk då jag väl dricker läsk (föredrar loka) och då behöver man ju inte hälla i sig 3 liter varje dag, så det gör ju inte så mycket. Dock så går jag nu på 1000-kaloriersdiet, och då utesluter jag sådant, haha.
Men grattis till din viktminskning i alla fall! 
#26 Jag får nog i mig mindre än 1000 kalorier många dagar
Men för att tydligaregöra en del: Jag svälter inte mig själv och går heller aldrig hungrig för att gå ner i vikt. Jag har bara en väldigt låg aptit och äter nyttigt när jag äter numera istället för allt onyttigt jag stoppade i mig förr.
Bara genom att tänka på vad jag äter och dricker istället för att äta eller dricka massa sött och fett, så rinner kilona av mig som vatten på en anka
Jennie
Drack läsk (Pepsi/Cola) varje dag föut, kunde lätt bli en halvliter om dagen om man var törstig. Om jag försökte sluta så fick jag ont i huvudet =/
Men sen tog jag tag i det och nu dricker jag mest mineralvatten eftersom det är så bubbligt och gott :) Resultatet av att sluta med läsk blev -7 kg :)
#28 Huvudvärken kan ha berott på koffein. Jag tror dessa läsksorter innehåller det
#28 Jag kan rekommendera dig att investera i en kolsyremaskin, då slipper du bära hem en massa vatten 
/Désirée
Kolsyran är väl inte så bra för vår atmosfär eller har jag fel.
Jag dricker vatten blandat med ren koncentrat av citron- och lime som finns i småflaskor och i form av en citron

#31 Perfekt LeffeD! Vatten med citron är verkligen läskande
.
Det kan man ha som måltidsdryck också.
# 32 Jag har det som törstsläckare, måltidsdryck och ibland på kvällen i stället för en öl (otroligt egentligen)
#28 Det var antagligen för att du hade ett beroende. Jag kan själv känna att jag får ont i huvudet om jag äter godis, glass och dricker läsk varje dag under en längre tid och sedan slutar. De flesta tenderar att få riktig huvudvärk då de slutar med något begär, varesig det är något man äter eller t.ex cigg. Abstinens, kallar jag det.
Kanonbra att du lyckades sluta dock, jag kan själv känna enorm skillnad sedan jag slutade dricka cola (vilket jag drack i alla fall 5 gånger i veckan) och började dricka loka istället då jag blev sugen! 
Vanligt vatten är såklart alltid bättre än kolsyrat, men kolsyrat vatten är bättre än all saft och läsk som man kan dricka, så jag har inget emot kolsyrat vatten. 
Kolsyrat vatten som man köper färdigt är så klart inte bra föe miljön, med tanke på lla tramsporter, om man däremot kolsyrar sitt vatten själv, har det ringa påverkan på miljön.
/Désirée
#35 Jag läste någonstans att det inte är så miljövänligt i och med att man importerar de flesta kolsyrepatroner och essenser.
Fast en patron håller väl ganska länge eller?
/Maria
36# 1 patron räcker härhemma 1-1½ månad och då gör vi ungefär 1 liter per dag
jag köper läskessenserna på Ica och Mineralvattnet hos en svensk firma
själv tycker jag att kolsyremaskinen är toppen det går lätt o snabbt o göra mineralvatten och läsk
men visst är det lätt att det blir lite för mycket läsk härhemma…
för att återgå till trådstartaren jag är medveten om att man kan dricka sig tjock dock så är det min räddning läsken när magen totalt ger upp och diarrérna avlöser varandra för att ens orka gå ur sängen då så behöver jag sött
Man byter ju de patronerman har, så man köper inte nya patroner varje gång.
Här räcker en patron i cirka 6 - 8 veckor, vi använder aldrig essenser utan när vi smaksätter vattnet så blir det med frysta bär, färskpressad citrusfrukt eller vin, fast oftast dricker vi vattnet utan smaksättning.
/Désirée

Har också en kolsyremaskin men vi köper ytterst sällan essenser. Det som vi köpt är mustessens och till min förvåning blev det jättegod must.
Det jag smaksätter med är för det mesta citron och fläderblomssaft. Det är gott. Men jag gillar bäst det med enbart lite citron i.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Patroner i Sverige fraktas inte till Tyskland utan fylls på av AGA i Sverige.
Kolsyra i kemisk jämvikt med löst koldioxid, som i sin tur är i jämvikt med koldioxid i gasform. De bubblor man ser i kolsyrade drycker innehåller alltså i själva verket koldioxid. Koldioxid bildas genom andning hos alla aeroba organismer (växter, djur, svampar och många mikroorganismer). I kroppen är koldioxid en restprodukt som bildas vid cellandningen, och lämnar kroppen med utandningsluften. Fotosyntesens bindande av koldioxid och lösgörandet genom andning och annan förbränning, kan under normala förhållanden ungefärligen balansera varandra.
/Désirée
Dricker man bara vatten om dagarna, bortsett från min dagliga kopp kvällskaffe med mellangrädde och mjölk i så är det väldigt lätt att hålla koll på kalorierna från drycken :)
Har aldrig varit en saft eller läskdrickare som tur är. Däremot alkohol har jag märkt är väldigt farligt. Speciellt ölen. Om inte annat så ser man det på en del mäns magar 

#41 Det är bra det! Själv har man varit fast för just coca-cola och juice, men nu är det som sagt mest loka som får komma ner i min mage.
Sedan vill jag dra till minnes att jag såg på något program en gång för några år sedan där de sa att det är lika mycket kalorier i en vanlig folköl som i 6 stora kanelbullar… och då föredrar man väl bullarna i alla fall!