Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettalternativmedicin
Läst 10918 ggr
[SweetRose]
0

Farligt med salvia?

Har hört att röka vanlig hushållssalvia ger en liten psykadelisk effekt. Är detta skadligt för kroppen? Och är det sant?

Om inläget hamnat fel får ni gärna flytta det.

[Asta]
0

Ingen aning. Själv nöjer jag mig med salviapasta.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det mesta som ger sådana effekter är dåligt. Sedan hur många gånger man kan hålla på innan det blir riktigt dåligt är väll lite olika.

Maria
0

Varför röka Salvia om man inte är ute efter ett rus? De flesta örter tillför säkerligen kroppen någon form av gift när man röker dem och jag skulle aldrig våga prova.

Vissserligen har jag rökt tobak i många år men att röka någonting där man inte vet vad som händer? Var den giftiga gränsen går? eller om skadorna blir bestående?

På frågan om det är skadligt för kroppen så vet jag inte det men allting som kroppen reagerar på hallucinatoriskt på kan aldrig vara bra, tror jag.

/Maria

Lill-Kisse
1

Det lär finnas en väldig massa Salviaarter och en del har använts som medicinalväxter. Därför bör man akta sig för att göra egna experiment. Det kan vara riskabelt. Jag håller mig till den Salvia man använder som krydda och tar bara lite av den då.

[SweetRose]
0

Jag ville bara höra om det var sant mest :)

#4 så det funkar även med vanlig kryddsalvia? :O

Lill-Kisse
0

Nej. Jag använder naturligtvis kryddan i mat, definitivt inget annat. Någon rökning skulle jag inte ens fantisera om. Det har jag heller aldrig hört talas om skulle vara möjligt. Kanske bara en skröna.

Maria
0

Som sagt, jag skulle aldrig ens våga prova.

/Maria

mongu
0

Fattar inte varför man överväger att röka salvia? Det finns ingen anledning ens att fråga om det tycker jag.

Förstör inte kroppen och knoppen med egna experiment. Att röka är inte bra vad man än använder att röka.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SweetRose]
0

#8 som jag skrev ovan har jag ingen tanke på att börja röka det, jag ville bara veta ifall det är sant och isåfall vilka effekter det får på kroppen.

chik
1

Trodde att jag läste fel..

Röka salva.Hur intelligent är det??

O varför.??

Är det så viktigt o få ett Rus"""

Lena som inte förstår.

Lena.P är jag i verkliga livet.

moondancer
0

Det är Salvia divinorum man använder för att bli påverkar, är dock olagligt att inneha och sälja i Sverige.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[SweetRose]
0

#11 Ja, det har jag hört att det är riktigt tunga grejor. Hörde dock i samma veva att vanlig hushållssalvia ger ett mindre rus som varar i ca 5-10 min. Det låter väldigt konstigt tycker jag, man borde ju hört det innan med då liksom ;o

(upprepar igen att jag inte har planer på att börja med det)

moondancer
1

Tror att det påstådda ruset med vanlig salvia är mest placebo-effekt

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus