Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 6992 ggr
CarrOo7
0

Stress och andningsproblem

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har under det senaste året, med några månaders mellanrum, känt som ett tryck över bröstet och hjärtat, har även haft andningsproblem och blir snurrig i huvudet. Det är som att jag har varit och tränat ett extremt gympass och allt jag då har gjort är att gått till bussen eller diskat. Jag är en van träningsmänniska, har tränat sen jag var riktigt liten och är idag 25år, dem senaste åren har jag tränat minst 4ggr/vecka så detta är något som är jättekonstigt för mig.

Jag har börjat fundera på, genom min kusin som pluggar till undersköterska och min mamma, om detta är stressrelaterat. Jag har varit och är under en extrem press på många håll, jobbet där ansvaret ligger helt på mig, har två uppgifter kvar att lämna in i skolan för att kunna ta ut min examen som lärare, har en stor renovering i mitt hem där jag har axlat ansvaret under en längre period plus då allt det vanliga i livet.

Jag har precis börjat i förskolan igen och vi tar emot många sjuka barn så jag har inte hunnit bli immun mot deras bacieller vilket gör att jag lätt blir sjuk. Har nu varit sjukskriven i en hel vecka och i början på terminen var jag också sjukskriven i en veckas tid. Detta gör att jag känner ännu mera stress framförallt då jag känner att jag inte kommer orka med jobbet imorn då jag knappt har sovit något i natt och känner mig helt slut. Dessutom trivs jag inte att arbeta med den här åldersgruppen, vill upp till skolan igen, men jag vill inte byta jobb just nu utan vill känna att jag har klarat av att jobba som förskollärare ett tag i alla fall. Så jag tänker stanna tills mitt kontrakt går ut i decemeber

Jag har pratat med vänner och familj, och dem har alla gett mig ett råd; JAG måste komma i första hand, jag måste lära mig att prioritera rätt!

Men vad ska jag göra, gå till jobbet imorn och känna att jag inte vill vara där och inte orkar vara där eller stanna hemma en dag till och få ännu mera ångest över att jag är hemma en dag till?

Tacksam för råd och tips!

Leffe
0

Det säkraste är självklart att gå till läkare i stället för till jobbet.

Det kan vara symptom på "Gå in i väggen"

Lill-Kisse
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kroppen säger ifrån när man har kört på för hårt. Lyssna på de signalerna, annars kan det bli något värre.

ettlitetalias
0

Jag fick "astma-attacker" när jag var under mycket stress. Började som tryck över bröstet och en känsla av att jag inte kunde fylla hela lungorna med luft i ett par år, som sedan (ganska snabbt) rasade utför och blev till panikattacker då jag kunde ligga och kippa efter luft och tro att jag skulle kvävas.

Ang. imorgon så skulle jag ta valet som skapar "minst ångest" och sedan börja fundera på vad du behöver göra för att minska stressen. Känns det "minst dåligt" att gå till jobbet, så ta dig igenom dagen. Vet hur ångesten kan öka om man sitter hemma och tanker för mycket istället.

Dock kan det kanske vara bra att lägga undan tanken på renovering t.ex. just nu? Se jobbet som en tillfällighet och inte låta det ta överhanden? Räkna ner dagarna om det känns lättare, det gjorde jag när jag höll på att bli vansinnig på mitt förra jobb.

chik
0

Stress""" Efter som du skriver att du har haft det så länge….

Som övriga här skriver…Så är det kroppens sätt o få dig till o varva ner…

Kan räka att du tar en mikro paus. För att du skall klara av din dag…

Lena.P är jag i verkliga livet.