MIN BROR VILL INTE DUSCHA! HJÄLP!!!
så min lillebror (jag tror att han är 12 eller 13), han är större än mig och han vill inte duscha!! jag börjar bli trött på det asså. han luktar som en gris och duschar varannan vecka, så jag går ut bara för att han stinker så mycket. min mamma har försökt snacka med honom 1000 gånger, sjuksköterskan i skolan gjorde också det men inget hjälper. så jag undrar vad man kan göra åt det? finns det läkare eller psykologer som kan hjälpa honom? snälla jag behöver hjälp
Inlägget är redigerat (olämpligt språk)
Jag kan inte riktigt se vad en läkare eller psykolog kan göra åt detta
Är han äldre än dig? Eller bara större i storlek så att säga?
Du vet inte om din bror är 12 eller 13 år? Lite märkligt tycker jag.
Killar i den åldern börjar komma i puberteten och kan lukta enormt mycket svett så visst vore det trevligt om han duschade oftare men det får han nog komma på själv.
Blir han snart intresserad av tjejer så kommer han med all säkerhet att börja bry sig om sitt yttre
/Maria
Redigerat inlägg.
Adm.
#0 Du är välkommen att skriva om dina tankar och funderingar men då får du hålla dig till iFokus Skrivregler.
Vårdat språk och inga personangrepp har du redan missat.
PM är skickat.
/Maria
Min lillasyster är 12, snart 13 år. Hon duschar ibland en gång i veckan, ibland ingen alls. Vi har sagt till henne att hon luktar och ser äcklig ut, men hon bryr sig inte. Hon borstar inte håret, så hela håret är en enda stor tova som har ett köttsår där under för att hon inte vårdar sig alls. Hon har eksem och ser ut som ett vandrande sår.
Jag förstår inte hur man kan vilja leva så. Okej om hon vore 7 år då man inte bryr sig alls om hur man ser ut eller vad andra tycker, men nu är hon ju faktiskt nästan 13 och borde kunna ta vara på sig själv i alla fall litegrann..
hur mycket man än tjatar så skiter hon i en. Aaahh.
Dvs, har ingen aning men har ungefär samma problem!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#4 Hon borde komma till vårdcentralen eller skolsköterskan om hon har sår under hårtovorna och eksem. Kan inte era föräldrar se till detta?
Man åker ju t.om till veterinär med sina husdjur som får tovor med sår.
/Maria
#5 Självklart. Både jag, min storasyster och min äldsta lillasyster (hon som vi nu talar om) har regelbundet fått åka till sjukhuset nästan hela våra, visserligen än korta, liv pga eksem. Min eksem försvann nästan helt när jag blev runt 11, så sedan dess har jag inte åkt dit något mer, min lillasyster slutade åka dit runt 10-årsåldern, orsak vet jag faktiskt inte..
Men att tvinga en person på nästan 13 år att åka till sjukhuset är inte lika lätt som att ta med en hund, direkt. Hon vägrar ju att gå in i duschen trots tjat och trots att man nästintill släpar henne dit. Hon vägrar smörja sin eksem, och hon vägrar vårda sig själv. Det finns inte mycket man som syster eller förälder kan göra då.
Hennes hår är såpass illa däran att hon kommer tvingas raka av alltihop om hon får ett expertutlåtande, dessutom. Själv hade jag snaggat hår i den åldern, men hon skulle nog begå självmord om hon tvingades till det. Jag vet att hon redan mår dåligt pga andra saker då hon går till kurator.
Ja, nog är det ett stort problem alltid.
Kan man kontakta kuratorn? Märker inte kuratorn någonting? Hon kanske rentav behöver få kontakt med BUP då hon verkar må ganska dåligt och kontakten med kuratorn inte verkar ge så mycket
/Maria
#7 Jag har ingen aning, kuratorn får ju inte förklara för varesig mig eller pappa/mamma varför hon går dit, om hon inte själv gett tillåtelse. Så det är svårt att ens veta vad hon mår dåligt över då hon inte pratar med oss om det. Men jag tror säkert att kuratorn kanske skulle kunna göra något, frågan är ju hur. 
#8 Om nu inte kuratorn får förklara för er så kanske ni eller er mamma eller pappa kan kontakta kuratorn och säga som det är hemma.
En kurator har inte tystnadsplikt om det är fara för en elevs hälsa t.ex.
/Maria
Precis som #9 sa, en kurator har inte tystnadsplikt om det personen gör är skadligt för denne själv. Fast dock ska det vara väldigt extremt om de ska bryta tystnadsplikten, inte för att detta inte låter allvarligt men det ska nog vara ännu extremare isåfall.